Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#217850
Jeg er i gang med de indledende overvejelser ifht at anskaffe mig et NAS til "husbehov"....og ja, der er sikkert flere tråde herinde med emnet - men jeg har ledt og forsøgt at samle enderne - vil bare gerne holde det på et simpelt plan ;)

Mit behov er:

- ikke noget fancy pancy, blot et simpelt NAS
- skal kunne køre Plex Media Server og streame film og serier til ipad/apple tv/chromecast (720p, 1080p (først og fremmest mkv)
- alm. fildeling i familien (med individuelle passwords og mapper)
- Musikdeling
- Fotobib funktion
- evt. mulighed for cloudfacilitet til hver bruger/familiemedlem
- evt. spejl/raid så der altid er to identiske diske...
- minimum 2 TB
- den bliver placeret i kælderen - væk fra alt andet IT i huset (da jeg alligevel har et tilsluttet cat6 kabel dernede)
- budget? Tjaaaa... aner det ikke. Vil først finde løsningen, der rammer plet ifht ovenstående - så kigger jeg på økonomi bagefter.

Og nej; jeg vil ikke bygge selv. No matter what. Det skal være out of the box enkelt - og ikke kræve noget geek-agtigt, tweaking, fedteri med opdateringer, firmwares konstant osv.

Er spændt på at få lidt brugbare, konstruktive guldkorn herinde - pfh. tak :)
#217851
Jeg startede med en synology DS409+. Ganske fin, men pladsen løb relativ hurtigt tør og den var lidt sløv.
Jeg har opgraderet til en DS1514+ og aldrig set mig tilbage. Helt perfekt. Købte min brugt. Bare vær opmærksom på at udgifter til udskiftning af harddiske kommer løbende.
#217853
Andersss skrev:Jeg startede med en synology DS409+. Ganske fin, men pladsen løb relativ hurtigt tør og den var lidt sløv.
Jeg har opgraderet til en DS1514+ og aldrig set mig tilbage. Helt perfekt. Købte min brugt. Bare vær opmærksom på at udgifter til udskiftning af harddiske kommer løbende.
DS1514+ siger du... synes ikke, jeg kan finde priser på dén...hmmm.
#217855
Gentleman Finn skrev:
Andersss skrev:Jeg startede med en synology DS409+. Ganske fin, men pladsen løb relativ hurtigt tør og den var lidt sløv.
Jeg har opgraderet til en DS1514+ og aldrig set mig tilbage. Helt perfekt. Købte min brugt. Bare vær opmærksom på at udgifter til udskiftning af harddiske kommer løbende.
DS1514+ siger du... synes ikke, jeg kan finde priser på dén...hmmm.
Der er kommet ny udgave siden da.
Hvis du vil have sikkerhed for din data, så er 2 bays-modeller ikke nok som regel. Det giver i princippet max 4 TB funktionel plads. Personligt har jeg fyldt 12,4 TB op om lidt. Bluray rips i fuld opløsning fylder omkring 30 GB.
#217856
Jeg kan også varmt anbefale Synology. Jeg har kørt med deres NAS system i 6 år nu.

De største fordele er mine øjne er netop at det er super nemt at gå til. Deres indbyggede mediefunktioner (Photos, Video, Music) virker desuden rigtig godt.

Som eksempel har jeg rippet alle vores DVD'er + TV-serier og Synology's Video Station tager dem alle, finder info fra nettet (viser cover + beskrivelse) og deres DS Video app til iPad / iPhone kører dem glat både hjemme og udenbys. Airplay funktionen fungerer desuden godt.

I deres nyeste OS findes desuden en Notes app, der synes at fungere rimelig fornuftigt også.

Du kan prøve en Live Demo her:
https://www.synology.com/da-dk/dsm/live_demo

Jeg har pt. DS214play, men ville nok vælge DS415play hvis jeg skulle vælge i dag for at få lidt flere optioner i forhold til Raidopsætning (eller bare mere plads). Synes hastigheden er acceptabel.

Vil man have endnu højere hastighed end hvad man finder ved RAID konfiguration, så bør man måske overveje en af de endnu større modeller der understøtter Link Aggregation, men så er vi oppe i en lidt anden prisklasse. :D

Spørg endelig hvis du har brug for mere info.
Der er kommet ny udgave siden da.
Hvis du vil have sikkerhed for din data, så er 2 bays-modeller ikke nok som regel. Det giver i princippet max 4 TB funktionel plads. Personligt har jeg fyldt 12,4 TB op om lidt. Bluray rips i fuld opløsning fylder omkring 30 GB.
I min mening kommer man langt, selv med 2-bays versionerne. DS214play understøtter f.eks. op til 8TB diske. Min erfaring siger mig, at man sagtens kan køre et par år med et par rimelige diske og så supportere ens DiskStation stadig de største diske når man har brug for mere plads..
#217857
Jeg kan varmt anbefale Synology, men vil anbefale de nyeste modeller, da disse vil være supporteret længst (med nye funktioner + sikkerhedsopdateringer). Dette er f.eks. DS215+, DS415+ osv. afhængigt af antal diske.

