Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271769
Hej,

Jeg er i den situation, at jeg har købt en projektlejlighed i et område, hvor der kun lægges fiber ind.

Jeg har i lejligheden fået monteret to data stk og 4 antennestik.

Hvordan spiller dette sammen med at der kun kommer fiber ind. Kan TV stikkene anvendes, som normalt eller ville det være bedre at få dem erstattet af noget andet.

Det er svært for mig at se hvorfor en fiberforbindelse ind i lejligheden skal ende i en gamle kobber teknologi, men det er nok fordi jeg ikke forstår det.

Håber i kan hjælpe - god aften til alle.

Hilsen Christian
#271778
Hej teamet

Jeg vil bare sikre mig, at jeg ikke får lavet en flaskehals, når nu jeg har muligheden for at påvirke installationen og sætte det rigtigt op fra start. .

Jeg forestiller mig, at vi får en 1000 Mbit fiber ind fra Hiper kombineret med en TV pakke hos Fibia, til at dække behovet hos 2 voksne og 3 børn, der gerne vil kunne se TV, spille computer osv.

Det kan sagtens være at der ikke er nogen poblemer med det, og så er det fint.

Hilsen Christian
#271779
Hej Christian,

Der er ikke noget problem her, det er helt normalt at man kører fiber ind i huset. Fiberen slutter i den CPE/router eller hvad du nu får fra f.eks. Fibia. Så kører du kobber rundt i huset derfra. Det giver ingen flaskehals. Du kan i princippet køre 10 Gbit på kobber, så der er ikke noget at være nervøs for.
Mvh Jan
#271788
Anvendeligheden af antennestikkene afhænger jo af hvilken type TV du får. I mit hus er problemet omvendt - huset er lavet til fiber, så der er kun PDS-kabler og netværksstik ført rundt og ingen antennestik. Vi får TV fra Yousee, så jeg skulle faktisk have haft antennestik sat i. Hvis du får en løsning med TV, som udelukkende er IPTV, så har du ganske rigtigt intet at bruge antennestikkene til og så havde du haft mere gavn af flere netværksstik.

Jeg er ikke 100% sikker på at alle i tråden har forstået hvorfor din situation kunne blive et problem, for hvor det er sandt at antennekablerne kan klare høje båndbredder, så hjælper det intet hvis du har brug for at tilslutte en IPTV-boks via LAN.

Da min bror byggede hus sidste år droppede de helt at sætte antennestik og kabler i. Det er ren CAT6 kabling til alle rum - som i princippet godt kan klare et antennesignal via en IHC løsning (det er den metode vi endte med at bruge).
#271820
hmmm, spurgte jeg til problemet mellem Fiber og Kobber, så

IPTV? Spørgsmål
PDS Kabel? Stort spørgsmål
LAN?
Cat6 ?
IHC?

Nogengange så svarer folk som kompliceret fordi de ikke kan lade være, man skal nok tænke at man ikke gør Trådstarter til et større spørgsmåltegn end personen var da et spørgsmål blev stillet.

Klart man kan bare spørge og nogle termer kan næsten ikke undgås. Men! Man skal vel huske at trådstarter var i tvivl om kobber/fiber problematikken, så gør de andre termer ikke noget bedre :)

Alt undskyldt man skal bare tænke på hvem man skriver til , engang imellem.
#271828
Hvad skal der undskyldes for? Hvis trådstarter er i tvivl om termerne, så kan han nok selv sige til. Og hvis du synes mit svar er for teknisk, så kunne du sikkert også have brugt din tid på at forklare termerne i stedet for bare at pege fingre.
#271843
Der tager du jo alvorligt fejl, og dit svar antyder noget jeg ikke kan lide.

Så lad mig spørge klart og tydeligt, hvad fabler du om i det indlæg, forventer du vi alle forstår det i de næste mange år frem? eller skal google svaret fordi du gad svare med alle de smart karl ord som vi ikke forstår?

Jeg er da glad for du tror jeg er så smart , jeg er dog bare en af mange som ikke fik en fis ud af det, og du vil tilsyneladende ikke svare, så tak.
#271847
Du befinder dit i et TV-forum, så jeg synes ikke det var utopisk at antage, at der vides ved hvad eks. “IPTV" er, men nu vel. Vi tager den.

Hvis der er antenneudtag i lejligheden, så er de som udgangspunkt beregnet til at håndtere TV-signaler. Coaxial-kablet - som løber i væggene og sdder fast i antennestikket - kan i princippet godt bruges til data (det er sådan du får internet fra eks. Yousee), men de er ikke velegnede til at bruge til alm. netværkstrafik, som den du vil få ud af en router og som du bruger til at forbinde computerens netværksstik til.

Hvis der udelukkende kommer fiber ind i lejligheden, så er anvendeligheden af coaxiale forbindelser - dvs. alm. antennestik - kun til stede, hvis den fiberudbyder, som man ender med at vælge, leverer en boks, som der kan trækkes et alm. antennesignal ud af. Det gælder for eksempelvis Waoo (jeg ved dog ikke om deres boks stadig kan dette), hvor du kan få sat et helt almindeligt TV til via coaxial-forbindelsen, som du nok kender fra dit eget TV. Hvis man derimod vælger en løsning, hvor TV-signalet er IPTV, så er der ikke noget almindeligt TV-signal involveret og ikke nogen coaxiale forbindelser. IPTV er ren data, ligesom Netflix og det skal behandles vha. internetudbyderens egen TV-boks, som så skal sættes til TV'et via et HDMI-kabel. Det kunne eksempelvis være TDC's løsning (dvs. 1 stk. pr. TV). I så fald, så har du intet at bruge antennestikkene til, da du slet ikke har antennesignaler i gængs forstand. IPTV-boksene vil typisk køre via netværkskabler eller Wifi, da det reelt blot er en streaming-boks.

Den type kabler man typisk bruger til kablet netværk i hjemmet hedder PDS CAT6, men tallet refererer basalt set til hvor godt det er skærmet. Et lokalt netværk forkortes LAN (local area network) og du har nok hørt om unge, der fiser til LAN-party med deres laptops for at spille mod hinanden. Så ved du hvad LAN-delen af dén fest står for nu...

IHC har du måske hørt om i andre sammenhænge, men det er er en netværksbaseret løsning, som LK (Lauritz Knudsen - dem med stikkontakterne) står for, og som kan bruges til alverdens mere eller mindre smarte styringer af dit hjem. Heriblandt, at smide TV-signaler rundt i PDS-kabler.