Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
#332830
England og Ukraine kampen har fint billede på Viasat uhd streaming,
Brugeravatar
Af Naiera
#332831
Det ser ud af helvede til på ESPN :D
Af Apollo
#332844
Det virker som om hvilket stadion der spilles på betyder meget for kvaliteten. Wembley ser virkelig godt ud, mens jeg mindes kampe fra Rom var elendig kvalitet.
Brugeravatar
Af Naiera
#332850
Jeg har ellers set en kamp fra Wembley der så tydeligvis ikke-UHD ud.
Af krenzler
#332861
Jeg synes det er blandede bolscher. Når ellers 4K UHD streamingen fungerer så ser jeg gode og mindre gode ting. Når man ser close-ups af spillere er det tydeligt at realismen er højere og der er flere detaljer. Ikke så underligt. Men når man ser hele banen og feks lægger mærke til sidelinjen mens der panoreres frem og tilbage så ser jeg noget fnidder og uro. Kan ske at det bare er den ekstra skarphed der afslører noget i signalet som HD streamingen maskerer? Det er primært næsten vandrette linjer der driller (minder om aliasing?). Men det har varieret en del fra kamp til kamp som nævnt.

Jeg ser via 2021 ATV 4K og LG CX. DR's stream er altid konstant og god (efter at de er gået op til 1080P) og deres kommentatorlyd er også generelt bedre.
Af Beckham
#332864
Det er svært at blive klog på. 4K delen står jo normalt skarpere når vi snakker PL, superliga osv.
Af kjelds
#332888
Håber Flatpanels laver en opsamlingsartikel af 4k vs 1080p efter EM. Det lader til, at vandene er ret delte. Jeg kan selv godt se forskel, hvor 4K står skarpere, når jeg er indenfor 1-2 meter af mit 65" LG GX. Men sidder jeg 3-4 m fra, så er der reelt ikke den store forskel i mine øjne.
Brugeravatar
Af TBC
#332889
kjelds skrev: 5. jul 2021, 13:18 Håber Flatpanels laver en opsamlingsartikel af 4k vs 1080p efter EM. Det lader til, at vandene er ret delte. Jeg kan selv godt se forskel, hvor 4K står skarpere, når jeg er indenfor 1-2 meter af mit 65" LG GX. Men sidder jeg 3-4 m fra, så er der reelt ikke den store forskel i mine øjne.
Helt og aldeles i overensstemmelse med det forventelige udbytte af perfekt 4K (ved dårlig encoding kan der lægges noget til): https://www.flatpanels.dk/billeder/tv_s ... lution.png

Jeg sidder 3½ meter fra 123 tommer, hvor det er umuligt at forveksle og samtidigt også yderligere let at se om der er rimelig eller ringe bitrate på signalet.

Så jeg tror bestemt der er 2 aspekter i spil i forhold til de meget blandede vurderinger her i tråden

1. Kan alle og enhver overhovedet se forskel i deres individuelle setup mht skærmstørrelse og seerafstand når der ikke er HDR til at hjælpe dem til også på afstand at kunne det?

2. Har transmissionen været problem- og fejlfri? At dømme fra mange ret troværdige erfaringer her i tråden om stor forskel på transmissionerne i samme setup, står det også ret klart at der også har været problemer på det punkt, hvad enten det så har været CDN eller internettet der mere lokalt geografisk på tidspunktet ikke har kunnet følge med til højeste udbudte streaming kvalitet.
Senest rettet af TBC 5. jul 2021, 17:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Naiera
#332890
Hvis man sidder 3-4 meter fra 65", så kan jeg da godt se, hvis man ikke lige kan se den største forskel på DR-streaming og Viaplay UHD :p
Af mbm
#332893
kjelds skrev: 5. jul 2021, 13:18 Håber Flatpanels laver en opsamlingsartikel af 4k vs 1080p efter EM. Det lader til, at vandene er ret delte. Jeg kan selv godt se forskel, hvor 4K står skarpere, når jeg er indenfor 1-2 meter af mit 65" LG GX. Men sidder jeg 3-4 m fra, så er der reelt ikke den store forskel i mine øjne.
Nu skal vi lige passe på hvad det er vi skal sammenligne.
Er det viasats uhd på EM bold sammenlignet med DRTV?
Eller er det blot 4k vs1080p?
Sidstnævnte er der tydeligt vinder til 4K også på afstand
Af Beckham
#332897
Sidder 3,5 meter fra mit 65"og kan tydeligt se forskel på UHD kanalen og de andre til hverdag. Til EM har det jo så været lidt sværere i visse kampe.
Af kjelds
#332902
mbm skrev: 5. jul 2021, 16:50
Nu skal vi lige passe på hvad det er vi skal sammenligne.
Er det viasats uhd på EM bold sammenlignet med DRTV?
Eller er det blot 4k vs1080p?
Sidstnævnte er der tydeligt vinder til 4K også på afstand
Synes det kunne være interessant med en sammenligning af Viaplays 4K stream vs DR's 1080p50 stream under EM. Det vil i min optik være interessant, da der er tale om højt profileret indhold, som gerne skal køre klippestabilt og komme ud til brugerne så hurtigt som muligt.
Tv-producenter og forhandlere plejer at bruge EM og OL til at pushe en masse nye tv ud til forbrugerne, se bl.a. reklamer fra El-giganten og Hisense under EM. Jeg kunne godt forestille mig, at der har stået en sælger i Elgiganten og forsøgt at presse en 4K skærm (nuvel, det er de fleste) og et AppleTV 4K ned i halsen på en forbruger, med et løfte om 4K EM kampe på Viaplay.

Men er det reelt en gevinst for forbrugerne, eller skulle de snarere promovere 1080p50 stream, som rammer tv'et dobbelt så hurtigt som 4K strømmen og hvor billedkvaliteten er mere konstant, for slet ikke at nævne den ræderlige lydkvalitet på viasat UHD kanalen?

Det synes jeg kunne være interessant for et forbrugersite som Flatpanels at dykke ned i.

Nuvel, ovenstående er måske en smule farvet af min egen oplevelse ;)
Af mbm
#332911
jamen vi er vel alle enige om at viasats 4K EM bold har været under al kritik.
men at skulle lave en sammenligning hvor præmissen er 4K vs 1080p giver ikke megen mening.
Og det var sådan jeg forstod dit indlæg omhandlede.

Tænker da også de fleste hellere se et godt 1080p50 stream end at tilkøbe sig et lorte 4K steam.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12