Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dusty
#272694
JørnNilsson skrev: Jer der har set nogle af de gamle film, som nu findes i 4K HDR. Har man så også været aktiv inde og redigere i filmene, så det hele ser bedre ud. Eller bære det lidt præg af, man bare har kørt dem igennem en scanner og ikke nøjsomt har justeret filmen igennem scene for scene ???
Jeg har bland andet E.T. og Groundhog Day i 4K UHD (kan ikke lige huske hdr format). Det er IKKE støjfrie film, men er OK. Blade Runner er super restaureret når man tænker på hvor gammel den er. Om det så er pengene værd for en disk er en anden sag. Synes faktisk det er ved at være en lidt dyr hobby de her 4K film på disk. Meget bedre med ATV, da der er ret mange super tilbud synes jeg.
Det her med at checke om det er "rigtige" 4K film gjorde jeg også i starten, men i vikeligheden er det mere komplekst end bare at konkludere, at er den ikke "rigtig" så er det ikke 4K værdigt. Så er spørgsmålet selvfølgelig om den alm. BluRay udgave kunne være godt alternativ som er tæt på i kvalitet (pris betragtning).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272728
En huskeregel mht. ægte 4K er, at hvis der er CGI-effekter - dvs. også hvis noget er en animationsfilm - så er de typisk ikke lavet i 4K. Der er ikke regnekraft/tid nok til rådighed til at man kan rendere computergrafik i 4K, så det foretages i 2K. Så hvis du er vild med Avatar, så skal du ikke sætte forventningerne for højt til et 4K transfer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#272734
Ja, det er derfor heller ikke det helt vilde tab, at man ikke lige får 4K-udgivelser i iTunes, selvom de måske eksisterer på UHD-skive, men omvendt set, så får 4K-udgivelserne jo mere båndbredde, så selvom de måske kun er opskalerede, så ville du få mere ud af en film, som var opskaleret til 4K, men reelt ikke indeholdt højere opløsning, blot fordi du får mere båndbredde at lege med.

Det samme trick er i øvrigt også noget man kan bruge på Youtube. Hvis man gerne vil have bedre kvalitet på sine videoer, så kan man lige tage sin 1080p-video og opskalere den til 4K og så uploade den. Så får den lov at trække båndbredde som en UHD-film, men den er reelt kun 1080p.

Problemet med CGI er jo nok, at det vil koste uforholdsmæssigt meget mere, at skabe grafikken i 4K - både i form af mere tid på serverparken man bruger til rendering, men også i forsinkelse af udgivelsen fordi du skal bruge 2-4x så lang tid.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#273237
Jeg har før oplevet, at film har ligget i 4K-kategorien selvom de ikke var 4K. Ved ikke om der er mulighed for menneskelige fejl i den liste, eller om det kan bruges som varsling for "things to come".
Af aalb1970
#273726
Det ser ud som om, at Predator er blevet nedskaleret til HD.
Af aalb1970
#273847
aalb1970 skrev:Det ser ud som om, at Predator er blevet nedskaleret til HD.
Nu er den så opgraderet, denne gang til 4K og HDR10.

Det er i øvrigt interessant, at Kubcrick's "A Space Odyssey" (Rumrejsen 2001) i øjeblik er på tilbud i 4K HDR sektionen. Endnu er den kun i HD, men mon ikke en opgradering følger snarligt? Jeg tager i alt fald chancen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 69