Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skyheart
#317127
Hej
Nogen der ved, hvad årsagen til et ringe signal fra Waoo kan skyldes? Det er via coax, ingen boks.
Det er samtlige kanaler der ligger på ca. 10% signalstyrke.
Går man lidt tæt på ser billedet en smule grynet ud. Ihvertfald ikke, hvad jeg mener, man kan forvente.
Det er et Samsung Q70 tv.
Antennekabler er trukket i væggene og jeg tror der er ca. 20 m ud til indgangsstik i huset.
Vedhæftede filer
20200725_214716.jpg
20200725_214716.jpg (1.51 MiB) Vist 24288 gange
Af Supergris
#317131
Da der er tale om et digitalt signal, så bliver din billedkvalitet hverken mere eller mindre grynet, selv hvis du kan forbedre din signalstyrke, blot der er "hul" igennem!
Af Skyheart
#317133
Det var også min plan, men der er lige lørdag aften ;) Nu her senere viste den så 100%/100% men billedet er stadig lige ringe.
Det kan vel ikke passe, at de sender så dårlig et signal ud eller hvad?
Af Supergris
#317134
Det er jo lidt svært (læs: umuligt) for os, hjemme i vores egne stuer, at se, hvordan du oplever kvaliteten på dit TV.
Hvis du går "tæt" på, kan du med rimelig sikkerhed forvente, du vil opleve, det ser grynet ud, da et TV-signal sædvanligvis ikke er højere end 720p, hvor det så er mere eller mindre komprimeret, hvorefter TV'et sørger for at upscale billedet, så det passer til den opløsning, dit TV har.
Ved "normal" siddeafstand burde du nu kunne opleve en ganske hæderlig billedkvalitet, hvis der er tale om HD-kanaler, som dog aldrig kommer på højde med, hvad du kan opleve, hvis du smider en Blu-ray-skive, UHD eller ej, på, eller blot anvender én af de førende streamingtjenester på markedet...
Af MontørThomas
#317135
Hej, Når du har Bitfejlniveau (E6) 271 BER har du fejl på selv installationen......dvs dit kabel kan være være defekt, det kan være dine stik fra vægdåsen og til tv, det kan være der hvor tv signalet kommer ind i din lejlighed/hus...har du selv lavt kabler og stik og antennedåser ?
Af Skyheart
#317136
Hej Thomas, det er i min mors hus og inst var lavet, da hun købte det. Så hvem der har gjort det, ved jeg ikke. Huset er ikke så nyt at det har været lavet fra starten af, tror jeg.
Men om det er 10 år gammelt eller hvad, aner jeg ikke. Der er brugt de sølvfarvede rammer med sorte kontakter. Kan ikke huske, hvornår de kom frem.
Af Skyheart
#317148
Nu ser det sådan ud. Hvad kan det skyldes, st det ændrer sig så meget på tallene?
Billedkvaliteten er dog stadig lige ringe.
Vedhæftede filer
20200726_130830.jpg
20200726_130830.jpg (1.84 MiB) Vist 24147 gange
Af tokype
#317246
På min coax forbindelse hos Stofa oplevede jeg det samme. Sporadisk støj på tv-signalet.
Det viste sig at komme fra det internet-modem, som jeg havde siddende på coax-forbindelsen (altså når man både har TV og internet via Coax).
Hvis du også har internet via din coax-forbindelse, så kan der muligvis komme støj ind i din tv-forbindelse.
Hvis du har coax-internet, så kan du evt. prøve at afmontere internet-modem fra coax-kablet og se om det giver bedre signal.
#317259
For lige at pensle det ud igen: du får ikke et grynet billede af et dårligt signal. Det kunne du få med analoge signaler. Med digitale signaler får du komplette udfald i billedet, store lilla plamager, billeder der fryser eller plop i lyden. De målinger du viser forårsager ikke uskarpe eller grynede billeder - det er sådan signalet ser ud på dit TV.

Det er naturligvis stadig ikke fordelagtigt, at have en svingende signalkvalitet, da du potentielt kan ende med de gener jeg nævner, så der kan stadig sagtens være noget du kan forbedre. Du får dog ikke et skarpere eller renere billede ud af det og hvis du ikke oplever nogen af de gener jeg nævner, så vil du aldrig opdage hvis du forbedrer noget på anden vis end i de tal du ser på. Der vil ingen forskel være at spore på billedkvaliteten, idet du tilsyneladende har “hul nok” igennem til det du ser.
Af Henrik B.
#317273
1. Det grynede billede skyldes med størst sandsynlighed, at din mors TV står med de fabriksindstillinger det blev leveret med. Lav nogle ordentlige billedindstillinger, så bliver det garanteret bedre (mindre grynet).

2. Som flere skriver - der er noget galt med installationen. Det kan f.eks. være, at den er så tilpas gammel, er der er et eller flere stik/dåser, som ikke er HT-tætte, og der derfor kan komme støj ind på signalet, fra f.eks. mobiler eller lign.

M.v.h.
Af Skyheart
#317292
tokype skrev: 28. jul 2020, 18:23 På min coax forbindelse hos Stofa oplevede jeg det samme. Sporadisk støj på tv-signalet.
Det viste sig at komme fra det internet-modem, som jeg havde siddende på coax-forbindelsen (altså når man både har TV og internet via Coax).
Hvis du også har internet via din coax-forbindelse, så kan der muligvis komme støj ind i din tv-forbindelse.
Hvis du har coax-internet, så kan du evt. prøve at afmontere internet-modem fra coax-kablet og se om det giver bedre signal.
Du har ret. Der er en fiberbox med antennesignal ud fra.
Det er vel fordi Waoo sender i for dårlig kvalitet her i området så?