Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339505
Hvad er den eventuelle fordel (lyd- og billedmæssigt) ved at benytte de indbyggede apps i TV'et fremfor at benytte en ekstern enhed som eksempelvis Chromecast med Google TV?

Og skal den eksterne enhed, såfremt man vælger at benytte den, tilsluttes et særligt stik (i TV'et eller receiveren) for kunne se 4K-indhold fra eksempelvis Netflix på TV'et?

Jeg spørger, fordi jeg i dag har en plasmaskærm uden indbyggede apps, og med mit nuværende setup tror jeg umiddelbart, at det ville give mest mening at forsætte med at benytte skærmen udelukkende som en monitor og så ellers tilslutte en HD-boks fra YouSee samt den førnævnte Chromecast med Google TV.
#339509
Han kan sagtens se indholdet, blot kan han ikke udnytte den fulde kvalitet og opløsning eller evt. HDR, alligevel kan det godt give en marginal forbedring grundet den sædvanligvis højere bitrate...

En ekstern boks skal blot tilsluttes med HDMI, på samme måde som de fleste andre moderne enheder.
Hvis du benytter dig af et eksternt lydsystem, kan et optisk kabel evt. tilføjes, hvis du har mangel på indgange, eller dit TV ikke understøtter ARC...
#339510
Hvis TV’et kun er fuld HD, så får du ikke lov at hente 4K kvaliteten og nedskalere derfra. Har du en ATV eller Google TV enhed tilsluttet, så vil streamet følge output på enheden og er det 1080p, så får du kun adgang til et stream i 1080p med den bitrate der hører til.
#339512
Supergris skrev:Han kan sagtens se indholdet, blot kan han ikke udnytte den fulde kvalitet og opløsning eller evt. HDR, alligevel kan det godt give en marginal forbedring grundet den sædvanligvis højere bitrate...
det jeg mente det er at hans tv kommer ikke til at opskalere til 4K (uanset hvilken boks han kommer hjem med) da hans tv 'kun' er FHD
#339513
Indrømmet, det var en kluntet formulering.

Når jeg skriver, at jeg påtænker at forsætte med at benytte skærmen udelukkende som en monitor, skulle jeg selvfølgelig have præciseret, at jeg her ikke taler om min nuværende skærm, men om en eventuelt ny 4K-skærm, som jeg måtte anskaffe mig i nær fremtid. Antageligvis Sony X95J, Sony A80J, LG C1 eller Panasonic JZ1000.

Så jeg prøver igen:

Hvad er den eventuelle fordel (lyd- og billedmæssigt) ved at benytte de indbyggede apps i TV'et fremfor at benytte en ekstern enhed som eksempelvis Chromecast med Google TV? Er der noget vundet ved at vælge det ene fremfor det andet?

Og skal den eksterne enhed, såfremt man vælger at benytte den, tilsluttes et særligt stik (i TV'et eller receiveren) for at kunne se 4K-indhold fra eksempelvis Netflix på TV'et? Modsat de indbyggede apps, som i sagens natur ikke skal tilsluttes med kabel, men som viser 4K-indhold pr. default?
#339514
Der er vist godt være nogle forskelle hist og her i forhold til om du benytter en ekstern enhed eller den indbyggede apps. Men tror for det meste ikke at den gns. forbruger vil se den store forskel. Så tænker da bare at du starter ud med de indbyggede apps og så kan du jo altid tilkøbe en ekstern enhed hvis du ikke synes det er godt nok med de indbyggede apps.

Hvis du køber en ekstern enhed skal den selvfølgelig tilsluttes til en HDMI port som understøtter 4k HDR. På nogle tv undstøttes 4K\HDR på alle HDMI porte, mens på andre, som f.eks. Sony, er det kun to af portene som understøtter dette.
#339516
Hvis du bruger de indbyggede apps i nyt tv, vil du kun få HD ud af viaplay ultra HD kanal, det har Rasmus nævnt et par gange i forskellige indlæg, ellers kan jeg ikke se forskel på kvaliteten når jeg sammenligner med indbygget app på mit tv og via Apple tv, men jeg bruger Apple tv til daglig, da jeg ikke har alle apps på tv.
#339517
+1 til Beckham's forslag

se hvordan og om du er bliver tilfreds med de indbyggede app/fjernsynet's system - bliver du ikke det så kan du TIL HVER EN TID købe en ekstern boks

ellers så kan jeg nævne de plusser og minusser som en ekstern boks giver mig:

plusser:

