Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af PeterMalling1
#323989
Hvorfor er billedkvaliteten på DR app'en på mit nye Sony XH90 TV så dårlig?

Jeg har en prøvet at filme lidt fra TV-avisen, ved ikke, om det kan give et indtryk. Især de sidste sekunder viser, hvordan værtens ansigtstræk flyder fuldstændigt i ét.



Kvaliteten er væsentligt bedre på Netflix.
#324003
Jeg prøvede i går forskellige apps. Dette meget dårlige billede ser jeg også på TV2s app. Der er også tendens til skygger, og så er områder i billeder sådan nærmest "tværet ud", ligesom når man ser et billede på computeren, som er for hårdt komprimeret.
Netflix, Viaplay og andre apps har klart bedre billedkvalitet, men den helt skarpe får jeg kun ved 4K på fx Netflix eller YouTube.
Men det er kun DR og TV2, som er helt i skoven.
Af Beckham
#324015
TV2 Play er generel ikke imponerende. Lidt siden jeg sidst har set noget fra DR'1 app. Men går vi lidt tilbage så leverede appen i hvert fald ikke på samme niveau som et normalt kabel tv signal.
#324031
Når jeg sammenligner DR app android version (på en shield) med webos version (lg tv), så er android virkelig skuffende på kvalitet. Der må næsten være noget galt i den.
Af Globulus
#324121
XH90 har kun en X1 processor til billedbehandling. Ikke en X1 Ultimate som XH95 og end ikke en X1 Extreme. Blot en X1.


Det bliver heller ikke bedre af, at kilden er 720p ved lav bitrate og der måske er tale om transcoding fordi du ser en live-udsendelse (nyheder) via streaming.

Hvis det så tilmed blæses op på en 55" eller 65" (eller større?) skærm vil skavankerne blot blive endnu tydeligere.

Jeg sidder selv ca. 2,5m fra et 46" FullHD TV og bruger en Apple TV 4K som den primære kilde, selv om jeg som sagt kun kan gøre brug af FullHD. Stort set alt - inkl. programmer streamet fra DRTV-app'en på ATV4K - ser fint ud.

Hvis du har en Bilka i nærheden kan du jo besøge butikken og kigge på deres TV-væg, hvor de ofte har alle low- til mid-range apparater til at stå og køre på den samme DR-kanal. Det er da muligt, at de får signalet fra en antenne, men det burde alligevel give en idé om, hvad du bør forvente af dit eget.
Brugeravatar
Af TBC
#324147
Ja, undskyld men jeg syntes der er lidt villedende tilbagemeldinger: Der er f.eks. ikke grundlæggende forskel på kvaliteten om man så bruger WebOS, Android-TV eller HbbTV ud over den forskel der er på TV'enes billedkvalitet (inkl billedprocessor) sådan helt generelt, for det er samme bitstream de tilgår og benytter. ....Det skulle da lige være den at hvis man på et Sony-TV bruger HbbTV appen, så får man bedre mere flydende motion, da TV'et starter DRTV i 50 Hz fra HbbTV på tunet 50 Hz kanal, mens det starter DRTV i smartplatformens 60 Hz. Det er derfor en fordel at starte DRTV via HbbTV hvis vi taller billede, mens Android-TV appen dog er hurtigere og mere responsive at navigere end HbbTV.

DRTV og TV2 er langt fra samme kvalitet som Netflix og 4K Youtube. Det er dog et velkendt fænomen at DRTV, hvis det taber kvalitet ud over den DRTV's generelle kvalitetsgrad, at det handler om drop i båndbredde, hvis internettet imellem bruger og DRTV serverne ikke kan levere varen på tidspunktet. Det er en kendt problematik der har været oppe at vende flere gange før i forums på både Flatpanels og Recordere og har for så vidt ikke med TV'et men med internettet at gøre.