Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Leif G
#334297
Hej. Min søn, hans kæreste samt tre drenge (8, 6, 4 år) er netop vendt hjem til det gamle kongerige efter mange gode tv-år i UK, hvor de er blevet forkælet med Virgin TV, BBC iPlayer, Netflix osv. I sammenligning er DK desværre ren nedtur, tv-mæssigt. Hvad vil I foreslå, at de gør? De får fiber-internet fra Yousee, men hvad med tv? Skal de købe en Yousee-boks, en Apple TV eller ...? De vil jo meget gerne se Youtube, Netflix, danske nyheder og meget gerne også BBC. De har medbragt deres Panasonic tv fra England, og softwaren i dette tv passer ikke rigtigt til danske forhold. Så hvad er det gode råd til dem?
Brugeravatar
Af TBC
#334299
Hvis de/i bor et sted med plads til parabol, kan de jo få nogle de kender i UK til at abonnere på Sky UK via sattelit for dem - Det vil være en nyttesløs ørkesløs ørkenvandring med YouSee, hvis man er vant til f.eks. Sky TV eller Virgin. Med parabolen kan de fortsætte med at se mange, men ikke alle af de Britiske TV kanaler, f.eks. ikke det ukodede BBC og ITV der kræver en noget større parabolskål end de fleste kodede kanaler fra Sky TV platformen. Der må man først lige sætte sig ind i hvad der sendes af de ønskede kanaler på hhv "spot" beam over UK og "Europa beams" fra 28E satellit positionen - Det er er par år siden jeg opsagde mit Sky TV igennem en UK ven, da jeg var begyndt at bruge 80-90% af mit tid på streaming i stedet for, men den gang var det ca. 85% af TV-pakken man kunne modtage med en normal størrelse parabol (60-90 cm).

Det hele kan naturligvis modtages hvis man virkelig mener det og installerer en meget stor parabol på minimum 180 cm eller gerne derover. Skal man bruge Sky Boksens OnDemand/download funktion, skal man have en router med VPN imellem Sky Boksen og internettet (Jeg havde en ekstra router alene til min Sky boks, med permanent UK VPN forbindelse)

BBCiPlayer kan klares via brug af VPN. Et Apple-tv kan dog ikke i sig selv udnytte VPN (kun DNS), da Apple har spærret for at appudviklerne kan benytte VPN API'erne i tråd med problematikken angående den manglende bitstreaming på ATV'et eller f.eks. den spærrede adgang til NFC chippen i Apple telefoner, så der ville man også ud og skulle benytte en ekstra router for at udnytte VPN som med Sky Boksen.

VPN kan man i stedet installere direkte på f.eks. Android enheder (Android TV Smart-TV eller f.eks. en Shield) som man dermed kan "Placere" i UK til brug for de tjenester man ønsker at benytte. Lige præcis Netflix kan dog være et problem ifbm VPN'er, da der er et evigt våbenkapløb imellem Netflix og VPN udbyderne i den forbindelse, men i så fald kan de benytte den Danske Netflix version i stedet, mens f.eks. iPlayer ikke er noget problem via VPN.
Senest rettet af TBC 4. sep 2021, 10:23, rettet i alt 8 gange.
Af DavidWebb
#334300
First world problems......køb et Apple TV og tag Netflix, HBO, Disney, DR, Viaplay, filmstriben, Appletv+ osv.......så er man vist almindeligt godt hjulpet.
Af Ddur
#334302
Enig i TBC’s bemærkninger. Jeg anvender selv BBC iPlayer gennem VPN (NordVPN) på en Android TV-enhed (Chromecast med Google TV). Det giver mig også adgang til den britiske og den amerikanske udgave af Netflix.
Af Leif G
#334391
Tak for gode indspark. Parabol modtagelse kommer dog ikke til at ske ud fra mit kendskab til deres interesse for teknik. Så med mindre andre har mere geniale forslag ender det jo nok med Apple TV...
Af Ddur
#334401
Du fik fat i, at Apple TV ikke er den optimale løsning, hvis du påtænker at anvende VPN?
Brugeravatar
Af bbplayer
#334414
Sætter man ikke bare VPN op på router imod UK, som jeg gør med min imod Tyskland? Så virker alle nationale streaming tjenester og tv tjenester live for mig imod Tyskland.
Gør AppleTV ikke det med router opsætning som klarer VPN?

Så skal familien UK bare sætte en router op eller få nogen til det, købe et abo på den VPN som fås til 50kr eller måske mindre/mere og de kører UK services på ATV?

btw, jeg bruger mit på mit Sony tv med router vpn, som jo kører Android, dog ingen VPN lokalt på tvet's android.
Af Leif G
#334600
Tak for indspark, men der er næppe fare for, at familien begynder at lege med VPN, og de kommer nok til at klare sig med en lokal, dvs. dansk, løsning (de hader alt, der har med it og computere at gøre). Så egentlig var spørgsmålet bare, hvilken løsning, der er 'god nok' for en familie med tre små børn: Kabel-tv, Boxer eller en streaming-løsning (og i så fald: hvilken?). De har vist slået sig til tåls med, at UK og DK ligger på to forskellige planeter, tv-mæssigt ... ;-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#334611
Ddur skrev: 3. sep 2021, 18:20 Yes, og som også nævnt af TBC ovenfor.
Undskyld , jeg så ikke informationen for alt røgsløret i det indlæg. LOL