Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#345682
Hej.

Jeg ønsker rådgivning til nedenstående krav og tanker.

Vi er en familie med et barn på 1,5 år.
Jeg er en anelse tech nørdet, men det er nok stadig på forholdsvist basalt niveau.
Min nørdet side udlever sig hovedsagligt ved computeren.

Budgettet lyder på maksimum 8k.
Vi vil meget gerne vente til Black Friday med at købe.
Vi ønsker ikke at købe en 2022 model, fordi vi hellere vil få mere skærm for pengene ved at købe en tidligere model.

Forbruget
- Sport (Hovedsagligt fodbold)
- Reality TV
- En sjælden gang film
- Når børnene bliver ældre må de gerne kunne bruge fjernsynet til underholdning (Spil via. apps tænker jeg)

Tanker om Google/Android TV
Flere muligheder for apps, samt fortsat support af disse.
Men bliver fjernsynet så meget langsom om 4-5 år?

Appsne tilpasses bedre skærmens opløsning?

Sharing via. Android smartphone og TV virker nemmere og bedre?

Er quality-price-ratioen på disse skærme rimeligt idenstiske med Smart TV's, hvis man fokuserer på billedkvalitet og generelt "indmaden"?

Tanker Smart TV
Får jeg mere skærm for pengene, hvis jeg vælger et Smart TV og tilkøber en Android box?

Hvilke fordele/ulemeper ser I ved Android box fremfor at købe et Android TV?
- Vil der eksempelvis komme en større opdatering, som ikke kan downloades på et Android TV, men som derfor vil være billigere at tilegne sig ved at købe en ny og opdateret boks?

Generelt
Bør man undgå OLED pga. glasskærm = meget pudseri?

Bør vi måske kigge på DBA, for at få endnu mere skærm for pengene?

Jeg har på nuværende tidspunkt disse i tankerne:
- Sony Bravia X90J 65"
- LG C1 65"
- Samsung Q80A
- LG QNED 65"

Jeg glæder mig til at få en god debat om vores situation :)

På forhånd, tak.

Vh.
Ole Lange
#345690
Først og fremmest er alle tv smart tv idag mere eller mindre. Spørgsmålet er bare hvilket styresystem de kører. Mange producenter opdaterer ikke deres styresystem fra år til år. Android er en af de få systemer der bliver opdateret nogle år ud i fremtiden, men det stopper jo også på et tidspunkt. Synes ikke man bør have så meget fokus på smart tv delen ved køb af tv, Man kan jo altid købe en streaming box ved siden af.

OLED er er jo ofte det oplagte valg, da det giver den overordnede bedste kvalitet. Lige når det kommer til sport\fodbold, så skal man dog være opmærksom på at automatisk dimming af lyset kan indtræffe for at beskytte skærmen mod statiske elementer som scoreboards. Det varierer lidt hvor aggressiv algoritmen er hos de forskellige producenter. Sony har vist den mest aggressive algoritme.
#345693
Vær opmærksom på at fodbold og meget andet sport ser meget bedre ud via kabel eller fibernet tv, jeg har waoo store tv pakke og kan sammenligne tv billede med viaplay streaming og der bare forskel.

Jeg ville vælge en separat streaming boks, de bliver opdateret jævnligt og om du vælger android eller Apple er op til dig, jeg har valgt Apple tv boks og den fungerer upåklageligt og er nem at gå til.
#345695
Jeg har GoogleTV dongle på mit LG C1 , og det fungerer upåklageligt, og er klart det bedste valg i disse dage, hvor nye apps kommer i løbende strøm til platforme, og opdateringerne er vigtige.
Jeg har aldrig haft behov for andre bokse end Android, den har levet 100% op til mine ønsker, og jeg har kørt forskellige emulatorer med fordel .

At du så også kan customize knapper på GoogleTV remote, og du kan styre tænd/sluk og ikke behøver LG remote, er klart en positiv ting, selvom dens runde design godt nok er en smule glat.

Jeg har så kørt Android telefoner og bokse fra spæd start, så det kan selvfølgelig blive svært at se AppleTV løse noget som helst for mig, selvom andre i familien har det, og ikke kan andet :) Det bliver jo så deres valg og ikke mit.
#345717
I denne uge er der rigtig gode priser (laveste nogensinde, så vidt jeg er klar over?) på Samsung Q95T:

55" til 6999 kr.
65" til 7999 kr.
75" til 9999 kr.

Tvivler på, det bliver billigere, men tilbuddene gælder kun denne uge i Elgiganten...
#345720
jkn789 skrev: 29. sep 2022, 00:33 Vær opmærksom på at fodbold og meget andet sport ser meget bedre ud via kabel eller fibernet tv, jeg har waoo store tv pakke og kan sammenligne tv billede med viaplay streaming og der bare forskel.

Jeg ville vælge en separat streaming boks, de bliver opdateret jævnligt og om du vælger android eller Apple er op til dig, jeg har valgt Apple tv boks og den fungerer upåklageligt og er nem at gå til.
Vi ønsker ikke at købe dyre kabel TV pakker.
Men vi har fiber 1000/1000 Mbit, som vi kabler TV'et med, hvilket vel må være det bedst mulige signal så?

Du mener, at det er en bedre løsning at købe et TV, hvor man føler, at man har fået bedst mulig billedkvalitet for pengene og så koble den boks (Android el.lign.) for at få sit ønskede styresystem?
#345722
bbplayer skrev: 29. sep 2022, 06:07 Jeg har GoogleTV dongle på mit LG C1 , og det fungerer upåklageligt, og er klart det bedste valg i disse dage, hvor nye apps kommer i løbende strøm til platforme, og opdateringerne er vigtige.
Jeg har aldrig haft behov for andre bokse end Android, den har levet 100% op til mine ønsker, og jeg har kørt forskellige emulatorer med fordel .

