Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273634
Hej.

Efter køb af 4K Samsung tv sidste år, er vores Netflix forbrug steget betydeligt.

Jeg har dog lagt mærke til den store forskel i billede kvaliteten, Hd og 4k i mellem.

Jeg har fx set Collateral (engelsk miniserie) der var i 4k hvor jeg ikke syntes at billeder var meget bedre end end film havde været på TV2.
Så også The rain som ikke var i nærheden af fx suburra eller Sword of destiny ( ved dog ikke om det er ærligt at sammenligne en film med en serie..

Men, min kæreste er i gang med at se The 100, og selvom den kun er angivet som HD- så syntes jeg reelt at billedet er bedre, flottere og skarpere end de overnævnte titler... - Det undre jeg mig over..

Alt bliver set med den samme billede profil, en modificeret Standard.

Er der mon nogen der kan forklare hvordan HD billedet i nogle tilfælde er bedre end 4k billedet ?

Mvh Thomas ?
#273636
Den helt korte forklaring kunne være, at komprimeringen er den skyldige. Og som noget andet, på trods af, at Netflix sender 4K med højere bitrate, ved vi jo ikke om det er native 4K
#273644
Hvis du har INFO knappen og det virker som på LG skærme, så kan du få at vide den aktuelle opløsning, og bitrate på den opløsning. Så kan du måske bedre vurdere om noget går galt der, eller at 100 bare er i bedre bitrate.

Der er jo også det, at nogle film er opskaleret til FullHD/4k, det bliver ikke altid godt.
#273645
Skarphed er jo ikke nødvendigvis en indikation på om kvaliteten er høj eller lav.
Nogen produktioner er lavet så de får et filmisk udtryk. Film- grain, slørede billeder, "håndholdt-effekt" er hyppigt anvendte effekter.

Det er langt fra alle instruktører/ fotografer,der går efter det naturlige udtryk, som man kender fra f.eks. Planet Earth osv.

Min holdning er at 4K/HDR´s største styrke at man kommer rimeligt tæt på det udtryk, film var tiltænkt. Især HDR er en kæmpe forbedring i forhold til almindelig HD.
#273646
Pede8000 skrev:Skarphed er jo ikke nødvendigvis en indikation på om kvaliteten er høj eller lav.
Nogen produktioner er lavet så de får et filmisk udtryk. Film- grain, slørede billeder, "håndholdt-effekt" er hyppigt anvendte effekter.
Man ser ofte alt der her på billig scifi , gysere eller b film, så ja, der er forskel. Men der er det jo ofte titlen på en 2018 film som foregår i 2018 der fortæller en dette.

Er filmen på andre måder mere realistisk med støj i billede, så er det nok ikke en film med effekter som kan leve op til det højere billede niveau, og derfor ender vi nok i alle de undskyldninger som på det seneste er blevet begrundelsen for en dårlig 4k film på UHD Blu-ray men egentlig bare er en dårlig opskalering, en forringet kvalitet da CGI ikke kan leve op til vilkår eller bare en gammel film som er forsøgt forbedret.

Undskyldninger er der nok af, især fra instruktøren som skal spare penge :)
Brugeravatar
Af TBC
#273651
De bedste "forklaringer" jeg kan finde er:

1. at du sidder så langt fra din skærm (f.eks mere end 1 til 2 meter) at dit øje reelt ikke kan opløse og udnytte den højere opløsning og du så måske også bedre kan lide det artistiske valg af lys og farver på den ene serie frem for den anden = ?

2. Alternativt kunne dit TV stå så langt fra din trådløse router eller selve din internetforbindelse være så dårlig at du aldrig kommer op og reelt får udbytte af 4K og HDR.

3. Din modificerede standard profil er indstillet så langt fra reference at en sharpness funktion laver så meget high frequency peaking at billedets detaljegrad reelt udvaskes. (i så fald sku ned for shapness funktionen til billedets detaljegrad ikke udvaskes af high frequency peaking)
#273685
Blot for at sikre, at du også modtager signalet i 4K, Thomas:
Hvis man bruger den indbyggede Netflix-app i Smart TV, så er det ofte muligt at se, hvilken kvalitet, som man modtager streamet i. Streaming er jo adaptivt så det tilpasses hastigheden på internetforbindelsen (op til en øvre grænse) / netværksforbindelsen.

Jeg kan dog efterhånden ikke huske, hvordan man fremkalder denne hos Samsung. Der har tidligere været en 'info' knap, men den rykkes næsten årligt. Afhængigt af din Samsung-model så kan der være en info-knap på fjernbetjening (ikke på nyere modeller), i Extra-menuen eller gemt som en dobbeltfunktion på en af de andre knapper.
#273687
Det eneste jeg umiddelbart kan få frem via info knap er fx 1080x1920 50fps (tror det var fps der stod)

Men må sku lige hjem og prøve at kigge i indstillingerne..

Mit net er 130x20, så selv hvis det kun kører halv styrke skulle det jo mig bekendt være kraftigt nok til at køre 4k Netflix der vidst kræver 20mb ?
#273688
Din forbindelse er bestemt ikke problemet.
#273691
Thomas, kører du med kablet eller wifi?
Det kan betyde en verden til forskel.
Jeg oplever en kæmpe forskel på 4k og HD ved streaming.
120x50 .
Prøv at stikke ledningen i.
#273715
:-) Hvis du tilslutter en bærbar og laver en hastighedstest, hvad bliver resultatet?
#273791
ThomasFrost_DK skrev:Ååårh pas, så skal jeg lige se om naboen har en bærbar jeg kan låne, men hvis jeg på iPhone hopper over på wifi extender netværket så scanner den ca 110/20 mb
Ja, så er det ikke det?! Det er imponerende høj wifi hastighed.

Jeg når sket ikke op i den hastighed over wifi, derfor kabler jeg mit udstyr direkte. Jeg får 70/40, og har 120/50 ind. Målt i absolut nærhed af stofas udstyr. Det er jo også helt fint, men man får altså en mere stabil ydelse ved kabling (min erfaring).