Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
#292530
Da min bovlamme Lenovo laptop kører på sidste vers, er jeg seriøst begyndt at overveje at skifte til en Chromebook.

Som så mange andre må jeg sande, at mit forbrug over årene har begrænset sig til net-surfing samt en lille(bitte) smule tekstbehandling og regneark. Ikke noget, som ikke har kunnet klares af Googles apps.

Jeg er derfor på jagt efter erfaringer fra nogen, som har foretaget skiftet fra en MS laptop til en Chromebook. Fordele, ulemper, fortrydelser?

Jeg har naturligvis kunnet læse mig til en masse udenlandsk på nettet – og det virker ganske lovende. Det kunne dog være interessant at høre nogle danske erfaringer.
Af Globulus
#292535
Hvis det er for at spare penge, så glem det: Du får den hardware du betaler for. En Chromebook fås fra 1.500 til 8.000 kr. og som tilfældet er det ved en PC notebook stiger hastighed, skærmkvalitet, mængden af hukommelse og lagerplads osv når man går op i pris.

Windows 10 på en SSD booter i løbet af få sekunder og med en 8. generations Intel CPU får man god performance kombineret med et lavt strømforbrug, så der er meget lidt der taler for at begrænse sig til Chrome OS.

Har du overvejet en 2018 iPad med et type cover? Her får du performance kombineret med en særdeles god IPS-skærm til en lav pris. Perfekt til sofa-surfing.

Mht danske erfaringer: Hvad er der galt med de udenlandske? Find en model du er interesseret i og slå den op på Amazon.com. Vis derefter alle anmeldelser og filtrér efter de ringeste anmeldelser så du kan se, hvilke problemer nogle af kunderne har måttet slås med. Af og til er der en rød tråd i de negative kommentarer.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale, at du prøver en Chromebook du overvejer dig i levende live i stedet for blindt at bestille en på nettet. Læg særligt mærke til skærmkvaliteten mht lysstyrke og opløsning samt hvor godt eller skidt trackpad'en fungerer mht. scroll og pinch-to-zoom. Som tilfældet er det ved notebooks er de billigste modeller virkeligt noget skrammel og man skal langt op i pris før man får noget der nærmer sig den oplevelse man får med en billig iPad.