Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#332718
Nu var sidebemærkningen angående DR ikke rettet mod at indregne dem i 4K slænget, men at indregne dem i slænget der som stort set alle andre sagtens kan finde ud af at tilbyde tjenestens normale bitrater på tværs af forskellige TV platforme og dermed for 4K udbydernes vedkommende udnytte mere af folks forskellige enheders, i øvrigt oftest meget højere potentialer end det, i den forbindelse - og noget som ligger meget langt fra blot helt ubegrundeligt lavt <10 Mbps HECV video.

At Apple TV+ appen er kompatibel med selv low-grade HD enheder som Roku Express m.fl, taler da om noget for at det netop er fuldt ud muligt at differentiere streamen til forskellige enheder og bliver således et argument imod at Apple forfordeler andre fuldt ud duelige 4K enheder end sine egne, i forbindelse med deres 4K encodes. Og hvad angår sammenligningen med Netflix og Disney, så er der relativt set, fra den store helikopter, altså ikke nogen forskel på deres normale bitrater at tale om i forhold til en dekoderchip der bygges til at understøtte som minimum op til en given profile og level. Så det forklarer heller ikke sagen, da samtlige tjenesterners indhold, inkl.s Apples, ligger inden for og rummes i samme laveste 4K level som en 4K enhed som minimum skulle kunne afspille, hvis de skulle kunne kigge med på laveste HEVC 4K level 5.0 (ind til den dag der bliver tale om 4K med over 40 Mbps bitrater eller 30 fps, som f.eks. hos ViaPlay). Og det forklarer heller ikke på nogen måde det meget betragtelige cut til under 10 Mbps der ses. Roku angiver at deres 4K enheder har kompatibilitet til at dekode op til 40 Mbps HEVC og anbefaler encodes til 25 Mbps med op til 40 Mbps (svarende til level 5.0), hvilket svarer præcist til hvad vi ser i forbindelse med de allerbedste og højeste Apple TV+ eksempler og ligeledes bekræftes fra rips af samme.

Og så kan jeg i min vildeste fantasi ikke se hvordan man skulle kunne-, eller som tech interesseret overhovedet have lyst til at undskylde eller forsvare, at en af de mest pengestærke tech-institutioner i eksistens spiser en del af deres kunder af med noget så unødvendigt og ubegrundeligt lavt som under 10 Mbps, når både Netflix og Disney (der i den grad også ligner en kluntet universal app) sagtens kan finde ud af at pushe samme mere brugbare video ud til folk uden at diskriminere med helt unødvendigt lave bitrater på basis af benyttet enhed der sagtens kan æde deres indhold og mere til. Det bør man da om noget være indstillet kritisk frem for undskyldende i forhold til - Begrundelserne holder ikke, man bør som minimum kunne sende fuld level 5.0 til ALLE 4K kompatible enheder, ellers burde de jo slet ikke være i stand til at vise laveste 4K level og sådan et 4K produkt er altså svært at forestille sig. Da det er brugere der unødvendigt svigtes, og andre udbydere har vist at det kan gøres bedre, mener jeg da at det er brugernes parti man bør tage i sagen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332728
Når der streames til Roku Express, så bruges MPEG4 AVC – ligesom DRTV. MPEG4 har i årevis været et veletableret økosystem, fra hardware til software til implementering. Der er andre forudsætninger.

HEVC er stadig ikke veletableret, så der er mange tilfælde, hvor man bliver nødt til at sigte efter laveste fællesnævner. Streaming er jo ikke kun codec. Det er også kopisikring, container, CDN, app/web-implementering og meget andet. Der kan være begrænsninger i alle led, som man må forholde sig til. Hvad Netflix har brugt 15 år på at udvikle, har Apple TV+ og Disney+ stablet på benene på få år. Disney pga. MLB BAMTech og Apple sikkert fordi de har nogle af de samme underleverandører, der kender til udvikling af universal-app. På streaming er Apple en lille aktør ift. Netflix, og uanset om de har flere penge end man kan forestille sig, så kan de jo ikke ændre på de begrænsninger, der findes i enheder fra andre producenter.

EDIT: Sammenlign f.eks. Apples universal vs. native app (tvOS). På sidstnævnte detekterer den korrekt TV'ets hardware og justerer sine logoer (4K, DV, Atmos) dertil. Det gøres ikke i universal-appen. Bedre detektion af hardware er måske nødvendig for at kunne skrue op på de enheder, som kan mere end gennemsnittet. Lige nu har de vel fokuseret først og fremmest på kompatibilitet, altså laveste fællesnævner.

