Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NielsBruun
#302543
Hej Alle sammen.

Hvordan læser i følgende link fra DR:

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/undgaa- ... tv-antenne

DVB-T lukker inden april 2020 og så har vi udelukkende DVB-T2.

Men i mit område (Jyderup senderen) Skriver de at d.9 Oktober skifter de signal der.

Men går mit DVB-T TV så ud d.9 Oktober eller først d.1/4-2020.

Fordi jeg syntes man kan læse det på 2 måder, da de skriver d.31/3 lukker alt Signal?

På forhånd tak.

MVH Niels
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#302544
De foreløbige meldinger, som vi har modtaget, går på, at overgangen til DVB-T2 sker den 1. april 2020. Jeg læser det som om, at der sker frekvensarbejde i perioden op til. Dette kan kræve ny kanalsøgning. Fra 1. april 2020 skal man så desuden have DVB-T2 modtager.

Se også den her 'værd at vide' side hos DR: https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/vaerd-v ... alsoegning

"Fra den 1. april 2020 skal man sikre sig, at man har et DVB-T2-kompatibelt tv eller modtagerboks, som kobles til dit fjernsyn. Efter den 1. april 2020 kan sort skærm på dit antenne-tv derfor ikke løses med en kanalsøgning."
Af NielsBruun
#302548
Men der skriver de jo egentlig også 2 ting. De skriver at De skifter signal idag d.10, men hvad så med den periode fra d.10/9 til 31/3 kører du så kun med DVB-T2 frekvenser som ligger under de 700 mhz?
Brugeravatar
Af bbplayer
#302551
Jeg mener de skriver at fra idag (9-10) ændres Bornholm og løbende ændres andre master, så når vi er fremme ved 1/4 - 2020, så er alle master ændret og man kan ikke længere modtage signalet, hvis man ikke har en supporteret tuner type.

Det betyder at skæringsdato for nogle allerede er idag 10 september og for nogle andre altså meget senere men for alle er det endelig slut 1-4 2020, så er alt flyttet/migreret til ny dvb-t2
Af queen
#310716
Jeg føler ikke jeg helt blev klar over hvad der virkelig sker den 1/4 2020
Som Niels også skriver:
Jyderup senderen skiftede signal 9 Oktober 2019

Når jeg læser det link vedr. Bornholm som skifter 10/9 2019
Herefter kan man foretage kanalsøgningen og igen få adgang til DR’s kanaler på sit tv via antennesignalet.

Synes ikke det hænger sammen
Jyderup har stadig Mux1 kanal 58 frekvens 770
Gudhjem Mux1 kanal 59 frekvens 778

Jeg har lige opsat antenne og Jyderup er stadig på kanal 58 ??
Brugeravatar
Af radiomand
#310769
Oversigt over arbejde på antennemaster:

4. marts 2020: København og omegn (Del 2)

Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Hove, Gladsaxe, Borups Allé, Lynetten, Helsingør, Landskrona

31. marts 2020: ALLE Der ændres frekvenser i hele landet, derudover vil sendesignalet skifte til DVB-T2. Dette gælder derfor for alle seere, som modtager antenne-tv. Mere info om disse ændringer vil følge, når vi nærmer os den 31. marts.

26. maj 2020: Bornholm Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Rø, Gudhjem, Hammeren og Nexø.

Her er ændringerne udført:

22. maj 2019: Midt-Vest Gælder seere, som modtager antenne-tv via Thisted-senderen.

19. juni 2019: Fyn/Syd Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Tommerup, Svendborg, Aabenraa og Flensborg.

10. september 2019: Bornholm Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Rø, Gudhjem, Hammeren og Nexø.

9. oktober 2019: Øst/København og omegn (Del 1) Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Vordingborg, Nakskov, Jyderup, Kalundborg, Skamlebæk, Hove, Gladsaxe, Borups Allé, Lynetten, Helsingør og Landskrona.

15. januar 2020: Midt-Vest/Syd Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Videbæk, Viborg, Lemvig, Skive, Struer, Viborg By og Varde.

22. januar 2020: Tolne og Nibe Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Tolne og Nibe.

23. januar 2020: Hadsten og Aarhus Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Hadsten og Aarhus.

18. februar 2020: Fyn/Syd Gælder seere, som modtager antenne-tv via sendere i Hedensted, Kolding, Vejle, Varde, Aabenraa, Flensborg, Tommerup og Svendborg.

Bemærk venligst, at datoerne kan ændres, indtil to måneder før de udmeldte datoer.

De berørte områder vil løbende blive informeret. Frekvensændringerne sker på baggrund af en politisk beslutning, frekvenser over 700 MHz bliver frigjort til mobilnet. Fra den 1. april 2020 skal man sikre sig, at man har et DVB-T2-kompatibelt tv eller modtagerboks, som kobles til dit fjernsyn.