Hvis du vil benytte dig at spejlede diske, bør du holde dig til f.eks. WD Red diske, disse er udviklet til formålet.

Du "skal"/bør opdatere firmware løbende, så du får øget funktionalitet + lappet sikkerhedshuller. Er den ikke eksponeret på Internettet, betyder det lidt mindre. Men det anbefales altid (Ligesom din Windows også bliver opdateret).

Spejlede diske er fint, men overvej seriøst at backup til noget Cloud, alternativt så køb en mindre model og sæt den hos familie/venner og lav en remote backup. Stol aldrig på 100% på RAID (NAS'en kunne jo også dø ved lynnedslag eller blive stjålet). Jeg har selv et setup hvor hele familiens data ryger på kryds og tværs. Det giver god sikkerhed for datatab.
#217858
Spejlede diske er fint, men overvej seriøst at backup til noget Cloud, alternativt så køb en mindre model og sæt den hos familie/venner og lav en remote backup. Stol aldrig på 100% på RAID (NAS'en kunne jo også dø ved lynnedslag eller blive stjålet). Jeg har selv et setup hvor hele familiens data ryger på kryds og tværs. Det giver god sikkerhed for datatab.
Rigtig god pointe. Jeg kører selv med præcis samme setup. Hertil backup af det allermest kristiske til ekstern disk 1-2 gange om året. Denne gemmer jeg i en aflåst skuffe på arbejde. Man kan aldrig være for forsigtig ift. sin data. :D

Synolgoyen dækker forøvrigt alle den krav / ønsker - det har ingen af os hvis sagt direkte.
#217859
Jeg startede selv med en synology ds207 (så kan i gætte hvor længe jeg har haft en synology) til at at lære hvordan man bruger en nas. Det er dog lidt i den dyre ende at starte på, men jeg har aldrig fortrudt, da jeg senere købte mig en ds1511 hvor jeg bare kunne smide diskene over på den nye og bruge den gamle som backup, da synology's backup fungerer meget nemt mellem deres enheder.
Hvis du vil bruge en nas til plex media server, vil jeg anbefale at du vælger en nas med intel cpu, da plex kræver nogle kræfter hvis den skal encode flere streams.
du kan købe dig en ds415 (eller en billigere, men svagere non-intel cpu ds414) og bare købe 2 diske til den. du kan efterfølgende selv smide diske på efterhånden som du har brug for mere plads. det er også nemt at gøre, da man bare smider en disk i, gå ind i synologys disk manager og klikke på noget der minder om "indgå i raid" og vupti, så går den i gang med at ombygge raid til at inkludere den nye disk.
#218943
askernedefragrillen skrev:Jeg kan også varmt anbefale Synology. Jeg har kørt med deres NAS system i 6 år nu.

De største fordele er mine øjne er netop at det er super nemt at gå til. Deres indbyggede mediefunktioner (Photos, Video, Music) virker desuden rigtig godt.

Som eksempel har jeg rippet alle vores DVD'er + TV-serier og Synology's Video Station tager dem alle, finder info fra nettet (viser cover + beskrivelse) og deres DS Video app til iPad / iPhone kører dem glat både hjemme og udenbys. Airplay funktionen fungerer desuden godt.
Hvad format har du rippet i?
Jeg har nemlig alle mine liggende i ISO / img og overvejer selv en DS415play, men den skulle gerne kunne lide min iso / img filer.

/Kim
#219014

Hvad format har du rippet i?
Jeg har nemlig alle mine liggende i ISO / img og overvejer selv en DS415play, men den skulle gerne kunne lide min iso / img filer.

/Kim
Jeg har først rippet hele film eller enkelt afsnit af tv-serier som et image. Herefter konverteret til m4v (Apple TV 3 preset) filer i Handbrake natten over.

Det giver et godt kompromis mellem kvalitet og størrelse.

En film fra DVD fylder cirka 1.2-1.5 GB.

En film fra Blu-Ray (først rippet til .mkv) fylder cirka 6-8 GB.
#219528
Vil anbefale at kigge på QNAP også - da de laver noget som tilsvare Synology.