At jeg presser imod er fordi jeg har talt med mange af de folk, som har siddet med disse opgaver. Fra manden der opbyggede Netflix's teknisk setup til danske folk hos vores lokale tjenester. Man får en forståelse for nogle af de faldgruber og stopklodser der findes. Ingen af os kender alle forholdene, så lad os forblive ydmyge og nysgerrige i stedet for at fare i flint. Fordi LG, Samsung og Sonys nyere TV kan arbejde med HEVC level 5, betyder ikke, at low-end 4K-enheder fra samme eller andre producenter kan.

Hvad jeg derimod ikke forstår er, at man som tech-interesseret ikke kan blive begejstret for, at nogen aktører forsøger at hæve barren. Om det er så er Sonys Bravia Core, Apple TV+ og iTunes eller UHD Blu-ray. Bravia Core ville heller ikke have været, hvad det er, hvis man havde sigtet mod udbredelse i stedet for 2021-eksklusivitet. UHD Blu-ray er på samme måde et fysisk format, der kræver ny HDMI-standard, nyt codec og ikke mindst ny afspiller. Havde man i stedet sigtet mod bagudkompatibilitet, ville Blu-ray se anderledes ud. På samme måde som cross-platform konsolspil ikke kan folde sig fuldt ud.
Brugeravatar
Af TBC
#332761
Rasmus Larsen skrev: 1. jul 2021, 07:25Streaming er jo ikke kun codec. Det er også kopisikring, container, CDN, app/web-implementering og meget andet. Der kan være begrænsninger i alle led, som man må forholde sig til.
- Kopisikring er ikke specifikt knyttet til bestemte bitrater.
- Containere kompatible med HEVC ville ikke have problemer med laveste level - for så ville de reelt være 100% ubrugelige/inkompatible som HEVC containere.
- CDN kunne være en potentiel forklaring, hvis der skulle være brug for at holde presset på netværket nede, hvilket dog er svært at forestille sig nødvendigt i Apple's tilfælde.
- app/web-implementering - Ja her ligger der masser af faldgruber og stopklodser. Men den del omhandler så gerne alt muligt andet imellem himmel og jord end lige hvilke bitrater der inden for de etablerede codec standarder kan slynges efter og dekodes af et kompatibelt TV. Her kunne man sagtens få problemer med f.eks. kopisikring eller containere, men ikke nogle direkte uoverstigelige problemer i forhold til hvilke bitrater der kunne håndteres ude ved en bruger med kompatibelt udstyr.
Rasmus Larsen skrev: 1. jul 2021, 07:25[..] Disney pga. MLB BAMTech og Apple sikkert fordi de har nogle af de samme underleverandører, der kender til udvikling af universal-app. På streaming er Apple en lille aktør ift. Netflix, og uanset om de har flere penge end man kan forestille sig, så kan de jo ikke ændre på de begrænsninger, der findes i enheder fra andre producenter.
Men hvilke enheder findes der måske som kan modtage Apple TV+ men ikke kan modtage Disney+ og/eller Netflix's indhold? ...som Apple i modsætning til de andre derfor måtte være nødt til at tage ekstra hensyn til ved at sende <10 Mbps til, mens Netflix kan sende væsentligt højere og særligt Disney kan sende det dobbelte til samme enheder? Nej, vel - det giver ikke mening.

En ting det lyder til vi kan være enige om er at appen kan have mangler og udfordringer, mens det er af nødvendigt grundet de benyttede enheder der streames til - For så ville det samme gøre sig gældende for andre udbydere også - Det er i hvert fald det der er min helt grundlæggende pointe. For når Netflix og Disney kan levere omkring det den dobbelte bitrate til disse enheder, Disney også via universal app der sender meget tættere på det samme som Apples bitrater til egne enheder end hvad Apple sender til samme enheder, så dikterer logikken at det også vil kunne være fuldt ud muligt for Apple at gøre det.

