Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg så i menuen på mit TV finder ikke noget sted at bruge CEC, har en sound bar, må se når jeg nok i denne uge får min Apple TV boks om der på boksen er et menu til det. Men min forhandler fraråder at boksene starter tvet automatisk…
JornH skrev: 11. mar 2025, 07:21 Jeg så i menuen på mit TV finder ikke noget sted at bruge CEC, har en sound bar, må se når jeg nok i denne uge får min Apple TV boks om der på boksen er et menu til det. Men min forhandler fraråder at boksene starter tvet automatisk…
CEC på Panasonic. Menu/Indstilling/VIERA Link. Det er en værre gang vrøvl at sige man ikke skal lade externe enheder tænder TVet, har ikke brugt andet i mange mange år, der er ingen problemer.
Ok - efter masser af tests, herunder to opdateringer af TVOS på Apple TV (til 18.4.1) er jeg kommet frem til en mere klar "fejl" og en low-tech løsning.

For at Sonos Soundbar skal virke, skal HDMI-CEC være slået TIL på TV'et. Det betyder at når TV'et slukker, så slukker Apple TV boksen også. Men - når man tænder TV'et igen, så tænder Apple TV boksen ikke automatisk - så skal man aktivere "Tilbage" på remoten, for at Apple TV boksen tænder...

Low-tech løsningen er så at slå HDMI-CEC FRA, så forbliver Apple TV boksen tændt (og jeg får TV billede med det samme). Ulempen er så at jeg må "nøjes" med TV højtalerne. Hvis jeg så skal se film eller høre noget musik, så må jeg ind på TV'et og slå HDMI-CEC til for at få surround sound og alt det. Det går... TV avisen har jo heller ikke så meget at bruge surround sound til i hverdagen... ;-)

Så - måske virker det med HDMI-CEC og den nyeste Apple TV boks, men måske gør det ikke... ;-)
Har lige testet mit setup (stort set magen til dit) og det hele virker perfekt med Samsungs fjernbetjening. Når jeg tænder for mit Tv med Samsungs fjernbetjening tænder Tv først og derefter mit ATV og min Arc Ultra bliver aktiveret. Eneste ting der anderledes er at Tvét tænder først og aktiver de andre enheder hvor i mod hvis der bruges ATV´s fjernbetjening så tænder den for ATVét først og derefter aktiver Tvét samt Arc Ultra.

Når jeg tænder for Tvét med Samsungs fjernbetjening går der lige et par sek. før billede åbner direkte på ATV og den App der sidst var brugt. Går lidt hurtigere med ATV´s fjernbetjening men får det samme resultat i sidste ende.

Så det helt klart en indstilling du har overset.

Hvis du ikke bruger alt det der smart tv halløj der indbygget i Tvét så slå det fra samt slå internet fra på dit Tv, der absolut ingen grund til at ha det aktiveret. Blot et god råd ;)

Ellers går jeg gerne alt igennem med dig så du kan få det til at spille 100%