Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Anmeldelsen af TCL C855 er online. Den afløser sidste års C845 som TV'ets prisvenlige premium model, der ligger lige under 9-serien (X955). C855 kommer i 65-98".
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1729504461

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Toranaga skrev: 22. okt 2024, 18:02 God test. Syntes priserne på dem er for høje. Ville til hver en tid vælge oled frem for disse.
Ja forhåbentlig er TCL's OLED skærme snart klar og vi må håbe de rammer butikkerne næste år (2025)..På CES i 2023 annoncerede de at de var tæt på at kunne præsentere QD-OLED skærme og nu siger vi snart 2025..*SUK*

Noget må være gået galt eller har de bare lagt alle deres æg i Mini-LED kurven, selv når køberne vil have OLED ?

De må sidde og rive sig i håret i Huizhou.

Billede
PeterD skrev: 22. okt 2024, 19:40
Toranaga skrev: 22. okt 2024, 18:02 God test. Syntes priserne på dem er for høje. Ville til hver en tid vælge oled frem for disse.
Ja forhåbentlig er TCL's OLED skærme snart klar og vi må håbe de rammer butikkerne næste år (2025)..På CES i 2023 annoncerede de at de var tæt på at kunne præsentere QD-OLED skærme og nu siger vi snart 2025..*SUK*

Noget må være gået galt eller har de bare lagt alle deres æg i Mini-LED kurven, selv når køberne vil have OLED ?
Jeg har prøvet at finde ud af, hvad der skete med det QD-OLED TV, men har ikke kunnet få konkret svar. Så vidt jeg forstår var det noget den amerikanske afdeling kørte solo på. De trak kort efter annonceringen på CES 2023 i land igen. Det skete så vidt jeg kan vurdere pga. pres fra Kina.

Vi printede deres udtalelse om sagen i en opdatering øverst i denne artikel: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1672868263

Så jeg tror ikke man skal forvente snarlig lancering af OLED TV fra TCL alligevel.
Rasmus Larsen skrev: 23. okt 2024, 07:10
PeterD skrev: 22. okt 2024, 19:40

Jeg har prøvet at finde ud af, hvad der skete med det QD-OLED TV, men har ikke kunnet få konkret svar. Så vidt jeg forstår var det noget den amerikanske afdeling kørte solo på. De trak kort efter annonceringen på CES 2023 i land igen. Det skete så vidt jeg kan vurdere pga. pres fra Kina.

Vi printede deres udtalelse om sagen i en opdatering øverst i denne artikel: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1672868263

Så jeg tror ikke man skal forvente snarlig lancering af OLED TV fra TCL alligevel.
Mange tak for svar, Rasmus.

Jeg tror de skyder sig selv i foden, men det må de jo selv om.

Forhåbentlig kan salgstallene på OLED world Wide få dem til at ændre mening eller også må de bare videreudvikle på det de har, så det en dag er muligt at slå OLED både på pris og ydelse :-)
Findes der nogen forklaring på hvorfor TCL laver de her "midt i mellem" produkter til EU marked.
Er der EU regler som begrænser f.eks. strømforbruget til miniled-zonerne?

Hisense laver også om på deres EU modeller, og sender dem afsted med det der VIDAA styresystem, mens USA modellerne får Google TV, giver ikke meget mening.

Ser man på QM7/QM751G og QM8/851G som sælges i USA, så bliver de jo rost meget i udenlandske reviews, men her i EU er deres kollegaer generelt dårligere udstyret, f.eks. i antal mini-led zoner.

Tager man C855 så kommer den i hvad det ligner sammen kabinet som QM8/QM851G kabinet, men indeholder ca. sammen antal zoner som QM7/QM751G.

QM7/QM751G
65" - 1248
C855
65" - 1344

Deres nye C765/MQLED85 får i 65" modellen 1008 zoner, og ligner mere en 2025 model, ligesom C805 var den her mærkelige lancering som lå under C845 i zoneantal, men var første model med Pentonic 700 chipsættet. (C845 blev updateret i X2 til Pentonic 700).

Jeg synes deres modelprogram er noget rod her i EU.

Stor ros til dig Rasmus for og tage de her value-for-money produkter ind til test, jeg tænker mange ikke har budget til og købe et TCL 115X955, men det selvfølgelig sjovt og læse testen af dem, og spændende teknik, fortsæt endelig med dette, dog må jeg sige at du nok har fået mig overbevist om at mit næste 75/85" stue tv skal være et C855, netop fordi jeg ikke har problemer med sideposition/vinkel, og har et stort sydvendt vinduesparti, som kræver et tv der har kræfter til at kunne kæmpe med lysindfaldet herfra, fortsæt det gode arbejde.
Jeg har indtryk af, at forskellen mellem TCLs modeller i Europa og Amerika er blevet mindre udtalt i de seneste par år, men ja det er stadig forvirrende. Det er USA, der bestemmer hvad angår det amerikanske program og de virker tilbageholdende med at kalde nogen model for 9-serie – måske pga. en langsigtet strategi.

For flere år tilbage lød den officielle forklaring fra TCL, at europæerne ikke gik så meget op i LED-zoner (men derimod gik op i at få Google TV). Det siger TCL ikke længere, når man spørger ind til sagen. Efter overgangen til Google TV i Amerika har jeg fået bekræftet, at flere af modellerne 1:1 i Europa og Amerika (men modelserien er rykket en tand så f.eks. 8-serie EU = 7-serie US). De forskellige modelnumre skyldes amerikanernes krav om at de selv vil styre PR, ifølge de folk jeg har talt med. En undtagelse er dog stadig QM751G i Amerika, der virker som en særlig model kun til dette marked. Jeg tror amerikanerne får ret lang snor fra Kina, idet det reelt var dem, der satte TCL på landkortet i Vesten.

Jeg lavede lige nedenstående udtræk fra vores TV-database på FlatpanelsHD.

Ja C765 er reelt en 2025-model.

EU-reglerne begrænser pt. kun strømforbruget i Standard-indstillingerne, men producenterne må gerne tilbyde andre billedprofiler, hvor der er fuld knald på. Skifter brugeren til dem, så skal der ifølge EU-lov fremvises en advarselsboks på skærmen.
Vedhæftede filer
screenshot.png
screenshot.png (485.09 KiB) Vist 9034 gange
Først af alt tak for Endnu en gennemgribende test. Fedt at vi har et medie i Danmark, der brænder for det.

Som jeg umiddelbart kan lure mig frem til er TCL 855 pt. den bedste løsning, hvis man er ude efter en 98” model og også er nødt til at skele lidt til økonomien.

Jeg har p.t. LG oled OLED65B6V tilbage fra 2016 (med en del burn-in), som jeg har været og stadig er glad for.

Jeg har været i Elgiganten og se modellen i 65”, men synes det er svært at danne sig et indtryk af hvordan det reelt fungerer, da de altid er belastet af “dårligt internet”. Hvad gør i andre?
Som udgangspunkt, så er netforbindelse på et TV ligegyldigt, til det bruges en extern enhed, de er smartere end et TV vil være.
Pardorf skrev: 24. okt 2024, 11:32 Som jeg umiddelbart kan lure mig frem til er TCL 855 pt. den bedste løsning, hvis man er ude efter en 98” model og også er nødt til at skele lidt til økonomien.
Jeg tror, at 98" C855 bliver et valg i 98", når prisen begynder at falde i tilbudsperioder. Du kan også overveje 98" TCL C805, dog var den lige i underkanten på antal miniLED-zoner til mit temperament. Vi har også testet C805 (i 98").