Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jannie
Hej

Er jeg den eneste der oplever at Viaplay's streaming kvalitet er elendig ??

Når jeg starter en streaming så buffer den lidt i starten, fint nok, det kan andre såsom TV2 også finde på. Men herefter er det som om at kvaliteten på et tidspunkt begynder at blive mere og mere grynet. F.eks i en fodboldkamp, jo længere jeg kommer i kampen jo dårligere bliver kvaliteten hvilket får signalet til at fryse mere og mere ofte efterhånden som tiden går. Til slut kan det være een gang i minuttet eller mere, hvilket betyder at jeg ender med at være flere minutter bagud i forhold til real time.

Det sker både når jeg streamer via Chromecast til mit Beovision 14 og når jeg streamer til min PC. Jeg har 200Mbit forbindelse så der er rigelig med kapacitet og alle andre streamingservices fungerer fint (DR, TV2, Netflix).

Det kan som regel løses ved at stoppe streaming, gå ud af Viaplay appen og starte streaming igen. På en PC kan det løses ved at trykke F5. Men det virker som om den samler noget "skidt" op i signalet efterhånden som tiden går. Jeg er ikke teknisk kyndig men for mig virker det som om at Viaplay signalet slet ikke er samme kvalitet som hos de andre ??? Noget jeg også kan læse mig til at mange brokker sig over på Trustpilot.
Ved lidt søgen rundet er det fundet at Kvaliteten er Max. 1080 med 7,5 Mbits/sec, 4K med Max 16 Mbit/sec.
Af HrJensen1
Radiomanden skrev: 4. jan 2025, 15:16 Ved lidt søgen rundet er det fundet at Kvaliteten er Max. 1080 med 7,5 Mbits/sec, 4K med Max 16 Mbit/sec.
Udover at du slynger om dig med googlede tal og informationer, hvad hjælper det så trådstarter?

Hvis ikke du har et konkret svar til trådstarter, så lad for fanden være med at kommentere på samtlige tråde herinde.

Hvor mange gange skal mange forskellige brugere skrive det til dig?

Du fatter jo intet, Radiomand!!!!
Hvis du søger efter noget, hvor finder du så information, det gøres vel på Google, men der er jo nok nogen der ikke har brug for det, da de ved alt.
Af HrJensen1
jannie skrev: 4. jan 2025, 13:49 Hej

Når jeg starter en streaming så buffer den lidt i starten, fint nok, det kan andre såsom TV2 også finde på. Men herefter er det som om at kvaliteten på et tidspunkt begynder at blive mere og mere grynet. F.eks i en fodboldkamp, jo længere jeg kommer i kampen jo dårligere bliver kvaliteten hvilket får signalet til at fryse mere og mere ofte efterhånden som tiden går. Til slut kan det være een gang i minuttet eller mere, hvilket betyder at jeg ender med at være flere minutter bagud i forhold til real time.

Det sker både når jeg streamer via Chromecast til mit Beovision 14 og når jeg streamer til min PC. Jeg har 200Mbit forbindelse så der er rigelig med kapacitet og alle andre streamingservices fungerer fint (DR, TV2, Netflix).

Det kan som regel løses ved at stoppe streaming, gå ud af Viaplay appen og starte streaming igen. På en PC kan det løses ved at trykke F5. Men det virker som om den samler noget "skidt" op i signalet efterhånden som tiden går. Jeg er ikke teknisk kyndig men for mig virker det som om at Viaplay signalet slet ikke er samme kvalitet som hos de andre ??? Noget jeg også kan læse mig til at mange brokker sig over på Trustpilot.
Det lyder til at der er noget knas i dit netværk i huset. Din 200Mbit forbindelse burde være mere end rigeligt, med mindre at hele storfamilien har gang i at streame hver deres ting.

Jeg streamer ofte sport fra Viaplay via en Chromecast, og uanset om det er deres UltraHD kanal eller almindelige kanaler, så kører den uafbrudt i samme kvalitet fra start til slut.

