Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AAKT
#274309
Jeg bor i et hus uden indlagte coax kabler. Jeg har trukket cat 5 og cat 6 rundt i huset og har derfor bag hvert tv et internet- og elstik. Dette fordi jeg ikke ønsker synlige ledninger og tv-box.
Jeg kan ikke finde en udbyder som tillader tv uden en box. Mit eneste alternativ er chrome cast, men er lunken O reform kvaliteten. Ellers er jeg tvunget til at have en tv-box ved hvert tv.
Er der nogen der kender til en løsning?
Af Beckham
#274315
Der findes flere udbydere som leverer tv uden box, men usikker på om det kan lade sig gøre via internet kabel. Du kan jo ikke trække et tv signal ind i tv'et via et ethernet kabel....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#274360
Det kan nu godt lade sig gøre at benytte netkablerne til TV leveret fra eks. Yousee. Jeg gør det selv
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1397833419

Selvom udbyderne gerne vil pådutte dig en boks, så kan de godt levere TV-signaler, som kan læses uden en boks. Men det er ikke IPTV de leverer, så du skal have en coax-indgang i huset for at få kabel-TV. Ellers skal du ud og se på Boxer og en antenne. Rene IPTV-løsninger såsom det der før hed TDC TV kan ikke benyttes uden en boks.
Af Beckham
#274361
My bad...var ikke klar over at der fandtes løsninger til dette. Men så har jeg da også lært noget i dag..:-)
Af AAKT
#274393
Hej Torben,

Tak for dit svar. Jeg har naturligvis læst din fokusartikel inden jeg oprettede mit emne. Som jeg forstår din artikel og første del af dit svar kræver det en coax-indgang som jeg ikke har. Der er ikke indlagt coax-kabler ude i vejen, så kabel-tv er udelukket. Er der noget jeg har misforstået?
Brugeravatar
Af bbplayer
#274394
Et bedre spørgsmål, du har ingen antenne kabel, hvordan forventer du at tv modtager et tv signal uden en tv boks? Du skal jo ændre modtage signal til noget tv kan modtage, og selvom du har internet, og der muligvis er en app som kan se viaplay eller tv2 play, så er du ude i noget iptv og de apps på tv som kan dette, skal du selv sætte op og er helt sikkert ikke noget som er lig med knap 1 på remote, bliver til kanal 1 på tv, det er noget rod?

Så du må jo skulle sætte en boks til lige meget om det bliver iptv, dvbc signal til tv, eller du vil have TeliaTV over internet og via chromecast, som telefon repræsenter en boks her :)

Du kan da altid gå ud i noget super avanceret, en sat boks med 4 tuner og satCR support, så kan du bagefter dele DVB signalet med dine andre bokse i huset (uden tuner) og på den måde modtage signal i flere rum fra et sæt parabol udenfor, og skal ikke trække coax kabler men kan altså gøre alt via ethernet kablerne.
Den er sikkert ikke billig men det virker.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#274407
OK, hvis vi så lige udelukker kabel-TV, så er det min forståelse af produkter fra eks. Waoo, at deres fiber-boks har en coax-udgang, så du kan hive et DVB-C-signal ud af dem og så bruge min løsning dertil. Men så skal du have skudt en fiber ind i stedet...

Du kan også sætte en parabol op, men så skal du lige tjekke om dine TV har den rette sat-tuner. Ellers er du nok ude i, at skulle sætte en antenne op og så se på Boxers udvalg.
Af lenelene
#274446
Hej, jeg har samme "problem" at jeg har opsagt min tv-pakke, og nu har jeg ingen tv kanaler. Troede ellers man sikker på TV2 og DR kanaler. Kan man købe en "gammeldags" stue antenne og så se tv på den ? Hilsen Lene
Brugeravatar
Af bbplayer
#274449
TV Antenne + BoxerTV + TV2 års kort, så er den hjemme.

Antenne kan købes til DVBT nettet for 100-200kr afhængig hvor dårligt signal du har hjemme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#274453
TV2 har kostet penge lige siden det overgik til digitale signaler, så den kræver, som bbplayer skriver, et abonnement. DR kan du hive ned uden at det koster dig noget.
Af AAKT
#274479
Tak for svarene. Hvad er fordele og ulemper ved chromecast kontra tv antenne og boxer?
Har stort set brug for de fleste kanaler især børnekanaler, sport, underholdning og nyheder.
Brugeravatar
Af bbplayer
#274480
Der er vel kun TeliaTV som dansk udbyder med Chromecast option, så du kan se alle dine kanaler via ethernet/casting.

Boxertv giver bare dit tv options, som optagelse og en fjernbetjening, som nogle bedre kan lide end deres mobil til formålet.