Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#314709
Jeg er igang med at se serien The Boys på Amazon Prime Video.
Ser jeg serien ved at gå til den installerede Prime Video-app på mit TV, vises serien i HDR10+, men caster jeg fra min mobiltelefon til mit TV's indbyggede Chromecast, vises i 4K UHD.

Billedet er muligvis bedst i HDR10+, men til gengæld er billedet meget mørkere og farverne er stærkt reducerede, fremfor 4K UHD.

Kan nogen forklare disse forskelle?

På forhånd tak

Philips 8804
#314720
Den lavere fremtonet variant er den mest rigtige men mange foretrækker den oppiftede tv profil variant hvor tv producenten krydrer billede med en masse manipulering og farvelade :)

Så enten ser du filmen som instruktøren mente den skulle ses, eller så ser du den som du vil se den og som tv producenten mener du kan lide det.
#314727
bbplayer skrev:Den lavere fremtonet variant er den mest rigtige men mange foretrækker den oppiftede tv profil variant hvor tv producenten krydrer billede med en masse manipulering og farvelade :)

Så enten ser du filmen som instruktøren mente den skulle ses, eller så ser du den som du vil se den og som tv producenten mener du kan lide det.
Den ene variant er vel blot HDR-versionen og den anden er SDR. Præcis som det ville være tilfældet hvis du afspillede den på en UHD-afspiller og dit Tv ikke var HDR-kompatibelt - så droppes metadata for HDR.

Filmen vil være tonemapped til både SDR og HDR, men de to versioner vil ikke se ens ud. Typisk så er HDR-versionen mørkere end SDR-versionen.
#314728
Beckham skrev: 22. maj 2020, 21:58 Bare lige for at undgå for meget begrebsforvirring......uanset hvilken metode du benytter er de begge i 4K UHD. HDR10+ er et lag oven på...om så at sige.
Nu findes der jo HDR10 på 1080p medie, som f.eks PlayStation4 i 1080p og Netflix som vist har HDR streaming i 1080p kan bare ikke lige nogen som sådan. Så det behøver ikke være et faktum, det kan stadig være metadata i 1080p streaming.

Det du måske tænker er, vi har ikke nogen Blu-ray film i HDR :) det er ikke lavet og fylder vist en del mere , så derfor udelukket? (tror jeg) så skal datarate formindskes.
#314729
Torben Rasmussen skrev: 22. maj 2020, 22:55
bbplayer skrev:Den lavere fremtonet variant er den mest rigtige men mange foretrækker den oppiftede tv profil variant hvor tv producenten krydrer billede med en masse manipulering og farvelade :)

Så enten ser du filmen som instruktøren mente den skulle ses, eller så ser du den som du vil se den og som tv producenten mener du kan lide det.
Den ene variant er vel blot HDR-versionen og den anden er SDR. Præcis som det ville være tilfældet hvis du afspillede den på en UHD-afspiller og dit Tv ikke var HDR-kompatibelt - så droppes metadata for HDR.

Filmen vil være tonemapped til både SDR og HDR, men de to versioner vil ikke se ens ud. Typisk så er HDR-versionen mørkere end SDR-versionen.
Det synes jeg også jeg skrev <B

For nogen kan man jo sige, det er en uvildig kalibrering af tv, når den ses i DolbyVision eller HDR10/+ .
Det er jo præcis det folk ofte oplever, og hvad gør strømforbrug en del lavere, at man ikke har så høje værdier for kelvin, f.eks.
#314733
bbplayer skrev: 22. maj 2020, 23:00
Beckham skrev: 22. maj 2020, 21:58 Bare lige for at undgå for meget begrebsforvirring......uanset hvilken metode du benytter er de begge i 4K UHD. HDR10+ er et lag oven på...om så at sige.
Nu findes der jo HDR10 på 1080p medie, som f.eks PlayStation4 i 1080p og Netflix som vist har HDR streaming i 1080p kan bare ikke lige nogen som sådan. Så det behøver ikke være et faktum, det kan stadig være metadata i 1080p streaming.

Det du måske tænker er, vi har ikke nogen Blu-ray film i HDR :) det er ikke lavet og fylder vist en del mere , så derfor udelukket? (tror jeg) så skal datarate formindskes.
Jov jov...jeg er klar over at du også få HDR på 1080p materiale. Min post var minded mod trådstarter, da han skrev som at det enten var 4K UHD eller HDR10+. Og i dette tilfælde er jeg ret sikker på at appen i tv'et også kører 4K, uden jeg dog er 100% sikker...:-)
#314739
bbplayer skrev: Det synes jeg også jeg skrev <B

For nogen kan man jo sige, det er en uvildig kalibrering af tv, når den ses i DolbyVision eller HDR10/+ .
Det er jo præcis det folk ofte oplever, og hvad gør strømforbrug en del lavere, at man ikke har så høje værdier for kelvin, f.eks.
Så forstår jeg nok ikke din forklaring? Du skriver at den ene variant er farvelade og den anden er som filmskaberen havde tiltænkt? Begge har jo været forbi redigeringsbordet, så de skulle da helst være som tiltænkt til hhv. SDR og HDR.

Farvetemperaturen er som udgangspunkt ikke anderledes i HDR, så hvor kommer “Kelvin” ind i det hele?
#314762
Torben Rasmussen skrev: 23. maj 2020, 08:33
bbplayer skrev: Det synes jeg også jeg skrev <B

For nogen kan man jo sige, det er en uvildig kalibrering af tv, når den ses i DolbyVision eller HDR10/+ .
Det er jo præcis det folk ofte oplever, og hvad gør strømforbrug en del lavere, at man ikke har så høje værdier for kelvin, f.eks.
Så forstår jeg nok ikke din forklaring? Du skriver at den ene variant er farvelade og den anden er som filmskaberen havde tiltænkt? Begge har jo været forbi redigeringsbordet, så de skulle da helst være som tiltænkt til hhv. SDR og HDR.

Farvetemperaturen er som udgangspunkt ikke anderledes i HDR, så hvor kommer “Kelvin” ind i det hele?
Afhængig af ens præference på tv og hvordan man sætter ens profil, så kan man så vidt jeg huske vælge mellem forskellige kelvin niveau'r?
Udover det så er det instruktøren som skruer på kontraster og farver, som man ikke selv styrer og dermed er DV/HDR10+ den mere ægte oplevelse end den du ser i SDR, ellers ville det hele være rimelig meningsløst at tale om og jagte? Hvis HDR ikke var den bedre oplevelse og går efter en cinema oplevelse, så ved jeg ikke hvad?
#314770
Jamen, det er jo dét jeg skriver. Man tonemapper begge versioner. De laver jo ikke kun HDR-versionen og efterlader SDR til TVet. Man har begge varianter, som begge er lavet som filmskaberen ønsker det.

Hvis du så vil ødelægge det ved at skifte profil på TVet, så har du oftest de samme muligheder i både SDR og HDR.

Der er i øvrigt ikke HDR i biografen...
#314773
Takker, jeg skal ikke lege lægmand på dette, jeg er og bliver ikke stærk i dette, selvom jeg har leget med det, er det til husbehov :) Der bliver helt klart nogle niveauer af forståelse og at forklare korrekt for mig, så jeg kan kun give dig ret ...