Min Chromecast er ca 3 meter fra routeren.

Kommer du mere end 5 meter væk fra routeren, kan der være ret store tab på signalstyrken, og derved også hastigheden.

Grunden til at streamen bliver dårligere og dårligere, er fordi at enheden (uanset om det er Chromecast eller PC) skal hente mere og mere i buffer, som skal fejlrette signalet. Når bufferen bliver fyldt, vil kvaliteten falde, indtil enheden får indhentet de manglende informationer. Det når den så aldrig, så det ender med at den crasher.

Når du genstarter streamen, så er bufferen nulstillet igen - og derfor starter den perfekt (efter nogle sekunders lav kvalitet).

Så tjek op på hvad afstanden mellem tv og router er - og hvis det er en ældre router, kan det være en fordel at skifte til en god, ny en
Af HrJensen1
Radiomanden skrev: 4. jan 2025, 19:41 Hvis du søger efter noget, hvor finder du så information, det gøres vel på Google, men der er jo nok nogen der ikke har brug for det, da de ved alt.
Flatpanels er ikke et sted hvor der bruges google søgninger - her snakker man omkring personlige erfaringer.

Folk har oftest selv forsøgt at google - eller bare opgivet at google, fordi at der står så meget ligegyldigt skrammel derude. Og det ligegyldige skrammel spreder du ud over flatpanels, med dine ligegyldige og ubrugelige svar i samtlige tråde herinde
Af jannie
HrJensen1 skrev: 4. jan 2025, 19:51
jannie skrev: 4. jan 2025, 13:49 Hej

Det lyder til at der er noget knas i dit netværk i huset. Din 200Mbit forbindelse burde være mere end rigeligt, med mindre at hele storfamilien har gang i at streame hver deres ting.

Jeg streamer ofte sport fra Viaplay via en Chromecast, og uanset om det er deres UltraHD kanal eller almindelige kanaler, så kører den uafbrudt i samme kvalitet fra start til slut.

Min Chromecast er ca 3 meter fra routeren.

Kommer du mere end 5 meter væk fra routeren, kan der være ret store tab på signalstyrken, og derved også hastigheden.

Grunden til at streamen bliver dårligere og dårligere, er fordi at enheden (uanset om det er Chromecast eller PC) skal hente mere og mere i buffer, som skal fejlrette signalet. Når bufferen bliver fyldt, vil kvaliteten falde, indtil enheden får indhentet de manglende informationer. Det når den så aldrig, så det ender med at den crasher.

Når du genstarter streamen, så er bufferen nulstillet igen - og derfor starter den perfekt (efter nogle sekunders lav kvalitet).

Så tjek op på hvad afstanden mellem tv og router er - og hvis det er en ældre router, kan det være en fordel at skifte til en god, ny en
Tak for svaret.
Jeg er dog ret sikker på at både min router og kvaliteten af mit netværk er ganske fint. Jeg bor i et næste nybygget hus, har 2 stk access point og som sagt rigeligt mbit tilgængelig og vi er kun to voksne. Og som sagt så fungerer alle andre streamingkanaler fint. Men det jeg ikke forstår er hvorfor bufferen som du siger bliver mere fyldt når det er et Viaplay signal end alle andre?
Af HrJensen1
jannie skrev: 4. jan 2025, 21:12
Tak for svaret.
Jeg er dog ret sikker på at både min router og kvaliteten af mit netværk er ganske fint. Jeg bor i et næste nybygget hus, har 2 stk access point og som sagt rigeligt mbit tilgængelig og vi er kun to voksne. Og som sagt så fungerer alle andre streamingkanaler fint. Men det jeg ikke forstår er hvorfor bufferen som du siger bliver mere fyldt når det er et Viaplay signal end alle andre?