Det er så der at der er mit budskab, at status ikke er godt nok eller noget vi som brugere bare veltilfredse skal sidde og nikke smilende og godkendende til fordi det lige er Apple og denne gang ikke HBO eller Amazon, som jeg åbenbart frit kan kritisere uden at møde modstand eller at det betragtes som at fare i flint. Jeg mener også at vi i hvert fald på sigt bør forvente noget bedre og et fix på problemet, særligt fra så resourcestærk en spiller som Apple der også allerede har vist interesse i at tilbyde højere streamingkvaliteter. Ellers vil konstellationen jo længere tid der går, virkeligt begynde at tage sig suspekt ud. Jeg regner da med at vi begge både forventer og håber på forbedringer og også anskuer det som rimeligt at kunne forvente, uden at det at kritisere at man langt fra er i mål med HBO, Amazon og Apple TV+ er at regne som at gå i flint.
Rasmus Larsen skrev: 1. jul 2021, 07:25Hvad jeg derimod ikke forstår er, at man som tech-interesseret ikke kan blive begejstret for, at nogen aktører forsøger at hæve barren. Om det er så er Sonys Bravia Core, Apple TV+ og iTunes eller UHD Blu-ray.
Det forstår jeg heller ikke. Jeg tænker alligevel af konteksten at det er mig der hentydes til? Men jeg er altså særdeles begejstret for især UHD-Blu, har rost Netflix for at gå forrest med hensyn til at hæve lydkvaliteten, hvilket kan have spillet ind på at vi nu også ser samme bitrater hos Apple TV+ og måske også ser dem senere på iTunes og/eller Disney+ som de pt. mest oplagte. Jeg omtaler også Apple TV+ som det bedste streaming-eksempel vi har med deres op til ~24-25 Mbps ABR titler (indeholdende bedre øjebliksbilleder), og jeg har rost at tjenesten begynder at bryde ud af sin walled garden og bliver tilgængelig på andre enheder. Jeg mener ikke at det er at fare i flint at kritisere at tjenesten tidligere har været lukket i en walled garden - Der er også det jeg kritiserer Bravia Core for - Hvorfor er den end ikke på PS4/5 som minimum, så den kunne nå ud til endnu flere, som en af mine andre kritikpunkter i forhold til tjenesten? - og jeg mener også at det er HELT rimeligt og relevant at kritisere både HBO, Amazon og Apple for de bitrater de sender til [3-parts] enheder - og at det er rimeligt at forvente bedre i fremtiden.
Rasmus Larsen skrev: 1. jul 2021, 07:25UHD Blu-ray er på samme måde et fysisk format, der kræver ny HDMI-standard, nyt codec og ikke mindst ny afspiller.
Ja, men det kræver jo ikke et andet eller et nyt HEVC 4K kompatibelt TV at dekode den laveste level og fællesnævner for 4K HEVC standarden - Så skulle man jo til at forestille sig enheder er lå under den laveste 4K HEVC fællesnævner.

Den ydmyghed jeg kan tilbyde er at Apple kan have mødt nogle udfordringer vi ikke kender og at vi har god grund til at forvente at de løser dem - ellers vil de få et med tiden voksende forklaringsproblem i forhold til at forfordele deres signaler til forskellige brugere, i modsætning til konkurrerende udbydere. MEN der eksisterer omvendt ingen undskyldning for ikke at forbedre status, da det er fuldt ud muligt og det helt åbenlyst ikke er folks hardware i den anden ende der er udgør problemet/flaskehalsen, hvilket ikke alene følger logisk af at at der er tale om laveste 4K HEVC fællesnævner og det bevises af det forhold at både Netflix og Disney+ (og i udlandet også andre 4K tjenester) streamer i højere bitrater der svarer langt mere til Apple's normale bitrater til egne enheder end de svarer til de nuværende Apple <10 Mbps til nøjagtigt samme enheder som Disney sender omtrent det dobbelte til.

Så det må det da være rimeligt at forvente at Apple før eller siden får det fikset, hvis det ikke skal begynde at tage sig suspekt ud.
Brugeravatar
Af Naiera
#332762
:s
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332763
Er glasset halvt fyldt eller halv tomt? :)

Hvis Apple TV+ strategien var at differentiere imellem platforme, så tror jeg ikke, at det ville være i form af bitraten. Det er et koncept størstedelen af kunderne ikke kan forholde sig til, og selvom der er visuel forskel, så kræver det side-om-side test. Hvis det var strategien, så havde de nok i stedet forbeholdt Dolby Vision og Dolby Atmos til egen platform – eller helt have undladt at tilbyde appen på andre platforme.

Mit gæt på, hvordan universal-appen er opbygget:
- En modificeret udgave af denne side, i et webview: https://tv.apple.com
- Læg webview i en container til hver af de forskellige platforme, så det kan udgives som app.
- Lav et simpelt tjek: Understøtter enheden MPEG4 AVC, understøtter enheden HEVC. Så serveres en streaming-trappe i det understøttede codec. Men tjekket er overordnet, hvorfor man har valgt laveste fællesnævner, altså en MPEG4-profil, som alle enhederne kan håndtere, og en HEVC-profil, som alle 4K-enhederne kan håndtere. Som nævnt detekterer appen tilsyneladende ikke enhedens fulde egenskaber. Skulle det detekteres særskilt for hver enhed, så bliver opgaven med kompatibilitetstest tilsvarende større – jeg tror slet ikke Apple kompatibilitetstester hver enhed. At et stream slet ikke virker vs. at det virker ved lavere kvalitet er jo et nemt valg mellem 2 onder. En aktør som Netflix laver kompatibilitetstest af enheder og det er i senere år flettet sammen med deres 'Netflix Recommended'-program. Det er en kæmpe opgave, som de har et helt hold ansat til.
Brugeravatar
Af TBC
#332782
Rasmus Larsen skrev: 2. jul 2021, 05:55Mit gæt på, hvordan universal-appen er opbygget:
- En modificeret udgave af denne side, i et webview: https://tv.apple.com
- Læg webview i en container til hver af de forskellige platforme, så det kan udgives som app.
- Lav et simpelt tjek: Understøtter enheden MPEG4 AVC, understøtter enheden HEVC. Så serveres en streaming-trappe i det understøttede codec. Men tjekket er overordnet, hvorfor man har valgt laveste fællesnævner, altså en MPEG4-profil, som alle enhederne kan håndtere, og en HEVC-profil, som alle 4K-enhederne kan håndtere.
Der er vi enige - det er et udmærket gæt som jeg sagtens kan tilslutte mig.

