Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333402
Jeg har ikke så stor teknisk viden omkring al den nyeste teknik inden for højopløst TV - herunder 4K mm.
Derfor søger jeg lidt oplysende svar på følgende, der undrer mig meget:
Jeg har nu i et par år været den glade ejer af et LG C9 TV, og jeg kan nærmest ikke få armene ned, over den vanvittigt flotte billedkvalitet, jeg dagligt oplever - vel at mærke, når jeg bruger Youtube app’en, og ser nogle af de mange uploadede 4K videoindslag af alle mulige slags, det være sig naturoptagelser, eller såkaldte “virtuelle rundture”, som oftest fra storbyer rundt omkring fra hele kloden. Fælles for disse optagelser er, at de er lavet af glade amatører, der benytter sig af ganske “simpelt” udstyr, som eksempelvis en Iphone mobil, eller én af disse her små kameraer, der kan optage i fuld 4K og endog HDR!
Og gengivelsen - i hvert fald på min skærm - er mageløs! Ja, jeg er ofte målløs over de flotte optagelser og den ekstreme opløsning!
Og det er her, min store undren nu kommer til udtryk:
Hvordan kan det være, at amatøroptagelser, uploadet på Youtube, og hentet - for mit vedkommende - via Fibia fibernet, kan blive gengivet med en billedkvalitet, der langt, langt, langt overgår den billedkvalitet, som de store landsdækkende eller verdensomspændende “flow” TV stationer slet ikke kan matche, med deres almindelige HD sendinger?
Og når det undrer mig, er det mestendels fordi de store kommercielle TV selskaber jo som oftest distribuerer deres signaler via det samme netsystem (kabel TV - fibernet mm), som det netsystem, der distribuerer de føromtalte amatøroptagelser fra Youtube. I hvert fald, sådan som jeg forstår det - men jeg kan jo tage fejl 😊
Og jeg vil jo mene, at de store TV selskaber benytter sig af teknisk udstyr, der ligger lysår over “de glade amatørers” udstyr!
Så derfor spørger jeg (måske lidt naivt):
Når en glad amatørs optagelser kan ses på Youtube i fuld 4K, og endog i flere tilfælde i HDR - hvorfor kan de store kommercielle flow-TV stationer så ikke?
Måske er der en enkel og letforståelig teknisk forklaring på det - og jeg er lutter øren.
Hilsen fra en glad Youtube- og LG C9 TV kigger.
#333418
Båndbredde.

Google/YouTube styrer selv de algoritmer de bruger på kompression, og disse har overhalet Tv-markedet for mange år siden. Dertil, så kan du opnå langt højere båndbredde på en YouTube-video end nogen Tv-kanal, så sammenlagt er der bare en kæmpe kløft mellem de to teknologier.

Du kan sammenligne hvor høj båndbredde de forskellige tjenester opererer med her (YouTube er ikke med, da fokus er på streaming af film):
viewtopic.php?p=277294#p277294
#333531
For 10 år siden besøgte jeg en lokal tv station under TV2 , og vi fik fortalt om de forskellige skærme og der var en skærm på 30 tommer som viste det billede som blev sendt, jeg siger jer det var godt. Når jeg sider og ser tysk TV-avis (tagesschau) syndes jeg også at billedet er bedre end eks TV2.
#333538
lennon skrev: 30. jul 2021, 21:29 Tror det var OttoAV, der engang bekendtgjorde at SD TV ukomprimeret og med højeste bitrate ser bedre ud end fullHD (-og måske 4k) , som vi får det serveret . . .
Det er måske rigtig men 8 k hvad mon det fylder i hevc 80 mbps. Der skal et godt net til. For ikke at tale om lyd, som kan blive bedre på alle måder.