Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af koenigs
#87067
Var det muligt at du kan måle den såkaldte "moving image resolution" på skærmene der bliver anmeldt fremover, eller er dette umuligt?

Grunden til jeg spørger, er at jeg har lagt mærke til mange skærme, specielt i den billige ende måske nok er 1080p skærme, men nærmere har vga opløsning såsnart det ikke er et stilbillede der vises.

Derfor må det efter min mening, være en virkelig afgørende faktor på en fladskærm. Det kunne også se ud til at netop plasmaskærmene er overlegne på dette punkt endnu.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#87068
Det kan godt gøres vha. nogle testmønstre. Problemet med disse målinger er dog, at man kun måler på sort/hvid test-mønstre. Så snart der opstår farve, kan motion resolution godt være anderledes - specielt på LCD-TV.

Så at angive et absolut tal for motion resolution svarer lidt til at angive et absolut tal for responstiden. Det kan man desværre ikke, da det også svinger meget efter indholdet.
Jeg ved godt visse andre testsider gør det, men jeg tror heller ikke de har dette aspekt for øje.
Brugeravatar
Af koenigs
#87074
Ok. Jeg er dog også klar over der er andre aspekter ved dette, f.eks. at den kilde man bruger, hvis der f.eks. er høj komprimering såsom dvb-t og dvb-c.

Grunden til jeg spørger er at jeg har fået en panasonic P42X10Y, der som bekendt "kun" er på 1024x768. Det jeg undrer mig over er at så snart der er bevægelse i billedet, som der jo oftest er på levende billeder, vil jeg næsten æde min hat på opløsningen er højere end på de to foregående LCD 1080p skærme jeg har haft. Den bibeholder simpelthen det skarpe billede hele tiden.

Jeg er meget overrasket over at en skærm med relativ lav opløsning, i praksis er i højere opløsning end mine tidligere full HD skærme.
Af Steen Bay
#107422
På panasonic.co.uk kan man se at Panasonic selv opgiver 'Motion Picture Resolution' til 720 linier på X20 plasmaserien, og til 1080 linier (det maksimalt opnåelige med et 1080p signal) for deres full-HD plasmamodeller, og for deres full-HD, 100/200Hz LCD-TV opgives 720 linier for CCFL modellerne og 800 linier for LED modellerne. Og ja, jeg synes også at sådanne tal/mål for opløsningen af bevægelse er ganske rare/nyttige, også selv om de måske (ganske givet) ikke fortæller hele historien.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#107425
Jeg kan godt prøve at se om vi kan lave lidt tests til at understøtte dette, men I må huske på, at testen ikke er "teknisk". Den beror på det menneskelige øje, da det blot er en visuel effekt fra et testmønster som man aflæser. Så selvom nogle testsider angiver det som et målbart tal, så er det altså i bedste fald et skøn.
Af Steen Bay
#107477
Det lyder rigtig fint, Rasmus :) Selv ville jeg finde det ganske interessant at kunne lege med indstillingerne på f.eks. et Samsung C8705, og se hvordan den subjektive/visuelle opfattelse af 'Motion Resolution' var med de forskellige funktioner, såsom '200Hz Motion Plus' og 'LED Motion Plus' (Scanning Backlight..), aktiveret/deaktiveret. Og selv om det stadig vil være en ret subjektiv test, eftersom instrumentet som måler/tolker er det menneskelige øje, så kunne brugen af sådanne testmønstre vel trods alt ses som et forsøg på, eller et hjælpemiddel til, at gøre hvad der nu er et rent subjektivt skøn/bedømmelse, en smule mere objektiv.