Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har Nordlys TV via antenne+kort (tidligere Boxer) Ser det på mit 65" LG OLED 65CX6LA

Synes egentlig at kvaliteten på de populære kanaler, TV2, DR, TV3, TV3+ osv, indtil for nylig har været ret hæderlig..
Men på det seneste har billedekvaliteten fået et mærkbart ryk nedad i den dårlige retning.. Ligner noget SD signal som for 10 år siden..
Særligt synes jeg at TV2 er blevet markant ringere end tidligere.. Jeg kan ikke finde frem til info om bitraten, men kan se at det hele sendes i 720p..
Sad og så håndbold EM igår aftes, og billedet var virkelig ringe.. Reklamerne i gulvet var mega fnidret, og ingen dybdeskarphed i biledet overhovedet.. Selv studiebilledet er langt fra godt.. :((
Jeg prøvede for sjovt at streame det fra deres app, og det var absolut ikke bedre..
Er der nogen der ved om de (Norlys) har skruet ned for kvaliteten/bitraten, eller komprimerer mere end sædvanlig ??

Mvh
Per
På TV2 Play er der fin kvalitet, 1920x1080 bitraten er lige under 9 Mbit/sec.
Norlys Play oplyser til Flatpanels, at der streames i op til 720p/1080i med op til 50fps, afhængigt af den enkelte kanal

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1685697792

På Trustpilot er 38% af deres kunder ganske utilfredse med Norlys

https://dk.trustpilot.com/review/norlys.dk?page=207

Jeg tror det veksler meget alt efter hvor du bor - men med de anmeldelser er jeg sgu glad for at jeg ikke er kunde hos dem
På Play som skrevet 1080 på TV2, Charlie, Echo, selv den gamle julekalender med de Nattergale er i 1080.
Når der klages over at det kun er 720 kvalitet, så kan man jo istedet bruge DRTV og TV2 Play hvor det som skrevet er 1080.
Du har selv så vidt huskes selv skrevet om hvorfor det kun er i 720 og ikke 1080 som hos You See, det kan jeg da godt forstå, man må da forvente bedste HD kvalitet og bitrate.
På DVB-T bruges der ikke 1080, sikkert grundet kapacitet, men det kan vel komme når det besluttes at bruge HEVC, det burde være gjort.
Ja det er klart, TVet viser jo det signal der modtages, så er den stillet til 1080 i stedet for 2160, så vise det i stedet for, på DRTV og TV2 Play kan man ved tryk på OK knappen se den opløsning og bitrate der sendes med.
Nu ser jeg fodbold fra England in 4K UHD, det sendes i en noget bedre kvalitet en feks. CL..

Nu nævnte han håndbold, det sendes godt nok i en noget dårlig kvalitet, det lidt jeg lige så…
Der burde heller ikke være noget galt med kvaliteten når det er i 4K.
Kan vi ikke prøve at holde kabel og TV2 play ude af snakken, da det er ret irrelevant i forhold til det jeg spørger om..

Det er noget som er dukket op inden for de seneste 1-2 uger, og har indtil da været ret hæderlig, som jeg også starter med at skrive..
Radiomanden skrev: 4. dec 2024, 17:49 Når der klages over at det kun er 720 kvalitet, så kan man jo istedet bruge DRTV og TV2 Play hvor det som skrevet er 1080.
Du har selv så vidt huskes selv skrevet om hvorfor det kun er i 720 og ikke 1080 som hos You See, det kan jeg da godt forstå, man må da forvente bedste HD kvalitet og bitrate.
På DVB-T bruges der ikke 1080, sikkert grundet kapacitet, men det kan vel komme når det besluttes at bruge HEVC, det burde være gjort.

TV3 kanalerne sendes da i 1080i.
Og nej, jeg har ikke TV2 play live, så den kan jeg ikke bruge, medmindre jeg betaler for den..
Jeg vil hellere have svar på det jeg spørger om..
Det kan jeg så ikke hjælpe med, har hverken den ene eller den anden udbyder, det er alt for dyrt.