Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#345604
Det gælder som udgangspunkt alle OLED-paneler fra LG Display, idet er deres algoritme, så derfor alle OLED TV undtagen de to QD-OLED modeller (Samsung Display kører med markant mindre aggressiv dimming). Det er min opfattelse producenterne kan skrue lidt på algoritmen, men hvor meget ved jeg ikke.

Sony opdaterede deres ældre OLED TV til at køre med samme algoritme, som deres nyere OLED TV. Det hjalp en del, men det kan stadig fremprovokeres.

Nogle nyere OLED TV har også en algoritme til at detektere små lyse logoer eller elementer i billedet, og så kun dæmpe lysstyrken på disse. Blandt andet LG og Philips. Det er muligt Sony også har, men jeg husker ikke, at de har snakket om den som en feature.
#345605
Hanga skrev: 24. sep 2022, 13:14Der er så mange der lufter deres frustrationer over dimming mens jeg aldrig rigtig bemærker det på min Sony A80J, så jeg er blevet helt nysgerrig på om min skærm måske allerede har det slået fra (f.eks. hvis jeg er blevet solgt et TV der var taget retur).

Hvis ikke, er der så en guide til Sony et sted?
Jeg kender ikke fremgangsmetoden for Sony og ved ikke, om det overhovedet er muligt. Jeg fik en del input fra ejere dengang sagen om deres dimming kørte, men jeg husker ikke, at nogen havde fundet en metode til at slå det fra manuelt.

Måske nogle andre Sony ejere derude har undersøgt sagen sidenhen?
#345606
Fidoble skrev: 23. sep 2022, 12:59Med din viden Rasmus, hvorfor skruer du så ikke på de sidste par procenter på egne TV i service menuen, er det pga. garantien?
Jeg kan godt forstå du ikke kan vise det i anmeldelser, det skal man selvfølgelig ikke få folk til, men lige den her dimming indstilling kan for mange jo give en bedre oplevelse i mørke scener. Hvis man i forvejen har indstillet sit fjernsyn "korrekt" er faren vel heller ikke så stor?
Jeg tror bare, det er ud fra konceptet klog af skade. :) Jeg har før rodet i servicemenuerne i forbindelse med anmeldelser for at tjekke forskellige ting, og har set hvad der kan ske. Oveni har jeg en LG E6 fra 2016 med burn-in. Det er så ikke fordi jeg har rodet i servicemenuen :)

Helst ville jeg gerne nå til det punkt, hvor man kan begynde at snakke om, at risikoen for burn-in fra f.eks. 2019+ OLED-panelet er ekstremt lav. Det mener producenterne jo selv efterhånden, men i praksis er det vel kun tiden og en bred skare af brugere, der kan bevise det.
#345609
Rasmus Larsen skrev:Jeg tror bare, det er ud fra konceptet klog af skade. Jeg har før rodet i servicemenuerne i forbindelse med anmeldelser for at tjekke forskellige ting, og har set hvad der kan ske. Oveni har jeg en LG E6 fra 2016 med burn-in. Det er så ikke fordi jeg har rodet i servicemenuen

Helst ville jeg gerne nå til det punkt, hvor man kan begynde at snakke om, at risikoen for burn-in fra f.eks. 2019+ OLED-panelet er ekstremt lav. Det mener producenterne jo selv efterhånden, men i praksis er det vel kun tiden og en bred skare af brugere, der kan bevise det.
Jeg har "for sjovt" kørt et testmønster på min CX skærm bare for at se om jeg har antydninger af burn-in ud fra mit forbrugsmønster og der er absolut intet at se. Heller ikke efter timevis af gaming (Ori).

Problemet som opstår i denne tråd ved House of Dragons giver ikke rigtig mening for mig, da der jo dimmes ved mørke scener hvor burn-in risikoen jo burde være lav. Det samme har jeg set ved Ozark, som jo helt bevidst er produceret til at være mørk, men her dimmes der også?
#345612
Heller ingen burn-in at se på min nyere LG GX fra 2020.

Ja det er skørt, at skærmene dimmer i mørke scener. Det virker jo som, at deres algoritme er overforsigtig eller bare alt for simpel. Selvom en mørke scene varer i flere minutter burde en algoritme da fange, at der er bevægelse i billedet (og hvorfor er algoritmen i øvrigt ikke bare koblet op på deres videoprocessor?). Det er endnu ikke lykkes mig at få svar på disse spørgsmål fra TV-producenter, så det var derfor jeg gerne ville tale direkte med LG Display om det.

Det er klart, at hvis billedet er helt statisk, så er det hensigtsmæssigt, at billedet dimmer af hensyn til bl.a. strømforbrug.