Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300177
Hej

Jeg er efterhånden smådesperat. Jeg har for knap to uger siden købt et Sony TV (så vidt vides en 2018-model), da jeg ville bruge Android TV-funktionen i det til forskellige streamingapps.
Vi får internet fra Fibia (fiberudbyder), og tv'et er koblet til internettet med kabel via en switch - da Fibias router kun kan have en åben port. Nogle streamingtjenester (i hvert fald HBO, Viaplay, YouSees app, DR) fungerer ikke ordentligt - den streamer typisk ca. 3 sekunder, og står så længe og tænker, ca. 3 sekunder igen, etc. Modsat kører Netflix fremragende.
Når jeg fjerner switchen, og kobler TV direkte til Fibias router er der ikke problemer. Jeg har købt en ny switch (af en "rigtig" computerbutik, hvor de garanterede, der ikke var noget i, som kan spærre signaler), for om den gamle switch udgjorde problemet - men får samme problemer. Jeg har sågar skiftet kablet mellem switch og router, for om det kabel kunne være problemet. Igen uden held.
TV'et og apps i det er opdateret.

Er der mon nogle her, som har oplevet tilsvarende - og vigtigst af alt, som har fundet en løsning? Hvis det er muligt at google sig til en løsning, har jeg ikke været i stand til det...
#300204
En TP-link gigabit switch. Som ikke skulle have nogle 'filtre' i sig. Hvis det er, hvad du mener. Routeren er en Fibia har installeret i forbindelse med fiber blev installeret, da tidligere ejer boede her.
Jeg har i mellemtiden talt med dem jeg købte switchen af. Han foreslår, jeg kommer ned og bytter den til en router, da der åbenbart er noget med identiteten udadtil ved en switch, som han for er par år siden har oplevet, har givet problemer. Og som han mener dengang blev løst med en router. Det lød på ham, til at han egentlig troede, Fibia havde opdaterer noget i mellemtiden, som havde løst det, så en switch var fin. Men åbenbart ikke. Og jeg ved ikke nok teknisk om den slags, til at have nogen ide om det.

I forhold til kabel mellem switch og tv, er det samme kabel, som jeg har testet uden switch - altså med forbindelse direkte fra tv til router. Og der virker det hele fint.

Forhåbentlig bliver en router bag bredbåndsrouter løsningen.
Det virkede umiddelbart lidt bedre, da jeg tog alt andet ud af switchen. Fik hurtigere download på tv'et, og i hvert fald YouSees app virkede. HBO dog stadig ikke. Hvilket så bekymrer mig lidt, når der ikke var andet koblet på, hverken trådløst eller med kabel.
#300209
Hvad jeg mener med kablet er: Hvis du har en switch mellem din router og dit TV må du nødvendigvis have to kabler, hvorimod du kun har eet kabel hvis du kobler dit TV direkte på routeren.

Jeg har selv Fibia og min router fra Fibia er en Icotera i6800 hvortil der er tilkoblet en dum Gigabit switch og alt udstyr så er koblet til denne switch. Jeg bruger udelukkende CAT6-kabler, men jeg har som sådan aldrig haft problemer da jeg brugte CAT5e-kabler.

I stedet for

Fibia Router <-> Switch <-> TV

vil jeg foreslå at du prøver

Fibia Router <-> Switch <-> Computer

og tester hvilke internethastigheder du får på din computer. Brug speedtest.net.

Derefter kan du koble yderligere enheder til, hvor du - stadig via din computer - tester internethastigheden på computeren hver gang du har tilføjet en enhed.

At udskifte en switch med en router vil betyde, at du får

Fibia Router <-> ??? Router <-> TV/etc

Det vil almindeligvis betyde, at du skal ind og rode i indstillingerne på begge routere. Det er ikke noget der burde være nødvendigt med mindre man af en eller anden grund mangler funktionalitet eller rækkevidde på Wi-fi på Fibias router.
#300226
Jeg får omkring 111 mbps ned her til morgen. På computer, både med og uden de øvrige ting (alarm, access point og så det slukkede tv) koblet til switchen. Mener jeg oftest ligger lige over de 100, når jeg har testet.

En hastighedstest på TV'et (en eller anden app downloadet til det), viser almindeligvis omkring 40 mbps når alt er sluttet til, og vist, da jeg testede i går, omkring 80 da kun TV var sluttet til switchen.
Jeg undrer mig over, hvorfor der var så stor forskel, men omvendt burde 40 mbps da mig bekendt være nok til at give fornuftigt billede.

Kablet fra switch (eller direkte fra router, når jeg har gjort det) til TV, er et tidligere ejer af huset har trukket via loftet. Jeg gætter på, det må være i hvert fald omkring 30 meter. Da jeg om ikke andet estimerer, at 20 meter ikke vil kunne nå. Så vidt jeg kan se, står der cat 6 på det. Så det burde vel også være fornuftigt.
#300229
Svoger skrev: Kablet fra switch (eller direkte fra router, når jeg har gjort det) til TV, er et tidligere ejer af huset har trukket via loftet. Jeg gætter på, det må være i hvert fald omkring 30 meter. Da jeg om ikke andet estimerer, at 20 meter ikke vil kunne nå. Så vidt jeg kan se, står der cat 6 på det. Så det burde vel også være fornuftigt.
CAT6 over 30 meter burde ikke være noget problem, men hvis(?) der er tale om et kabel købt i metermål og den tidligere ejer selv har monteret stik i enderne er der altid en mulig for, at kvaliteten af disse samlinger lader noget tilbage at ønske.
#300230
Eivind, tester i dette øjeblik på arbejdspc (da bærbar, og jeg nødig vil flytte den stationære efter at have pakket kabler nogenlunde væk bag skærme mv.) Det virker der.
Hastighedstest på det kabel på computer giver godt 90 Mbps, med alt andet koblet på. Mod tv som før kun målte det til knap 40 Mbps. Noget af en forskel. Enkelte tests lavere.

Globulus. Det kunne det godt ligne. De er i hvert fald ikke støbt på, eller hvad man kalder det med netkabler.
#300250
Det kræver pænt meget cpu/netkort osv ressourcer at køre speedtest.net
Hvis kablet er termineret af den forrige ejer kan du med fordel checke om det er kablet rigtigt.
1 stribet grøn
2 grøn
3 stribet orange
4 blå
5 stribet blå
6 orange
7 stribet brun
8 brun