Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#336107
Calisto skrev: 28. okt 2021, 20:59 Jeg har min ATV 4K sat til match framerate og range men det vises som 50hz (1080p serier) når jeg trykker på info knappen på mit Pana GZ1500, what gives ?
Det er fordi HBO Max stadig konverterer alle tv-serier fra 24 til 25fps vha. speed-up. Film (i hvert fald nyere titler) vises i korrekt 24fps.

Vi kommer nærmere ind på det i denne artikel: HBO Max i Danmark: Første indtryk (og målinger af billed/lydkvalitet)
#336108
ASKF skrev: 28. okt 2021, 21:04
Rasmus Larsen skrev: 28. okt 2021, 07:02
elcom skrev: 27. okt 2021, 15:56

Tak. Deres indtil videre svar om PAL/NTSC giver jo absolut ingen mening for streaming. Og når de har materialet som jeg kan forstå det i 24fps på den amerikanske site, så giver det jo i streaming kontekst ingen mening at konvertere.
Jeg ønsker jer god kamp, og krydser fingre for de lytter.
Hvis ikke HBO Max i Norden går videre med det, så prøver jeg at tage det op med Michael Zink, som jeg kender. Han er øverste tekniske chef hos WarnerMedia: https://twitter.com/_MichaelZink
Du kan jo nævne for ham, at alle der har et SmartTV som kan benytte HBO Max appen også har et tv som kan håndtere forskellige framerates og at de kan spare mange penge ved ikke at konvertere til broadcast standard.

Den eneste undskyldning for at ændre til Europas broadcast standard, som jeg umiddelbart kan finde er at nogle kabeludbydere ikke har en streaming boks som kan håndtere andet, men det er næppe tilfældet i Norden.
Jeg tror også, at årsagen til deres praksis netop bunder i hensyn til set-top-bokse fra tv-distributører. HBO Max har dog netop trukket sig fra disse typer samarbejder og ligger ikke længere i kataloget hos f.eks. YouSee. De har gjort det samme i USA, så vidt jeg kan vurdere. Så teknisk burde det nu ikke længere være forhindringer, hvilket også illustreres af, at deres film er begyndt at ligge i korrekt format.
Af aalb1970
#336109
En mulig årsag til 24 -> 25 fps konvertering kan være den gamle HBO Nordic aftale med YouSee, idet YouSees Humax tv-boks ikke kan vise 24 fps. Den er låst til 25 fps (50 Hz).

Jeg ved ikke, om boksen kan opdateres, så den selv skifter frame rate afhængig af indholdet, men jeg tvivler. Hvis ikke, synes jeg, at YouSee selv burde bekoste konverteringen, så alle med apps kan se indholdet med den korrekte billedfrekvens. Det sidste er nok desværre ønsketænkning :-(
Af lunddal
#336110
Calisto skrev: 28. okt 2021, 20:59 Jeg har min ATV 4K sat til match framerate og range men det vises som 50hz (1080p serier) når jeg trykker på info knappen på mit Pana GZ1500, what gives ?
Serier er i 50Hz/25fps-
Af lunddal
#336111
aalb1970 skrev: 29. okt 2021, 08:41 En mulig årsag til 24 -> 25 fps konvertering kan være den gamle HBO Nordic aftale med YouSee, idet YouSees Humax tv-boks ikke kan vise 24 fps. Den er låst til 25 fps (50 Hz).

Jeg ved ikke, om boksen kan opdateres, så den selv skifter frame rate afhængig af indholdet, men jeg tvivler. Hvis ikke, synes jeg, at YouSee selv burde bekoste konverteringen, så alle med apps kan se indholdet med den korrekte billedfrekvens. Det sidste er nok desværre ønsketænkning :-(
HBO Max er jo ikke tilgængelig på YouSee-boksen, og film på HBO Max er jo netop i 24fps, så teorien holder ikke ;)
Af steadi
#336133
Måske har jeg totalt misset, at det allerede er nævnt her, men kan placeringen af undertekster flyttes på nogen måde? Streamer fra Google TV.

Underteksterne står jo tættere på midten end bunden :o
Brugeravatar
Af Naiera
#336135
lunddal skrev: 29. okt 2021, 08:51 HBO Max er jo ikke tilgængelig på YouSee-boksen, og film på HBO Max er jo netop i 24fps, så teorien holder ikke ;)
Det er selvfølgelig et levn fra Nordic-dagene.
Af lkodk
#336171
Det er da et underligt rod med nogle af serierne hvor afsnit/sæsoner mangler
F.eks Fear the walking dead, har de kun de første 7 ud af 16 afsnit af sæson 6, og de er begyndt at udkomme med sæson 7.
Og Two and a half men, der har de 9 ikke sammenhængende afsnit af sæson 4 og 6 ditto af sæson 5, og ikke andet.
Brugeravatar
Af Naiera
#336184
Dune er et eksempel på en film hvor "som instruktøren vil have den ser ud" er ekstra vigtigt og nemt at demonstrere. Ørkenen, Arrakeen, osv. skal se ud på en helt bestemt tør, bleg og gold måde. Det dur set ikke at vise den på en skærm indstillet til pangfarver.
#336185
elcom skrev: 28. okt 2021, 20:05
Rasmus Larsen skrev: 28. okt 2021, 13:09 Jeg sidder ikke ved Apple TV nu, men hvordan pauser du afspilning? Dobbelt-tap på berøringsfeltet på Apples fjernbetjening zoomer ind så de sorte bjælker forsvinder. Kan det være det, som sker når du pauser?

Alternativt så prøv at brug pause/play knappen.
Jeg bruger altid pause/play knappen. Mener også zoom funktionen laver beskæring, så billedet ikke ser forvredet ud. Det jeg oplever er decideret stræk eller pres af de sorte bjælker. Billedet ser også normalt ud inden Apple TV pause screeneren kommer på.

Er testet både på mit Samsung og LG TV, så det er ikke TV'et som laver noget format kaos.

Jeg må lige se om jeg kan forsøge at fange det på et billede. Men basic forsøg. HBOMax på et Apple TV. Find film med letterbox format. Start filmen. Sæt på pause. Afvent Apple pausescreener. Tryk på play.
Jeg har oplevet det samme - senest på Kong vs. Godzilla. Filmen startede i et underligt format, hvor billedet var trykket sammen. Dobbelt-tap på touchpad fik det op i normal størrelse.
Af aalb1970
#336186
lunddal skrev: 29. okt 2021, 08:51
aalb1970 skrev: 29. okt 2021, 08:41 En mulig årsag til 24 -> 25 fps konvertering kan være den gamle HBO Nordic aftale med YouSee, idet YouSees Humax tv-boks ikke kan vise 24 fps. Den er låst til 25 fps (50 Hz).

Jeg ved ikke, om boksen kan opdateres, så den selv skifter frame rate afhængig af indholdet, men jeg tvivler. Hvis ikke, synes jeg, at YouSee selv burde bekoste konverteringen, så alle med apps kan se indholdet med den korrekte billedfrekvens. Det sidste er nok desværre ønsketænkning :-(
HBO Max er jo ikke tilgængelig på YouSee-boksen, og film på HBO Max er jo netop i 24fps, så teorien holder ikke ;)
Det er rigtigt. Nej, så holder teorien nok ikke. Så er det nok bare et levn fra HBO Nordic dagene.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 21