Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ddur
#334150
Som sagt tror jeg, du blander tingene lidt sammen. Grundlæggende er der tre måder at få et traditionelt tv-signal på:
1. Terrestrial/tag-/stueantenne (DVB-T)
2. Kabel-tv-net (DVB-C)
3. Satellit/parabolantenne (DVB-S)

For betalingskanaler er signalet kodet, så alle ikke kan se gratis med. Afhængig af tv-udbyder findes der forskellige løsninger til at dekode dette signal. Én løsning til dekodning af tv-signalet er et tv-kort plus CA-modul. Her anvendes tv’ets indbyggede tuner. En anden løsning er en ekstern tv-boks, hvor der er indbygget tuner, og som nogle gange også kræver et tv-kort. Dekodningsløsningerne går så at sige på tværs af de tre fremføringsmetoder (DVB-T, DVB-C, DVB-S).

Der skal forskellige CA-moduler og tv-kort til for at se tv igennem henholdsvis tag-/stueantenne, kabel-tv-nettet og parabolantenne. Derfor, når du siger, at du kan ”trække/finde alle kanaler via et digitalt kort”, er det så ikke de kanaler, YouSee tilbyder igennem kabel-tv-nettet? Eller har du allerede tilsluttet en tag-/stueantenne og dermed kan se de kanaler, som (kun) Boxer tilbyder her?

En plausibel forklaring på, hvorfor du ikke kan få andre TV-udbydere end YouSee til at lavere traditionelt tv igennem dit eksisterende kabel-tv-net, har mortenstryhn givet ovenfor.

Streamingløsningerne er en helt anden snak, som jo så ikke er relevant for dig.
Brugeravatar
Af bbplayer
#334151
allo skrev: 24. aug 2021, 16:57 mit VT30 kan sagtens trække/finde alle kanaler via et digitalt kort (selvfølgelig kun alm. kanaler - ingen streaming)
Bare for at sikre at du ikke forvirrer dig selv mere end nødvendigt, så er dit digitale kort, intet andet end et kort med en masse koder på , som gør, du kan dekode og vise kanaler du får adgang til.

Dit digitale kort HAR INTET med DVB tuner eller signal modtagelse at gøre, og de kanaler du ikke kan modtage , viser intet billede, så du får ikke billede på hvis dit tv mangler DVBC/DVBT2/DVBS2 modtagelse til nogle kanaler.
Oftest var flere tv med multi-tuner til alt dette, og du har skrevet kabel(DVBC) så er det der du finder dine kanaler og som andre forklarede, skal du ikke tænke på Boxer(DVBT/T2) , når du vil bruge kabel.

DVBC tuneren har overlevet længe, og DVBC2 er stadig ikke udbredt nok til du skal bekymre dig men du når langt med forskellige CA-Moduler (CAM) og et kort til at dekode de forskellige udbyders kanaler på DVBC.
Afhængig af teknologi som bruges til at beskytte kanaler, og yousee/stofa bruger ikke samme CAmodule eller kort, så det skal du have på plads, når du har fundet en vinder.

Udover det, så er det synd for de medarbejdere og sælgere du har talt med, når du vel nok kan se folk herinde forsøger at forklare dig hvordan du har blandet termer og løsninger, og sikkert gjort support forvirret, så måske skal du slå koldt vand i blodet, hvis det er dig som ikke forstår hvad du beder support om og du misforstår dem, når du ikke forstår det selv :)
Af allo
#334152
Ddur skrev:Som sagt tror jeg, du blander tingene lidt sammen.
jeg blander ikke tingene sammen :-)
jeg ved at man kan få tv enten via boks, parabol, antenne og/eller app

det som har forvirret mig her, det er at jeg godt kan få tv via digitalt kort (uden parabol) fra Yousee men ikke fra Stofa - resten (bortset fra mit første spørgsmål vedr. tv via digitalt kort vs tv via tv boks) havde jeg mere eller mindre styr på
Af allo
#334153
bbplayer skrev: 24. aug 2021, 19:06 Afhængig af teknologi som bruges til at beskytte kanaler, og yousee/stofa bruger ikke samme CAmodule eller kort, så det skal du have på plads, når du har fundet en vinder.

Udover det, så er det synd for de medarbejdere og sælgere du har talt med, når du vel nok kan se folk herinde forsøger at forklare dig hvordan du har blandet termer og løsninger, og sikkert gjort support forvirret, så måske skal du slå koldt vand i blodet, hvis det er dig som ikke forstår hvad du beder support om og du misforstår dem, når du ikke forstår det selv :)
der er desværre kun en 'vinder' her og det er (desværre) Yousee...
to kort fra Yousee (to tv apparater - begge to i forvejen tilsluttet antenne) og enten 20 eller 36 points pakke...

de andre kommer ikke på tale da som sagt:
- jeg skal ikke i nærheden af tv via app i hverken det ene eller i det andet rum
- jeg skal ikke have to tv bokse (alt for mange ekstra omkostninger plus et par andre 'nej, tak til en tv boks')
- parabol er også no go og jeg kan ikke få tv via kort hverken fra Stofa eller fra Allante uden en parabol

mht. medarbejdere og sælgere:
- du ved ikke hvad jeg har talt med dem om og hvor uvidende m.m. de var mht. det som jeg spurgte til så nope...- det var ikke synd for dem (jeg har på ingen måde forvirret dem ej heller misforstået noget - de vidste absolut ikke hvad de skulle svare mht. tv bokse og priser på div. tv pakker ((selvom at den ene ringede til en sin chef og den anden brugte ca.5min. på at tale med to andre som også har været på arbejde - bl.a. kunne ingen forklare hvordan 579kr./md. giver mindstepris i 6 mdr. på 2772kr. - og det var kun toppen af isbjerget i begge butikker...)
Af Ddur
#334154
Dine svar indikerer, at du tydeligvis overhovedet ikke forstår - eller vil forstå - de rette sammenhænge. Jeg giver op. Håber du finder en løsning.
Af allo
#334155
Ddur skrev:Dine svar indikerer, at du tydeligvis overhovedet ikke forstår - eller vil forstå - de rette sammenhænge. Jeg giver op. Håber du finder en løsning.
jeg spurgte kort og konkret om det er forskel mellem disse to løsninger/muligheder (kort vs tv boks) da jeg ikke vil løbe ind i forsinkelser og div. andre ting som kan forbindes med tv bokse

jeg sagde at det udelukkende drejer sig om alm. tv kanaler (ingen streaming og lign.)

