Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#313824
Hej flatpanels

Jeg er lige flyttet i hus og oplever ikke decideret fejl på tv signalet fra Yousee men jeg synes heller ikke at signalet står så godt som det gamle sted jeg boede.
Kan nogen forklare hvad Signal niveau betyder. (se vedhæftede png)

Signalkvalitet er på 100% hvilket jo må være fint men Signal niveau forstår jeg ikke.
Umiddelbart husker jeg at det gamle sted lå den på en 80%

;;)
Vedhæftede filer
Yousee Signal.png
Yousee Signal.png (3.39 MiB) Vist 3813 gange
#313832
Kvaliteten afgør om der er “nok” signal til at det kan vise billedet uden fejl. Styrken kan dermed godt være lav, så længe der er hul nok. Men det vil nok være forskelligt fra kanal til kanal. Prøv at skifte til en anden kanal og se hvad den siger - det er kun DR det der billede gælder for.

Tunerne i de forskellige producenters TV er lidt forskellige og har forskellig følsomhed, så selvom det så fint ud på dit gamle TV, så kan det stadig give bøvl på et nyt.
#313958
Torben Rasmussen skrev: 7. maj 2020, 07:19 Kvaliteten afgør om der er “nok” signal til at det kan vise billedet uden fejl. Styrken kan dermed godt være lav, så længe der er hul nok. Men det vil nok være forskelligt fra kanal til kanal. Prøv at skifte til en anden kanal og se hvad den siger - det er kun DR det der billede gælder for.

Tunerne i de forskellige producenters TV er lidt forskellige og har forskellig følsomhed, så selvom det så fint ud på dit gamle TV, så kan det stadig give bøvl på et nyt.
Som jeg forstår #0 er det ikke TV'et han har skiftet men bopælen.
#313976
Det er fint nok at signalkvaliteten er 100, men signalstyrken skulle helst være oppe omkring 80-90 stykker. Hvis styrken kommer for langt ned, kan der ligeså stille begyndte at komme forstyrrelser i billedet.

Der er flere årsager til at styrken er lavere. Det kan være fordi at afstanden fra Yousee's indgangskabel til hvor fjernsynet står, er meget længere det nye sted. Det kan også være at antennekablet som du bruger nu, er dårligere end det gamle. Sidst men ikke mindst, hvis der sidder en fordeler til flere rum i det nye hus, mens du kun havde et stik i det gamle hus, så vil det også betyde et tab.

Men lad nu være med at gå ud og køb en antenneforstærker selv, og skrue på efter forgodtbefindende. Det skal der en professionel til.
#313978
Ahh, en forstærker kan du nu godt selv skrue på. Den skal bare sættes det rigtige sted og justeres korrekt, så den ikke overstyrer signalet i stedet. Før man går dén vej, så få dog lige bekræftet, at signalniveauet er højt nok ved at sætte et kabel mellem stik og TV der hvor signalet kommer ind i boligen. Hvis niveauet er for dårligt allerede dér, så er det op af bakke.
#313979
HrJensen1 skrev: 10. maj 2020, 09:52 Det er fint nok at signalkvaliteten er 100, men signalstyrken skulle helst være oppe omkring 80-90 stykker. Hvis styrken kommer for langt ned, kan der ligeså stille begyndte at komme forstyrrelser i billedet.
Signalstyrke/niveau afhænger af modulation og båndvidde tildelt til kanalen, så meget kort, derfor vil du se variationer fra kanal til kanal på samme bånd :)
80-90 er da muligt men har yousee ikke ret mange kanaler nu på alle bånd.
#313999
bbplayer skrev: 10. maj 2020, 10:28
HrJensen1 skrev: 10. maj 2020, 09:52 Det er fint nok at signalkvaliteten er 100, men signalstyrken skulle helst være oppe omkring 80-90 stykker. Hvis styrken kommer for langt ned, kan der ligeså stille begyndte at komme forstyrrelser i billedet.
Signalstyrke/niveau afhænger af modulation og båndvidde tildelt til kanalen, så meget kort, derfor vil du se variationer fra kanal til kanal på samme bånd :)
80-90 er da muligt men har yousee ikke ret mange kanaler nu på alle bånd.
Ja signalstyrken kommer aldrig til at ligge på 95 på samtlige kanaler. Men den laveste skal ikke være mere end 10% under den kraftigste - og hellere meget mindre forskel end det :)
#314036
Jeg konstaterede at den antenneforstærker som var sat på efter Yousees indgang var sat ud af spil.
Man havde så koblet den ene antenne direkte på og slukket for forstærkeren.

Jeg satte derefter kabel på forstærkeren igen og opnåede 95% signalniveau men ak der var nok en grund til at de tidligere ejere havde pillet den af. Der opstod nemlig nu pixelfejl og støj på kanalerne hvert 30-60sek.

Måske er forstærkeren defekt men jeg skal i alle fald have Yousee ud (når de må det igen) og skifte stikket pga bredbånd. Så må jeg lige høre ham ad.

Tak for jeres svar!