Men der hvor det bare ikke forklarer aktuelle forhold og status er at laveste 4K HEVC fællesnævner som vedvarende betonet altså ikke er <10 Mbps. Til gengæld åbner situationen og dit skriv ovenstående op for en anden association; en anden interessant spekulation: Er universal-appen overhovedet kommet/udbygget så langt at den differentierer imellem AVC og HEVC kompatible enheder? For er den aktuelt AVC til alle enheder, uanset deres HEVC kompatibilitet, så kan det ekstremt lave bitrate-forhold jo pludselig forklares i at den maksimale bitrate for AVC - på nogle enheder - jo netop er 10 Mbps som laveste fællesnævner, mens der stadig samtidig sagtens kan sendes Dolby Vision metadata i en AVC stream og container. Nu er der naturligvis tale om spekulation, da vi ikke kan få verificeret codec, men hvis det var sådan det hang sammen, så ville vi dog pludselig kunne stå med en rationel forklaring på de ellers helt uforståeligt og unødvendigt lave bitrater og samtidig forvente at bedring kommer samtidig med at appen opdateres til at der blev åbnet op for så meget som bare 4K HEVC lavelste fællesnævner på HEVC kompatible enheder, hvilket følger rationelt af både HECV specifikationerne for laveste 4K HEVC fællesnævner og f.eks. af eksemplet Disney+ via universal app på samme enheder som yderligere et bevis derfor.

Uanset baggrund er det i hvert fald noget vi har ualmindeligt god grund til både at håbe og forvente at Apple får løst, til både brugernes og egen fordel - Ellers kommer det jo til at reflektere dårligt tilbage på dem som udbyder, hvilket der vel ikke burde være hverken noget halv-kriminelt eller :s i at påpege, bare fordi det er Apple og ikke f.eks. HBO.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#333037
TV 2 Play siger, at videokvalitet nu er et fokusområde. De ligger pt. i bunden af feltet, så lad os håbe, at det kaster noget konkret af sig snarest.

Status på TV 2 Play: Videokvalitet er næste fokusområde


PS: TV 2 Play har fået Paramount+ ind. Ikke overraskende konverterer de alle de klassiske film til 25fps. Det er ikke så overraskende, da Paramount+ jo gør det samme. TV 2 Play gør det dog også på ny serier såsom Yellowstone, der ligger i korrekt billedhastighed hos Paramount+ selv. Det er et område, som TV 2 Play også gerne må kigge på.
Vedhæftede filer
IMG_1926.jpg
IMG_1926.jpg (1.22 MiB) Vist 2556 gange
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#333091
Til Gyzzo, som opdaterer skemaet:

Der er kommet en del indlæg i tråden, så har prøvet at samle op på seneste udvikling. Se link til indlæg for målinger og mere info.

Paramount+
viewtopic.php?p=330743#p330743

Viaplay 4K sport:
viewtopic.php?p=332020#p332020

DRTV live: 1080p50 med 8 Mb/s bitrate
viewtopic.php?p=332251#p332251

Bravia Core: Vi kunne ikke få den op i højeste gear, men det er stadig rekord på streaming:
viewtopic.php?p=330329#p330329

YouTv: Har (ligesom YouSee) fået 1080p med op til 8 Mb/s bitrate:
viewtopic.php?p=332533#p332533
Af mbm
#333104
Rasmus Larsen skrev: 9. jul 2021, 11:41 TV 2 Play siger, at videokvalitet nu er et fokusområde. De ligger pt. i bunden af feltet, så lad os håbe, at det kaster noget konkret af sig snarest.
Det må vi håbe. Sidder og ser håndbold. Hold nu kæft det er ringe billede.
Virkelig noget man bemærker efter DR's flotte kvalitet på EM fodbold.

Citat fra mine børn "nøj hvor er grafikken dårlig"

Kære TV2 kom nu....
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 47