- bedre internet (især wi-fi)

- KODI

- afspilning af U name it formater fra eksterne kilder (dog ikke via Apple Tv da deres bokse ikke er udstyret med USB)

- typisk så stopper et tv med at opdatere ting og sager i løbet af et par år

- mulighed for at tweak'e ssshhiiitttt out of alle lyd og billed-indstillingerne på de gode bokse (helt unødvendigt 'job' for 99 ud af 100 men hej! - muligheden den er der :-) )

- VPN samt DNS

- typisk mere lagerplads


minusser:

- ekstra omkostning

- ekstra fjernbetjening og kabler (hdmi, strøm og evt. Ethernet)

- bruger man kun de standard streamingtjenester og intet andet så kan de fleste nøjes med det som et nyt tv Anno Domini 2021-2022 byder på
#339521
Tak for svarene.

Det lyder som om, at jeg også med et nyt TV trygt kan fortsætte min nuværende praksis med at tilslutte en ekstern enhed (Chromecast med Google TV) via en 4K-understøttet HDMI-port på TV'et eller receiveren, og at der ikke er noget vundet (lyd- og billedmæssigt) ved at benytte de indbyggede apps i stedet. Måske endda tværtimod.

Fremragende.
#339544
Har et 65 LG C1 købt i 2021, og AppleTV 4K

Og selvom Apps er nye på TV bruger jeg ofte AppleTV, her de fordele jeg ser med AppleTV:
- DR App: Hurtigere og mere stabil, og jeg synes også billedet er bedre, men det er bare en fornemmelse. LG DR App er noget ustabil og til tider langsom. Nogle udenlandske serier kan kun afspilles på AppleTV pga. rettigheder - ex den Engelske serie Showtrial

Netflix: der kunne jeg sagtens nøjes med LG TV App

Yousee: Der bruger jeg altid AppleTV, LG Appen er laaaaangsom og ustabil

Youtube: Bruger jeg altid AppleTV pga søgning og navigation

AppleTV+ (iTunes) jeg køber 4K film, LG har AppleTV app, men når man har AppleTV, er det bare bedre

Da jeg har iPhone og iPad kan jeg bruge dem som fjernbetjening til AppleTV og også til at taste søgetekster ind - Hvis man er i Android universet har man ikke den mulighed.

AppleTV kan fjernbetjenes med TV fjernbetjeningen (HDMI CEC) så man behøver ikke 2 fjernbetjeninger. Da jeg har LG TV er jeg desværre nød til at bruge deres forbandede magic remote, hvor de har implementeret en Wii agtig bevægelses ting, der er helt umuligt, og ikke kan slås fra 😩🥸🙄, så jeg taget tit AppleTV remoten frem

AppleTV er et genialt produkt, og selv om man ikke har Apple produkter ud over det, vil jeg stadig anbefale det. 1ste generation af AppleTV 4K er fra 2017, og stadigvæk de fleste andre overlegen, og fuldt opdateret.
#339545
@orm08:

Mit problem med AppleTV-II var, at jeg ikke kunne downloade apps til den. Så jeg "opgraderede" til Chromecast med Google TV, som jeg hentede hjem fra Frankrig. Men ja, interfacen på AppleTV er formidabel.

Nu spørger jeg måske dumt, men du siger, at du ser YouSee via AppleTV. Vil det sige, at du kan tilgå din "kabel-tv-pakke" via en app i din AppleTV-boks og således ikke behøver at have YouSees HD-boks stående (medmindre du vil optage programmer på harddisken)?

Det lyder da ret smart :)
#339546
edinger skrev:Nu spørger jeg måske dumt, men du siger, at du ser YouSee via AppleTV. Vil det sige, at du kan tilgå din "kabel-tv-pakke" via en app i din AppleTV-boks og således ikke behøver at have YouSees HD-boks stående (medmindre du vil optage programmer på harddisken)?

Det lyder da ret smart :)
du skal blot downloade Yousee's 'Yousee Tv & Film' app - fra den kan du tilgå alle de kanaler samt tjenester (hvis du f.eks. har 'bland selv' hos dem) som hører med til dit abonnement/som du har valgt (kan streames på 5 forskellige enheder).

mulighed for at tilføje favoritter og appen har mange andre gode egenskaber.

eneste minus:
- du kommer til at opleve forsinkelser op mod 2+ min. ved live kampe