Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
#275353
Ca. 20 mbit/s i DV vs. 100+ mbit/s i HDR10 er kun småting til forskel, hehe okey - den hopper jeg så ikke på. Det er tilladt at tænke lidt selv imo.
Af Brixen
#275357
duskern skrev:Jeg er ikke nær så skeptisk overfor Apple TV nu som for få dage siden, så det kan meget vel være at det er den vej jeg vil gå. Det er noget med at man har mulighed for at downloade film fra ITunes, er kvaliteten stadig dårligere end på en 4k blue ray?
På Apple TV streamer man, der kan der ikke downloades.

Men i iTunes kan der downloades til offline brug, men kun i HD. Det downloadede er kopibeskyttet, så det kan kun spilles hvor det er downloadet.
#275363
Turbo skrev:Ca. 20 mbit/s i DV vs. 100+ mbit/s i HDR10 er kun småting til forskel, hehe okey - den hopper jeg så ikke på. Det er tilladt at tænke lidt selv imo.
Det er det. Jeg må dog indrømme at UHD-afspilleren gør det bedre, men du får altså også det store farverum og ikke mindst HDR, i iTunes. Det er lige så vigtigt som bit-rate, synes jeg.

Købte lige alle 5 Mission Impossible i 4K / HDR for 149,- det er svært at finde bedre pris på fysisk disk.

Ved "normal" se-afstand ca 2,5 m har jeg normalt svært ved at se forskel.

Jeg har stor respekt for Vincent fra HDTVTEST, og han har faktisk lavet den eneste grundige sammenligning der findes. :)
#275364
Mange er forblindede på specs. og har aldrig selv prøvet at sammenligne de forskellige kvaliteter.

Én ting er tal, et andet er, hvad øjnene ser, eller ørerne hører.

De komprimeringsalgoritmer, der er til rådighed i dag, er meget mere effektive end tidligere; hvem husker ikke DivX vs. DVD i sin tid?

Det er altid rart at se DTS HD Master eller bedre lyse op på displayet på receiveren, men i virkelighedens verden er det kun de færreste, der kan skelne i forhold til DTS Core, og det er langt fra alle udgivelser, der udnytter lydsporet optimalt.

Mange tror, at DTS automatisk er bedre end Dolby Digital, blot fordi, det er mindre komprimeret, men Dolby Digital benytter en mere effektiv algoritme, og DTS afspiller lidt højere, som ørerne opfatter som bedre lyd.
For at kunne sammenligne på en retfærdig måde, skal materialet afspilles ved samme lydstyrke.

Ligesom ved musik, er det masteringen, der betyder mest for kvaliteten.

Man snakker om såkaldte "transparente rips", hvor bitraten opfattes som tilstrækkelig til, der ikke umiddelbart vil kunne ses eller høres forskel i forhold til skiven.

Forskellen kan sammenlignes med MP3 320 kbps vs. FLAC, hvor folk ofte kommer på glatis, hvis de prøver at skelne i en korrekt udført blindtest, men denne diskussion ender ofte ud i det samme, som hvis snakken kommer ind på kabler...
Af Turbo
#275377
@Pede, Enig i at HDR er vigtig (HDR er også det store farverum) :)
Supergris skrev:Mange er forblindede på specs. og har aldrig selv prøvet at sammenligne de forskellige kvaliteter.

Én ting er tal, et andet er, hvad øjnene ser, eller ørerne hører.
Jeg har, dog med Netflix da jeg ikke har iTunes. Og der er rimelig forskel.
Lyden (DD 5.1 streaming vs. atmos/trueHD 7.1 4k BD) var det første jeg lagde mærke til hvor stor kvalitets forskellen egentlig er.
Billedet er der også forskel på dog ikke helt i samme grad som lyden, men den er der tydeligt.

Når iTunes får Atmos (har jeg læst de skulle få), må man håbe at lydkvaliteten bliver noget bedre end den er i dag.
#275448
CSP skrev:Så kan du ligeså godt købe dem nu, Apple opgradere jo filmene løbende når kvaliteten bliver hævet, det har det gjort tidligere ved;
SD - HD
HD - Full HD
Full HD - 4k HDR
Har købt film i HD og de er stadig i HD, så det er svært at basere på en muligvis opgradering en gang i fremtiden af ens køb.
#275449
Supergris skrev: Ligesom ved musik, er det masteringen, der betyder mest for kvaliteten.

Man snakker om såkaldte "transparente rips", hvor bitraten opfattes som tilstrækkelig til, der ikke umiddelbart vil kunne ses eller høres forskel i forhold til skiven.
Når man køber skiver hvor filmen er lavet i ægte 4K får man et bedre billede samt en bedre lyd, uanset hvilken streaming man bruger i dag, det er stadig ikke på højde med skiver.

Der findes UHD/4K skiver som er i tvivlsomt kvalitet ligesom med streaming, det vinder ingen på i kvalitet.

Og igen hvis man sidder med et billigt 55" tv så har det ofte mangler som gør at kvaliteten har ingen eller ringe betydning for billedet.
Af duskern
#275604
Jeg tror jeg er kommet frem til at jeg vil købe en Apple TV 4k boks. Man kan vente og vente i en evighed på at det perfekte produkt dukker op, uden at det nogensinde nødvendigvis sker. Apple TV 4k lyder fornuftigt og da jeg gerne vil i gang snart, er der vist ikke rigtigt andet der giver mening pt.

Jeg kunne muligvis godt tænke mig at købe en 4k Blueray afspiller også. Det fedeste ville være en afspiller der understøtter HDR også. Jeg har et LG OLED55B6V TV. Så vidt jeg husker understøtter det kun Dolby Vision HDR. Kan i anbefale mig en afspiller også når nu vi er i gang? :D
#275616
Du blander tingene, Der er mange UHD Blu-ray afspillere men ikke alle håndterer DolbyVision men alle klarer HDR10(HDR) som du nævner, så det skal du ikke bekymre dig om.

LG UP970 fås til billige penge med HDR/DV support
Samsung UBD-M9500 , med HDR support
Sony UBP-X700 , HDR / DV support
Af duskern
#275619
bbplayer skrev:Du blander tingene, Der er mange UHD Blu-ray afspillere men ikke alle håndterer DolbyVision men alle klarer HDR10(HDR) som du nævner, så det skal du ikke bekymre dig om.

LG UP970 fås til billige penge med HDR/DV support
Samsung UBD-M9500 , med HDR support
Sony UBP-X700 , HDR / DV support
Jeg mener kun mit TV understøtter Dolby Vision og ikke HDR 10, men det er ikke noget jeg er sikker på. Jeg troede at Dobly Vision var Dolbys egen implementering af HDR, men det kan godt være jeg tager helt fejl. Der står at mit fjernsyn har "OLED HDR with Dolby Vision", så jeg er ikke helt sikker på hvordan det skal tolkes. Det kan være der er andre der ved det?
Af Vasen
#275620
HDR10 er default HDR, det understøttes af "alle" så at sige. Så hvis tv/afspiller mv ikke understøtter Dolby Vision, så tager vil den blot vise HDR10. F.eks på en UHD Blu-ray der har Dolby vision , der vil afspillere der ikke håndterer DV, slå over på HDR10. Det er standarden.
Af Vasen
#275626
Ja :D Alle 4K UHD blu-ray afspillere understøtter HDR10 (Det skal de, det er en del af UHD specifikationen)
Af Turbo
#275657
duskern skrev:Det fedeste for mig må vel være at få fat i en afspiller der både understøtter HDR 10 og Dolby Vision så.
For at afspille en 4k BD med DV kræver at både afspiller og TV har DV.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7