Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Leif G
#320270
Hej
På Yousee's 'hemmelige' musikkanal Mezzo sendes et blandet udvalg af nye og gamle musik-, opera- og balletoptagelser. Her er fx et skærmbillede fra en klassisk koncert:
Koncert.jpg
Koncert.jpg (554.55 KiB) Vist 5930 gange
Det er jo tydeligt, at optagelsens kvalitet ikke svarer til nutid standard. Men hvor gammel er optagelsen egentlig? Jeg går ud fra, at flatpanels brugere kan give et kvalificeret bud, ud fra kvaliteten alene! Med andre ord: blev koncerten optaget i 1979, 1989, 1999, 2009 eller 2019?
Jeg skal måske tilføje, at min skærm havde skarpheden sat til 0, da jeg tog billedet.
Mvh.
Leif G
Af Leif G
#320295
Ja, ja, koncerten blev ifølge kredits optaget i 2019, og sikkert mindst i full HD kvalitet, men skærmbilledet ligner jo noget fra en hjemmevideo for 40 år siden - faktisk endnu dårligere end almindelig SD-kvalitet. Når jeg har lagt skærmbilledet ud er det for at illustrere kvaliteten af det produkt, Yousee leverer til sine (betalende!) kunder i 2020. Man forstår jo godt, at kunderne flygter...
Mvh.
Leif G
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#320302
Der er desværre meget stor forskel på hvor meget båndbredde de forskellige kanaler får lov at bruge, så selvom optagelsen måske er OK, så nytter det ikke meget, hvis programmet det sendes på kun må bruge en båndbredde egnet til SD TV.
Af lunddal
#320306
Så vidt jeg lige kan google mig til, så er Mezzo kanalen i SD, så det kan YouSee ikke gøre så meget ved.

Mezzo har en søsterkanal, der hedder Mezzo Live HD, og som er i HD.
Af Leif G
#320333
Korrekt, men Yousee tilbyder desværre ikke Mezzo Live HD, og selv efter SD standard er billedet ringe; orgelpiberne på skærmbilledet står fx og flimrer på gr. af overdreven skarphedsindstilling. Mezzo Live HD lovede Yousee ellers for et par år siden, da jeg første gang henvendte mig om billedkvaliteten, men jeg formoder, at antallet af kunder til klassisk musik, ballet, opera mv. er en anelse mindre end til fodbold og mainstream film, så der er nok ikke det store håb om, at der sker ændringer. Blot glad for, at jeg ikke ser det på en kæmpe skærm ;-)