Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af qedha
#209101
Hvad er ideen med at skulle have et 4K TV. Jeg kan naturligvis godt regne ud at der i princippet er dobbelt så mange linjer vandret og lodret. Men endnu har jeg ikke set en eneste kanal sende ud i ægte HD. (har også kun den lille yousee pakke :-)). DR1 og TV2, samt nogle andre kanaler sender ud i 720p, men skulle de ikke lige tage og udnytte fuld HD i 1080p før man begynder at snakke om 4K. Jeg er klar over at TV'et sikkert kan regne sig frem til den pixel der ligger mellem 2 andre pixels så den kunstigt kan lave 4K, men har det overhoved nogen betydning når nu der ikke sendes i 1080p i forvejen, vil der ikke være mere at hente hvis kanalerne blev sendt i fuldt HD, altså 1080p. Der er nogle som sender i 1080i, men på mit TV er det ikke så godt som 720p, for slet ikke at tale om alle de kanaler der kun sendes i 576i.

Er der i øvrig nogen som ved hvorfor at DR2 og DRK kun sendes i 576i, og ikke i 720p i det mindste. Det virker helt skørt at man kan købe 4K TV når DR på 4 ud af 6 kanaler kun sender i SD.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#209106
Mht. TV så vil 4K ikke få berettigelse herhjemme i nogen nær fremtid. Det du beskriver som "kunstigt 4K" har intet med 4K at gøre - det er ren opskalering og det får du ikke højere opløsning af. Hvis TV'et ikke opskalerede, så ville billedet kun fylde en brøkdel af skærmen og se ret tåbelig ud.

På streaming-fronten så rykker tingene dog noget hurtigere og Netflix sender i 4K allerede nu. Vi mangler stadig at se eksterne afspillere som kan levere 4K og ligeledes så er det ret småt med film i 4K. Sony reklamerer med, at man ved køb af deres X9005B model får en række film med på en USB-stick, som er i 4K, så filmene eksisterer allerede i disse versioner. Der er bare ikke rigtigt et medie at udsende dem på og heller ikke nogen afspiller at putte dem i...
#209111
Jeg er af den gamle skole så når jeg ser fjernsyn, så er det fjernsyn. Dvs. jeg tænder for TV'et og ser de kanaler jeg har (lille pakke fra yousee). Og så ser jeg i øvrigt mest DR i en eller anden form. Netop derfor er det meget uheldigt at DR kun på moderkanalen og DR3 sender ud i noget der minder om HD nemlig 720p, mens DR2, og DR K kun sendes i 576i. Det samme gør ultra og ramajang i øvrigt også men dem ser jeg ikke så meget.

Men kan du eller nogen anden give forklaringen på hvorfor DR ikke sender i det mindste 720p på alle kanaler. De fleste har i dag trods alt fladskærms TV, når selv jeg har et :)
#209120
Jeg ved det ikke. Men har du prøvet at sende en mail til DR, de er ret flinke til at give respons synes jeg :)
#209240
Det var ærgerligt at de to kanaler ikke står til at komme i HD snarest.

Jeg ved egentlig ikke hvad der kræves for at sende i HD, om det omkostningskrævende eller hvad. Nogen der ved noget om det ?