Synology er efter min mening meget dyrt i forhold til hvad man får af hardware og performance !! ::l

Har selv haft DS409 og var ved at få spat af hvor langsom den var - Med 4x 1TB 5400RPM kunne den kun kopiere med 20-30 MB/s .. At indexere mit fotoalbum tog over 2 uger ;;) .. jeg gav op til sidst.

Min løsning blev til sidst at købe 'rigtig' hardware og samle en Server:
- Core i5 4570
- 16GB RAM (4-8GB er fint nok)
- Micro ITX motherboard (Asus H87-i) med 6x SATA-3 og onboard RAID
- NAS Kabinet
- OperativSystem: Windows 7 Pro

tror jeg gav 3500 for det hele

dertil kommer harddiskene hvor jeg købte 4x 3TB WD RED som virkelig koster nogle knaster og 50% af budgettet.

selv med RAID5 kan jeg kopiere med 270 MB/s (dog kun 70MB/s sidst på disken) og maxer mit gigabit ethernet ud til enhver tid.
med dette setup kan jeg have virtuelle maskiner kørende samtidig med at PLEX transcoder.
--------------

Det virker måske som overkill og de færreste har virtuelle maskiner - men man har brug for en masse muskler i sin hjemmeserver / NAS, hvis man har fotoalbums og gerne vil hoste video.

Ofte vil man også gerne have at fotoalbummet kan resize billeder on-the-fly og her er der brug for en meget hurtig CPU.
Transcoding til PLEX og lign er også noget man ikke kan undvære

derfor skal man kigge på QNAP som har bedre hardware (ofte PC Spec)
eller bygge noget selv - selvom det tager mere tid og ikke er plug-n-play hele vejen..
#219541
BTW...

Hvis man virkelig ikke kan undvære Synology's software så er der en løsning på problemet ;-)
svaret hedder XPEnology som er en 'hacket' udgave af DSM (Synology operativ system) som kan køre på almindeligt hardware.

http://xpenology.com/forum/

Der findes nogle VMWare installationer derude som kan downloades, hvor man bare skal smide sin VMDK (virtuel harddisk) ind i VMWAre og boote op...
Man har så mulighed for at mounte (tildele) hele sin harddisk til sin virtuelle Synology eller en virtuel harddisk (VMDK)

Jeg vil dog anbefale kun at smide de ting ind på Synology som ikke kan køre andre steder: Fotoalbum og lign.

Hvis det har interesse kan i bare kontakte mig, så kan i få et link og hente en VMware installation ;)
#219619
Har lige installeret DSM 5.2 i VMWare og kigger rundt i systemet... og her er det så at jeg kommer i tanke om hvorfor jeg ikke har brugt Synology DSM i de sidste 3 år hvor jeg har haft server.

Sagen er at Synology kan en masse forskellige ting via deres mange apps - men selv med hyper hurtig hardware, så er næsten hver eneste af de funktioner man får, dybest set elendige :(

- CloudStation , fantastsk produkt, men elendig performance, brugte det RIGTIG MEGET indtil jeg fik AeroFS til Windows. Gratis op til 3 brugere, men sådan er det jo.

- VPN, Virker fint nok men kun med PPTP.. Min Windows server har SSTP, PPTP, iKev2 og L2TP hvilket giver flere muligheder når netværk rundt i verden driller eller hvis man skifter fra iPhone til Android (GAK GAK)

- Billed album, laaaaangsomt, men lækkert nok og automatisk...

- FTP Server, tjae, det virker.. men jeg husker noget med at der var hastighedsbegrænsninger på 10Mbit ?!?

- PLEX, Ret dumt at køre sådan en service i virtuelt miljø når det fungere meget bedre i Windows

- Medie Server - Fungerede faktisk altid upåklageligt, så længe klienten kunne spille filen. Det har dertil kostet MEGET TID, SVED, TÅRE, FRUSTRATIONER !! at omdanne Windows 7 til en filserver -- absolut IKKE NEMT !!!

- Audio Station, rimelig fedt men gik væk fra det til fordel for iTunes da det fungere meget bedre og bedre søgefunktioner... Audio Station kræver at ALT MUSIK har korrekte ID3 tags før det fungere ordentligt - og så kan man jo ligeså godt bruge iTunes som er nemmere og bedre til at håndtere sådan noget. Bruger Yousee Musik nu i stedet..

Man kan så også få den til at hoste Database, Webserver (PHP) og CMS systemer og en masse andre lækre ting - men her er der altid bedre alternativer til Windows og IIS så jeg fik aldrig brugt noget af det...

Men lad ikke min lange svada fortvivle jer, Synology er fantastisk at starte med - indtil man får større behov eller andre behov...