At du så også kan customize knapper på GoogleTV remote, og du kan styre tænd/sluk og ikke behøver LG remote, er klart en positiv ting, selvom dens runde design godt nok er en smule glat.

Jeg har så kørt Android telefoner og bokse fra spæd start, så det kan selvfølgelig blive svært at se AppleTV løse noget som helst for mig, selvom andre i familien har det, og ikke kan andet :) Det bliver jo så deres valg og ikke mit.
Jeg ønskede egentlig så få fjernbetjeninger og bokse som muligt.
Og eftersom at Android TV's er udstyret med Play Store, hvor alle apps opdateres ligeså vel som, hvis man har en boks, så opnår jeg vel det samme? Bare med færre fjernbetjeninger og bokse, da det hele er indbygget i TV'et?
Eller overser jeg noget? Måske er fremtiden dyrere for mig, fordi jeg så skal investere i nyt TV om få år, fremfor bare at tilkøbe den nyeste Android boks?

Bruger du så kun LG's fjernbetjening til at tænde TV'et ,hvorefter resten af styringen foregår via. Android Boksens fjernbetjening?
#345724
Både Sony og Philips laver OLED TV med Android, der som bekendt bliver hyppigt opdateret, så det med den separate boks behøves efter min mening ikke, så længe at TVet er nyt og bliver opdateret. Hvis ikke det skal være OLED men LCD, så er priserne på Samsung 95T supergode pt, som supergris nævner. Og så kunne en Android boks være på tale, både pga indbygget Chromecast + at den også opdateres, hvilket Samsung TV ikke gør ret længe/meget. De understøtter desværre heller ikke Dolby VIsion. Ud af de 4 TV du har kig på, er det helt klart -LG C1 65" der giver den bedste billedkvalitet.
#345726
OleLange skrev: 29. sep 2022, 22:34
jkn789 skrev: 29. sep 2022, 00:33 Vær opmærksom på at fodbold og meget andet sport ser meget bedre ud via kabel eller fibernet tv, jeg har waoo store tv pakke og kan sammenligne tv billede med viaplay streaming og der bare forskel.

Jeg ville vælge en separat streaming boks, de bliver opdateret jævnligt og om du vælger android eller Apple er op til dig, jeg har valgt Apple tv boks og den fungerer upåklageligt og er nem at gå til.
Vi ønsker ikke at købe dyre kabel TV pakker.
Men vi har fiber 1000/1000 Mbit, som vi kabler TV'et med, hvilket vel må være det bedst mulige signal så?

Du mener, at det er en bedre løsning at købe et TV, hvor man føler, at man har fået bedst mulig billedkvalitet for pengene og så koble den boks (Android el.lign.) for at få sit ønskede styresystem?
kabel og fibernet giver en bedre billede kvalitet end streaming uanset hvor mange Mbit s du kabler tv med
du kan her se en oversigt over hvilken kvalitet de forskellige streaming tjenester har og det er noget mindre end hvad du får via kabel eller fibernet. viewtopic.php?p=277294#p277294
helt ok du ikke ønsker dyre tv pakker, men så får du hellere ikke den bedste billede kvalitet, mange mennesker har valgt at se alt tv via streaming og er tilfredse med det, jeg påpeger blot at du får den bedste billede kvalitet via kabel eller fibernet.

hvis du ønsker android. Kan du købe Philips eller Sony som begge har indbygget android smart tv
#345791
OleLange skrev: 29. sep 2022, 22:37
bbplayer skrev: 29. sep 2022, 06:07 Jeg har GoogleTV dongle på mit LG C1 , og det fungerer upåklageligt, og er klart det bedste valg i disse dage, hvor nye apps kommer i løbende strøm til platforme, og opdateringerne er vigtige.
Jeg har aldrig haft behov for andre bokse end Android, den har levet 100% op til mine ønsker, og jeg har kørt forskellige emulatorer med fordel .

At du så også kan customize knapper på GoogleTV remote, og du kan styre tænd/sluk og ikke behøver LG remote, er klart en positiv ting, selvom dens runde design godt nok er en smule glat.

Jeg har så kørt Android telefoner og bokse fra spæd start, så det kan selvfølgelig blive svært at se AppleTV løse noget som helst for mig, selvom andre i familien har det, og ikke kan andet :) Det bliver jo så deres valg og ikke mit.
Jeg ønskede egentlig så få fjernbetjeninger og bokse som muligt.
Og eftersom at Android TV's er udstyret med Play Store, hvor alle apps opdateres ligeså vel som, hvis man har en boks, så opnår jeg vel det samme? Bare med færre fjernbetjeninger og bokse, da det hele er indbygget i TV'et?
Eller overser jeg noget? Måske er fremtiden dyrere for mig, fordi jeg så skal investere i nyt TV om få år, fremfor bare at tilkøbe den nyeste Android boks?

Bruger du så kun LG's fjernbetjening til at tænde TV'et ,hvorefter resten af styringen foregår via. Android Boksens fjernbetjening?
GoogleTV er lidt begrænset i forhold til mit gamle Android boks setup, da PLEX som jeg bruger ikke klarer alle codec som den ældre Xiaomi boks kan, i hvert fald bedre end googletv.

Men når jeg kun streamer, så bruger 100% googletv remote, også til at tænde, da C1 er lidt dum hvad angår sluk/tænd, så det gør remote på googletv også for mig, og jo volume er også derpå, så det bliver ikke bedre. Men jeg kan også vælge LG's remote, det er sådan lidt afgørende om jeg også skal andet og andre indgange på tv.