Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ludo
#264608
Kære alle

Jeg har skrevet e-mails med DR for at høre, om de ville sende VM-slutrunden i 2018 i 4K, f.eks. via en Apple TV 4K app. Kampene bliver optaget i 4K, så man skulle mene, at det var oplagt.

Desværre mener DR vist ikke, at tilstrækkeligt mange danskere vil benytte sig af det. DR har skrevet til mig, at "4k kræver en større investering i ekstra streaming ”encoder” kapacitet og øget distributions omkostning m.m."

Det er en diskussion om økonomi i forhold til, hvor mange der vil få glæde af det.

Jeg har fået en e-mailadresse, hvor jeg kan gøre indsigelser, hvilket jeg har tænkt mig at gøre.

Men før jeg skriver, tænkte jeg, at Flatpanels' brugere måske kan hjælpe med at finde de bedste argumenter og statistikker.

Skyd løs og lad os satse på at kunne nyde VM i den bedste kvalitet.


Argumenter
- Det er fremtidens TV.
- Det kan bruges til andre begivenheder, f.eks. OL og håndbold.
- Det er et stort ønske blandt ejere af 4K-fjernsyn.


Statistikker
Er der statistik på udbredelsen af 4K-fjernsyn hos borgerne?
Er der andre statistikker, som er brugbare?
Af Commerou88
#264613
Interessant.
Flatpanels havde for noget tid siden en artikel om at slutrunden vil blive optaget i 4K, så det er ikke her udfordringen ligger, men nærmere hos de forskellige distributører.

Et argument jeg vil lægge kraftigt til grund, er at det ofte er en kæmpe fordel at være "first mover" på et område. Det bliver de godt nok ikke globalt, men de kommer foran her i DK.

Det er sådan noget her der er afgørende for om jeg køber et 4K tv eller ej :)
Af Ludo
#264617
@PeterD, det er TV2 og DR, der har rettighederne til VM 2018. Viaplay sender ikke slutrunden.


@Commerou88, det er korrekt, at den bliver optaget i 4K. Problemet er vist, at det koster noget for DR at sende signalet videre. Fint argument om "first mover".

Er der nogen, der ved, hvad det cirka koster for DR at investere i "ekstra streaming ”encoder” kapacitet og øget distributions omkostning m.m."?
Af PeterD
#264618
Ludo skrev:@PeterD, det er TV2 og DR, der har rettighederne til VM 2018. Viaplay sender ikke slutrunden.
Fair nok. Troede dog de viste kampe derfra (Hvor DK ikke er repræsenteret)
Brugeravatar
Af edinger
#264620
Nåh... fodbold.

Jeg troede, det var VW i ishockey, du talte om :)
Af Beckham
#264626
Tjaah...skuffende udmelding fra DR, men nok lidt ventet. Gik jo heller ikke just lynhurtigt at komme fra SD over på HD. Men tænker at der da alligevel snart må være en pæn installationsbase af 4K tv i det danske land? Synes tit vi hører om hvor mange tv der købes og de sidste par år har du jo nærmest ikke kunne købe andet end 4K tv.
Af Ludo
#265082
Jeg har fået svar fra en underdirektør i DR:
Kære Jacob,

Tak for din henvendelse vedr. 4K i app til VM-slutrunden.

DR har ikke planer om at indføre 4K og kommer ikke til at sende i 4K til VM-slutrunden.

Du har ret i, at der på det seneste er kommet understøttelse med nyeste generation af Apple TV og chromecast, men det er stadig få, der har disse enheder og det er forbundet med store investeringer at opgradere teknologiplatformen i DR til at håndtere 4K. Det er jo ikke kun app’en, men hele kæden fra live feedet, som skal ændres.

Vi arbejder dog løbende på at forbedre billedkvaliteten og har lige hævet bitraten på live streaming fra 2,3 mbit/s til 3,1 mbit/s. Vi forventer også at kunne forbedre frame rate, så vi kan køre 720p50 i stedet for de nuværende 720p25 i løbet af 2018 og det vil give en væsentlig forbedring, specielt i indhold med meget bevægelse som f.eks. sport. Men, DR er ikke first movers på den tekniske kvalitet som f.eks. Netflix, så indtil videre er der altså ikke planer om 4K.

Mvh

Mikkel

Det er trist, desværre.
Af lunddal
#265084
Jeg tror at eneste chance er - som med HD i sin tid - at udbydere som YouSee og Stofa udsender 4K-signalet i kabelnettet med DR/TV2s lyd henover.
Af Ludo
#265464
Både DR og TV2 har nu afvist, at de sender VM-slutrunden i fodbold 2018 i 4K.

BBC og ITV har rettighederne i England, og så vidt jeg kan læse, sender de i 4K HDR. Mon man kan se kampene derigennem, på trods af at man er i Danmark?