jeg har ingen idé om hvorfor du tror at jeg ikke forstår forskelle mellem div. muligheder (jeg troede blot at både Allente og Stofa kunne levere på samme måde som Yousee - via kort og uden parabol - men det vidste sig at det kan de ikke - resten har jeg styr på...- lige bortset fra det som jeg spurgte til at starte med ;-) )
Brugeravatar
Af bbplayer
#334156
allo skrev: 24. aug 2021, 21:34 jeg har ingen idé om hvorfor du tror at jeg ikke forstår forskelle mellem div. muligheder
Måske skrev du det her.
allo skrev:ifølge mig så ser rækkefølgen sådan her ud (bedste til værste kvalitet) :

- kabeltv
- digital kortlæser
- tv boks
- app
Du angiver 2 produkter her, som ikke nødvendigvis gør forskel på kvalitet, især kortlæser er totalt irrelevant for emnet :)
Tv boksen, kan være til iptv,dvbc,dvbt med forskellige tunere, og udbyder bliver den bærende part på kvalitet, lige meget hvad din boks har af funktioner, det er dem som styrer kvalitet, ikke boksen.
Må hellere tilføje at streaming app kan være super kvalitet, jeg har selv app til mit tv setup, og kombineret med parabol, så får jeg super billede, og 4K UHD når det skal være :)
Af allo
#334158
det jeg mente med at kabeltv er bedst, er, at det er den mest ligetil løsning med bedste kvalitet - igen: alm. tv kanaler (ingen forsinkelser, ingen billede som fryser, ingen ekstra kabler og fjernbetjeninger osv., osv.); kort ligger #2 da det er ekstra omkostning og kan virke (minimalt) langsommere end kabel (når man f.eks.tænder for tv'et eller skifter kanaler - igen: minimalt); bl.a. live udsendelser på tv bokse driller (det er så kun et af potentielle problemer som - desværre - alt for mange oplever alt for ofte; ekstra kabler, selve boksen og fjernbetjening er heller ikke et plus her); og app? - app er jo en app :-)

jeg nævnte hvad jeg betragter som kvalitet og derfor denne rækkefølge...(billedets kvalitet, bekvemmelighed og ingen unødvendige problemer/hiccups/ekstra udstyr)

jeg er ellers (som sagt) med på hvad der er hvad - vidste bare ikke nok til at bedømme bokse (div. udbyder) vs kort (plus så kom det bag på mig at de andre ikke kan levere via kortet uden parabol...mens Yousee kan godt...)

jeg har også talt med to forskellige Allente sælgere og de har fortalt mig to forskellige ting (så det er ikke kun Yousee's folk som ikke har styr på deres ;-) ):
1) 'du kan streame tv fra en Apple Tv boks eller bruge vores boks'
2) 'du kan kun streame tv via Apple Tv; hvis du vil bruge boksen så skal du have en parabol'

det ender med kort fra Yousee...ellers så skulle det være to bokse (men det er ekstra omkostninger på md. basis og ekstra bokse, kabler, fjernbetjeninger som - for mig er helt unødvendige hvis jeg kan få to kort...)
boks i det ene rum + (gratis) app i det andet rum = no go og samme gælder for parabol ssååå...nedere men...kan kun se frem til at nogen tager sig af monopolet evt. at Stofa graver deres kabler ned lige ved siden af TDC's :-) (og jep - jeg er godt klar over at ingen af delene bliver til noget men tanken er nu god nok ;-) )
Af lennon
#334171
Den væsensligste grund til,at jeg fortsatte som kunde hos YouSee var faktisk deres nye box. Udover,at den performede VM fodbold 2018 i 4K HDR, så kunne jeg - pga arkiv og samtidig optagelse på alle kanaler - pludseligt snildt leve med grundpakken. Jeg har vel at mærke ingen tekniske problemer haft overhovedet .
Mht streaming, så handler det kun om at udbyderne får hævet kvaliteten. Jeg har i perioder med landskampe abonneret på 5’eren ,som er bundlet med Discovery (osv) . Sidstnævnte har været acceptable hvorimod live-fodbold stadig er noget tvivlsom. Igen vil en ekstern box ( AppleTV,Shield) være en fremragende supplement . . .
Af allo
#334186
det ville være så fedt hvis jeg kunne få begge Eurosport kanaler (de sender et hav af det som jeg finder interessent om vinteren, plus vores hjemmelige liga..) og resten af Discovery's kanaler...

jeg har en Android tv boks men som sagt så er jeg på ingen måde interesseret i at streame tv via apps eller abonnere på alle de tilgængelige streamingtjenester - først når HBO MAX kommer på markedet

det bliver spændende at se om fusionen mellem Viaplay og Canal Digital (Allente) få en betydning for Yousee...hvis ja så er det vist game over for Yousee (hvis de skulle fjerne deres kanaler eller forlange urealistiske summer for deres kanaler...)