Hov, så kom svaret nok på hvorfor at det går galt. Du har 2 access points, og der kan enhederne blive forvirrende over, om de skal koble på det ene eller andet access point.
Der kan være forskel på hvordan de forskellige apps håndterer deres buffer - og hvis du ser live streaming af sport på Viaplay, mens du måske bare ser alm tv udsendelser eller måske film på alle de andre. Det kræver ikke nær så meget buffer, ligesom hvis du streamer en optaget YouTube video eller lign
Af jannie
ok, tak for info. Men det lyder vildt hvis en app ikke kan finde ud af at live streame stabilt i den situation. Men jeg må prøve at slå det ene access point fra og se om det hjælper.
Af HrJensen1
jannie skrev: 5. jan 2025, 18:32 ok, tak for info. Men det lyder vildt hvis en app ikke kan finde ud af at live streame stabilt i den situation. Men jeg må prøve at slå det ene access point fra og se om det hjælper.
Ja, men så bare være opmærksom på, at du ikke kommer for langt væk fra access point'et.

Det er ikke sikkert at det er app'ens skyld, men måske fordi at datamængden som der skal sendes, er højere end i de andre apps som du bruger, og der derved også er flere fejlretningdata med i signalet. Og når den så skal fejlrette, kan det ende med at kvæle app'en
Af JornH
Jeg ser meget sport på Viaplay, jeg har aldrig oplevet nogen som helst problemer, ser lige en forskudt UHD fodbold kamp i fin kvalitet og andet streaming, da jeg ikke har været hjemme idag og set det Live, desværre kan jeg ikke hjælpe med hvad er galt hos dig, men er bedst med kabel i TVet og ikke kun Wifi…
Bruger du wifi eller kablet forbindelse til PC?
Har du prøvet at teste hastighed på PC og Chromecast?
F.eks. med Speedtest app eller på browser gå til fast.com eller speedtest.net
Det hjælper ikke meget med en hurtig internetforbindelse, hvis ikke dit udstyr er godt nok til at videreformidle signalet.
Tit så er den router man får fra udbyderen det billigste crap.
Hvilke access points bruger du?
Af ZID0k
HrJensen1 skrev: 5. jan 2025, 19:09
jannie skrev: 5. jan 2025, 18:32 ok, tak for info. Men det lyder vildt hvis en app ikke kan finde ud af at live streame stabilt i den situation. Men jeg må prøve at slå det ene access point fra og se om det hjælper.
Ja, men så bare være opmærksom på, at du ikke kommer for langt væk fra access point'et.

Det er ikke sikkert at det er app'ens skyld, men måske fordi at datamængden som der skal sendes, er højere end i de andre apps som du bruger, og der derved også er flere fejlretningdata med i signalet. Og når den så skal fejlrette, kan det ende med at kvæle app'en

Og sjovt nok, så var radiomandens svar alligevel til nogen nytte.

Du er godt klar over at bitraten på en stream afgøre hvor meget data der bliver brugt?

Når det er sagt, så ville jeg prøve på en anden enhed, hvis du feks bruger apple tv, så prøv istedet og kør det direkte på app'en via tv'et, eller lav noget chromecast fra din telefon til tv'et, eller anskaf en form for android tv box, nvidia shield etc, og se om problemet er det samme.

Det kan give dig en god ide om om problemet ligger hos dig(dit netværk), eller er noget viaplay skal fixe.
Det lyder som netværksproblemer. Hvis du ikke har prøvet det, så prøv at genstarte router/modem fra din internetudbyder. Nogen routere skal bare genstartes en gang imellem mens andre kan holde i flere år uden genstart.
Så kan man så spørge hvorfor kun Viaplay? ja??
Det kan være at der er netværksproblemer og at Viaplay bare har brug for at buffe mere end de andre apps og derfor viser problemet sig her.
Det er ikke sikkert at du har netværksproblemer eller at det hjælper at genstarte router, men når man oplever sådanne problemer er det første man gør at prøve en genstart af router.
Hvis du ikke ved hvordan man genstarter et modem/router kan du bare slukke eller hive strømmen, vente 20 sec. tid og tænde igen. Så kan der gå et par minutter før router er klar og alle dine dimser er forbundet igen.

Du kan også prøve at slette viaplay app og installere igen.