Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#331820
Tak for opklaring, jeg har også fået tjekket det og ganske rigtigt er anden sæson i HDR.
Men det burde Amazon oplyse om, jeg troede der var noget galt med mit tv og andre kan også blive snydt.
#334016
Jeg har bemærket, at nyere Disney produktioner udgives i 24,00fps, f.eks. Loki og Falcon.

Ældre produktioner ligger på Disney+ i 23,976fps.

Ikke at det betyder alverden for seeroplevelsen, men branchen ser endelig ud til at have startet overgangen væk fra disse brøkfrekvenser fra de analoge tv-tider, som. har givet flere udfordringer – heriblandt problemer med lyd/video synkronisering – over årene.
#334207
Filmskabere opfordrer TV-branche til at udfase brøk-frekvenser (23,976fps)

- "Vi opfordrer til, at elektronik- og skærmbranchen begynder at udfase understøttelse af brøk-billedfrekvenser over tid, så indhold kan fremvises i den tiltænkte billedhastighed"

De har dog glemt at sætte spot på, at man i Europa konverterer film til 25fps, men det oplever man jo ikke rigtig i sin hverdag, når man befinder sig i Hollywood.
#334208
Det er på tide, at man klipper båndet til den analoge tv-alder. Det går sløvt, men man er trods alt på vej:
- Analoge stik: Scart, komponent og RCA porte er godt på vej til at blive udfaset i TV-skærme. Næste skridt er de analoge tunere og rester af analoge kredsløb, som er overflødige.
- Lys/farver: Gamma (lyskurve) og Rec.709/Rec.601 (farverum) er defineret med udgangspunkt i billedrørsprincipper. HDR (PQ-lyskurve) er erstatningen for gamma, nu med udgangspunkt i digitale principper. Rec.2020 (farverum) er erstatningen for Rec.709, nu med plads til at vokse.
- Brøkfrekvenser: Analogt NTSC-princip, som burde have været udfaset før. Man har egentlig bare gjort tingene mere vanskelige ved ikke gøre det tidligere. Der er sågar tale om at standardisere en brøkfrekvens af 120,00fps, altså 119.88fps. Det vil være tåbeligt.
#341869
DRTV:
DRTV understøtter nu endelig match af billedfrekvens på arkivindhold (foruden live-kanaler). Der er dog et men, for det virker kun på nyere indhold på DRTV. F.eks. Gidsel, Med Livet i hænderne og Dronningens skatkammer.

Det virker ikke på titler, der er uploadet tidligere. F.eks. Løvens Hule og Legenden Mohammad Ali.

Jeg er ikke klar over, hvorfor det ikke virker med ældre indhold. Måske der mangler noget metadata, som indikerer den korrekte billedfrekvens.

Tabellen på første side er blevet opdateret.

DRTV burde også få opdateret deres videoafspiller til tvOS 15 afspilleren, ligesom Netflix og HBO Max har gjort det for nylig.


YouSee:
Jeg har ikke adgang pt. Er der nogen, som kan tjekke, om der er sket noget nyt?
#342049
Netflix understøtter ikke længere match frekvens ved 50Hz-indhold, som f.eks. Sex Education, Lovesick og Derry Girls.
#342050
Naiera skrev: 28. apr 2022, 01:57 Netflix understøtter ikke længere match frekvens ved 50Hz-indhold, som f.eks. Sex Education, Lovesick og Derry Girls.
Jeg tænker der skal flere detaljer til for at berigtige udsagnet.

Det er jo til en start ikke Netflix der som sådan skal understøtte noget, men afspilleren. Netflix opgave er alene at have indholdet liggende i den rette frekvens. Jeg får selv fint matched de nævnte titler på Netflix i min stue, men de titler er så i øvrigt i 25 fps på Netflix, ikke 50 fps (selv om nogle afspillere godt kan skifte til 50 fps ved 25 fps indhold). I øvrigt kan jeg aldrig huske at være stødt på og få matchet egentligt 50 fps inhold på Netflix, som på f.eks. YouTube og DRTV

Så jeg tænker det du taler om er oplevelsen med en bestemt afspiller, som ikke har noget med selve tjenestens status for indhold med korrekt frekvens at gøre, da Netflix ikke har ændret noget på det punkt.
#342052
:s

Netflix har selv opdateret appen. Du ved vist udmærket godt at jeg bruger Apple TV, så det er Apple TV-appen jeg snakker om. De har for nyligt skiftet til standard-afspilleren, og har åbenbart glemt at få 25fps/50Hz-materiale til også at understøtte match frekvens. Det virker helt som det skal hvis materialet er 24.000 eller 23.976Hz.

Det er ufatteligt så meget ligegyldigt lort du kan lukke ud.
#342062
Rasmus Larsen skrev: 28. apr 2022, 07:34
Naiera skrev: 28. apr 2022, 01:57 Netflix understøtter ikke længere match frekvens ved 50Hz-indhold, som f.eks. Sex Education, Lovesick og Derry Girls.
Lovesick skifter korrekt til 50Hz hos mig. Også Drive to Survive.
:(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7