Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af yt88
#351508
Hej,

Jeg had købt en ny Samsung smart tv model 2022 og har ikke kabel tv så benytter mig kun af streaming og Chromecast.

Og måske er det ee noob spørgsmål.

Men helt simpelt skal jeg connected tv’et 2.4 GHZ eller 5 GHz netværk.

Og spiller det overhovedet en rolle når jeg streamer gennem Google Chromecast??
#351515
Hvis dit netværk er delt op i henholdsvis 2.4GHz og 5Ghz, i den forstand at du selv aktivt bestemmer hvilket du kobler til, så kan det godt spille en rolle.
Om ikke andet så fordi du kun kan finde chromecast hvis du er på samme wifi som den.

De fleste moderne routere eller hotspots er som regel i stand til at blande de to frekvenser flydende, så dine enheder selv vælger den frekvens der giver bedst forbindelse på det givne tidspunkt.

Hvis du aktivt skal vælge imellem dem, tager du den som giver bedst forbindelse, og så skal du tilsvarende være på samme netværk med den telefon du ønsker at caste fra.
Brugeravatar
Af TBC
#351528
Huleboer skrev: 12. maj 2023, 09:23 Hvis dit netværk er delt op i henholdsvis 2.4GHz og 5Ghz, [..] så kan det godt spille en rolle. Om ikke andet så fordi du kun kan finde chromecast hvis du er på samme wifi som den.[..]

Hvis du aktivt skal vælge imellem dem, tager du den som giver bedst forbindelse, og så skal du tilsvarende være på samme netværk med den telefon du ønsker at caste fra.
Det er routeren og dens opsætning der afgør om enhederne kan finde hinanden ikke selve den benyttede WiFi Frekvens. Med mindre man går ind og gør noget aktivt selv (f.eks. opretter et sekundært gæstenetværk, isoleret fra det primære netværk), så er enhederne ligeglade med om de forbinder via den ene eller anden Wifi-frekvens: Alle enheder kan finde hinanden i routerens hjemmenetværk, hvad enten forbindes via 2,4 eller 5 Ghz Wifi eller for den sags skyld er kablede til routeren. Man kan i realiteten bruge det billede at 2,4 og 5 Ghz bare er to forskellige usynlige "kabler" til det samme netværk, som også alle de kablede enheder er tilsluttet, hvorpå de som udgangspunkt alle sammen kan tale sammen.
yt88 skrev: 11. maj 2023, 21:16spiller det overhovedet en rolle når jeg streamer gennem Google Chromecast??
Nej.

Forskellen er egentligt at 5 Ghz bånden kan give højere forbindelseshastigheder tæt på routeren og 2,4 Ghz netværk kan nå længere ud og give dækning længere væk fra routeren i husets eller havens afkroge, hvor 5 Ghz signalet ikke kan nå ud med stabil forbindelse eller måske slet ikke noget signal overhovedet.
Senest rettet af TBC 13. maj 2023, 00:10, rettet i alt 1 gang.