Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jesper Karabanov
#216377
Jeg har lige købt en ny Samsung 2015 model, billedet er super, men de smarte funktioner er latterligt. Der er meget få apps, og der synes ikke at være nogen måde at se DR TV. Hvis jeg forstår det korrekt kræver DRs implementering af HBB TV at du har en antenne signal først, selv om det faktisk streamer indhold fra internettet?

Har nogen fundet en god måde, der ikke indebærer streaming fra en computer, tablet eller telefon, omkring dette problem?

Er der nogen app på Apple TV, der gør det muligt at streame DR TV direkte til et TV? Eller er de eneste alternativer til at enten købe en stue antenne, eller for at bruge chrome cast eller Apple TV til at streame fra en sekundær enhed til TV'et?

Taknemmelig for alle tips.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#216378
Med en Apple TV kan du streame DR via AirPlay. Her vil du via en iPad eller iPhone kunne bruge DR's app til at sende indholdet til Apple TV og dermed dit Tv.
Af Jesper Karabanov
#216379
Tak , men jeg ville foretrække at ikke behøver at bruge min computer eller ipad når du ser tv.
Så jeg leder efter alternativer, og jeg ved, Apple TV har apps til svensk tv , så tænkte der kan være noget lignende for dansk.
Brugeravatar
Af hans123
#216381
Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet.

Men måske kan en lille antenne hjælpe dig hvis du ikke bor langt fra en sendemast.

Ellers skal du have en anden enhed for at kunne streame. find en pc med hdmi ud. Og så er der mange muligheder for at se tv via nettet. Selv har jeg et mediecenter til mit tv. Og via det er der 1000 vis af muligheder for at se tv via nettet fra hele verden.
Af Jesper Karabanov
#216382
Tak for tippet, men det er præcis de ting jeg forsøger at undgå. Jeg ved, hvordan man bruger en computer med tv. Alt jeg ønsker, er at tænde for fjernsynet og se , ikke at rode rundt med en computer eller ekstra set-top bokse.
Det er uforståeligt, at Smart TV ikke har udviklet mere end dette. I 2015, otte år efter iphone, og jeg har stadig brug et antennekabel til at se TV.
Brugeravatar
Af hans123
#216395
Forstår heller ikke problemet. Du købt tv årgang 2015.

Og de er jo alle lavet til at modtage via antenne kabel. Men nogle kan lidt ekstra via noget software.
Af Jesper Karabanov
#216396
Problemet er antennen, ikke i kablet. Mit hus har ikke en centraliseret antenne og hvorfor skal jeg købe en, hvis alt mit indhold er allerede på nettet.

Du har ret, jeg ville have købt et tv fra fremtiden, hvis jeg kunne. Jeg forventede mig at nutidens tv kunne fungere uden en antenne.
Af askernedefragrillen
#216398
SJovt "problem" ;;)

Synes næppe Samsung eller DR kan klandres for det. Havde du undersøgt forudsætningerne for HbbTV eller hvilke apps's der fandtes til Samsung platformen på forhånd, så var det jo ikke kommet som en overraskelse.

Når det er sagt, så findes der bokse hvor du tilslutter antennekablet og herefter kan tilgå dine kanaler via wifi eller ethernet.

Streaming fra tablet / smartphone kræver forøvrigt ikke, at telefonen "forbliver" i DR TV app'en.
Af BrianH
#216399
Hvis alt dit indhold er på nettet, så skal du købe dig noget grej der går på nettet. Hvis du køber et tv, kan det vel ikke overraske, at det forventer et tv-signal
Af Jesper Karabanov
#216400
Thanks guys for taking the time out of your busy lives to give me your invaluable advice. It has been incredibly helpful.
Of course I should stop living in the future where a 4 core machine connected to the Internet is able to access digital content without an analog signal.
You are right I should have bought a computer with a 50 inch screen instead, if only I could have found one "smart" enough.

Good bye!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#216411
Jesper Karabanov skrev:Jeg har lige købt en ny Samsung 2015 model, billedet er super, men de smarte funktioner er latterligt. Der er meget få apps, og der synes ikke at være nogen måde at se DR TV. Hvis jeg forstår det korrekt kræver DRs implementering af HBB TV at du har en antenne signal først, selv om det faktisk streamer indhold fra internettet?
Jeg er en af dem der mener, at DR's HbbTV-løsning er en fejl, så jeg kan følge Jesper's frustration. Jaja, det er da fint, at man kan koble det op på tv-kanaler, men det kan jo ikke stå alene.

DR TV er en streamingløsning der kører 100% over internettet, så hvorfor hulan er den bundet op på old-school tv-kanaler? Det svarer til at have en mobiltelefon, der kun kan bruges indenfor hjemmets vægge. I min optik er det sku en håbløs løsning. Og lidt en hån mod danskerne der kaster så mange penge efter DR hvert år.

Jeg har selv fremført denne kritik for DR og har fået lidt blandede meldinger gennem tiden. Blandt andet at de ikke ville "fanges i økosystemer", der drives af private firmaer. De hentyder til Samsung, Sony, Apple,Google osv., men argumentet er jo ugyldigt. Det er præcis hvad de gør lige nu med YouSee, Stofa osv. så hvorfor skulle de dog ikke også gøre det hos de andre.

Når det er sagt, så findes der dog en "DR TV app" til Sony's skærme. Det er reelt bare HbbTV-løsning, som jo er en hjemmeside, der kan vises uden antennekabel tilsluttet. Men ingen live-kanaler... Den er også på vej til LG's skærme, hvis den ikke allerede er landet. Jeg har spurgt de andre producenter flere gange, men ingen feedback...


DR TV skal naturligvis være tilgængelig på tv-skærmen uanset om man har tv-kanaler eller ej. Det er danskernes ret, når de tvinges til at betale! Medielicensforliget skal opdateres oftere end 4 år og det skal stå specifikt i forliget, at DR TV skal sikre tilgængelighed på internettet. Det koster sku ikke mange basseører at lave en "app" til de nuværende Smart TV. Det er jo i de fleste tilfælde bare en hjemmeside, der er pakket ind i et ikon.
Bare min mening.