Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#337372
Rasmus Larsen skrev: 10. nov 2021, 12:51Jeg er bekendt med følgende betegnelser fra deres konsol:
avc1 = SDR + MPEG4 AVC
hvc1 = SDR + HEVC
qhvc = HDR10 + HEVC
qdh1 = Dolby Vision + HEVC
cdh1 = ???

qec3 = E-AC3 (Dolby Digital Plus)
qac3 = AC3 (Dolby Digital)
Apple burde vel have en oversigt over deres FourCC sample descriptions parameter sets et eller andet sted skulle man tro - selv om min google godt nok ikke har været i stand til at finde det.

Men ser man på deres arbitrære forkortelser, så går både "q" i starten og "1" i slutningen igen i flere af betegnelserne. Jeg tænker det virker oplagt at "dh" står for at der er tale om Dolby Vision og HEVC. "1" har "cdh1" tilfælles med "qdh1", så det handler vel primært om at finde ud af hvad forskellen er på "c" og "q"

Dolby Visions egen FourCC kode er i øvrigt "dvh1" mens "hvc1" [og avc1] er en gyldig kode for HEVC [hhv avc] også uden for Apple's univers. Det er først når man kommer op i HDR at de lader til at begynde med deres mere arbitrære betegnelser.

Man kunne forestille sig flere ting, f.eks. med alt fra opløsning, over farvepalette, en anden container, profil eller level eller forskel i placeringen af diverse parametre eller metadata. F.eks. findes der både betegnelsen "hvc1" [som allerede nævnt] men også "hev1" som valide FourCC koder for HEVC uden for Apple universet. Her betegner forskellen om parametrene sidder i containeren [hvc1] eller integreret inde i selve HEVC streamen [hev1]. Så mere end "små" konfigurationsforskelle i den størrelsesorden og kategori behøver der jo heller ikke at være tale om med et "c" i stedet for et "q" i Apples betegnelse. ...Jeg er også ret overbevist om at cdh1 er en kode for Dolby Vision materialet komprimmeret med HEVC, bare med en eller anden mindre forskel i gud må vide hvilket parameter.
Brugeravatar
Af dennisholckpetersen
#338432
Er det bare mig eller har Primevideo hævet deres bitrate markant lige pludselig, ?
Sidder og ser sidste afsnit af Wheel Of Time og der er ikke nogen macroblocking artifacts og andre komprimerings problemer som Primevideo normalt er super plaget af 🤯
Hvis der er en der kan teste deres bitrate så ville det være interessant at se hvor de ligger nu ?
Brugeravatar
Af TBC
#338439
dennisholckpetersen skrev: 25. dec 2021, 13:35 Er det bare mig eller har Primevideo hævet deres bitrate markant lige pludselig, ?
Sidder og ser sidste afsnit af Wheel Of Time og der er ikke nogen macroblocking artifacts og andre komprimerings problemer som Primevideo normalt er super plaget af 🤯
Hvis der er en der kan teste deres bitrate så ville det være interessant at se hvor de ligger nu ?
Jeg har ikke selv set den, men den slags oplysninger kan man jo hurtigt søge og slå op. Det amazon web-rip der ligger derude på det ulovlige angiver for s01e01 vedkommende:

Video:
Format: HEVC
Format Information: High Efficiency Video Coding
Size profile: Main 10 @ L5 @ Main
HDR format: SMPTE ST 2094 App 4, Version 1, HDR10 + Profile B compatible
Codec identifier: V_MPEGH / ISO / HEVC
Time: 54 m. 4 s.
Bitrate: 23.7 Mbit / sec
Resolution: 3840 pixels x 2160 pixels
Aspect ratio: 16: 9
Frame rate: 23,976 (24000/1001) frame / sec
Color compression: YUV
Sub-rating: 4: 2: 0 (Type 2)
Bit depth: 10 bits
Bit / (Pixels * Frames): 0.119
Colorspace: BT.2020
Transfer Characteristics: PQ
Matrix coefficients: BT.2020 non-constant
Mastering display color primaries: Display P3
Mastering display luminance: min: 0.0001 cd / m2, max: 1000 cd / m2
Maximum Content Light Level: 996 cd / m2
Maximum Frame-Average Light Level: 948 cd / m2

Oversat til Dansk 23,7 mbps VBR til video alene. Lyden skulle være 448 Kbps Dolby Digital+ med Dolby Atmos objektkodning.

I øvrigt bemærkes det at det også er en HDR10+ titel, for dem der nu kan udnytte det. Måske har Amazon begavet deres HDR10+ titler med højere bitrate = ? ...hvis det ikke er hele tjenesten der er kommet op i bitrate igen? Man kan da have lov at håbe at det er et tegn i den retning, for i "de gamle dage" var det jo Amazon der var lederen blandt streamingudbyderne på høj bitrate, før de nogle år tilbage pludseligt begyndte at encode især deres 4K deres materiale meget hårdt med meget tydelige artifacts til følge :(
Brugeravatar
Af Gyzzo
#339185
Så fik jeg endelig tid til at opdatere skemaet.

- TV2 Play har hævet bitraten og kører nu med 50 billeder pr. sekund på live tv
- Egne målinger af HBO Max tilføjet
- Allente tilføjet - de har 6 måneders binding, hvorfor jeg ikke selv har foretaget målinger. Har medtaget en enkelt måling foretaget af digitalt.tv. Nogen, der har mulighed for at foretage nogle flere målinger?
- Altibox tilføjet - ligeledes med målinger fra digitalt.tv
Brugeravatar
Af Naiera
#339187
Jeg må bide i det sure æble og få fejlsøgnings-UI'et frem på æble-tv'et snart...

Hvis Allente er 9.1 Mbps, så er mit navn Mads, kan jeg dog tilføje. Det gælder i hvert fald ikke for alle kanaler. Jeg bruger det nærmest udelukkende til at se NBA, og det foregår som oftest på TV2 Sport X, som er 25 billeder i sekundet. Hvis dét er over 9 Mbps, så forstår jeg ingenting. Det ser helt forfærdeligt ud.
Brugeravatar
Af Naiera
#339192
Det behøver jo ikke være det samme med Allentes streaming.

TV2 Sport, uden X, er helt sikkert bedre.
Brugeravatar
Af PerMichaelKnudsen
#339256
Er der andre, der har bemærket, at Netflix har fået mange problemer med macro blocking artifacts på det sidste?
Har en 500Mbit forbindelse og kører med kablet forbindelse og Apple TV-boks.
Prøvede for sjov skyld også på min Nvidia Shield boks, hvor problemet så mindre udtalt ud - nåede dog ikke at lave en sammenligning med de helt samme scener.
I øjeblikket synes jeg Netflix er væsentlig ringere kvalitet end Amazon Prime og HBO Max, hvor jeg ikke bemærker nogen problemer.
Er der noget med at Netflix er begyndt at kode på en ny måde, og kan der være en sammenhæng (hvis det altså ikke kun er mig, der har problemet :) ) ?
Brugeravatar
Af Naiera
#339257
Mine oplevelser for tiden er stik modsatte. Anden sæson af The Witcher var helt vanvittigt flot og skarp, for eksempel. Noget af det teknisk set pæneste jeg har set.
Af mlm
#339264
Har det også lige modsat, tidligere syntes jeg altid Dolby Vision på Netflix virkede “grumset” (i mangel på bedre ord). Har ikke set ret meget Netflix i et stykke tid, så blev noget overrasket her for nogle uger siden da jeg så en ny film og en serie i Dolby Vision. Begge dele så virkelig godt ud og tænkte faktisk at kvalitet på streamen måtte være blevet forbedret.
Af barslund69
#339926
Netflix billede kvalitet svinger utroligt meget ang hvad film/serie man lige ser
Nogle film er ok kvalitet og andre selv i feks HDR tænker man virkelig dårlige kvalitet
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#340246
Starzplay er kommet til Danmark. Det er streaming i HD-kvalitet og det kunne være interessant at få dem med i oversigten.

Starzplay kan modtages via egen app, Viaplay (hvor vi kender streamingkvaliteten) og Apple TV appen (som måske/måske ikke er højere streamingkvalitet).

Streamingtjenesten Starzplay åbnet i Danmark til 49 kr/md.

Starzplay rykker ind i Apple TV appen
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 47