Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333703
Søren: Du kan bruge HDMI ARC mellem dit LG TV og receiver. Når Apple TV er tilsluttet til LG TV, så skal du blot på LG TV, fra brugermenuen, vælge at udsende lyden via ARC.

Udfordringen i den opsætning er, at HDMI ARC har begrænsninger, der kan give lavere lydkvalitet eller lydforsinkelse. HDMI eARC ser ikke ud til at være understøttet af din Pioneer receiver.

Uanset hvordan du forbinder tingene vil en Apple TV 4K 2021 ikke ændre på sagen. Dens eARC er ikke til brug sammen med receiver – virker kun med HomePod pt.
#334805
Så lykkedes det alligevel - uden merinvestering!

Jeg har nu koblet mit LG OLED55CX op med 2 HDMI kabler:
1) LG OLED55CX HDMI port 2 (eArc/Arc): Koblet til min lidt ældre Pioneer VSX-528 AV-receiver (det giver lyden med surround sound 5.1),
2) LG OLED55CX HDMI port 1: Koblet til mit ATV 4K 2017 (video signalet).

En lidt spøjs løsning...

Dermed kan jeg nu kører 4K, 60 Hz, Dolby vision fra ATV'et over på fjernsynet, og samtidigt få lyden på på AV-receiveren. Kan bruges ved afspilning af video fra Apples film-biks og fra Youtube :-)
#334824
Godt at høre :)

Det er med HDMI ARC/eARC, at man i dag og fremover kommer til at trække lyd ud af TV-skærme. Tænk på HDMI ARC som en lydudgang på linje med optisk lydudgang. Og HDMI eARC, som udviklingen herefter. Analoge lydudgange som phono er allerede udfaset i moderne TV-skærme, og optisk er på vej til at blive udfaset helt.
Brugeravatar
Af BigZ12
#334945
Bug?
Du skal se en film/episode med Dolby Atmos:
- Starter du med airpods tilkoblet, så får du kun "Flerkanal" (på norsk, vet ikke om det er det samme på dansk)
- Starter du derimot først med receiver/lydplanke med Atmos støtte, og så etter oppstart kobler til Airpods, da får du også Dolby Atmos på Airpods.
Af KristianF
#334947
Hej, jeg vil høre om I kan hjælpe mig.
Har lige købt et tv med eARC + apple tv hdr. Jeg har Sonos Arc højttaleren, men er i tvivl om Sonos Arc skal i eARC i tvet, eller om apple tv skal i eARC. Vil gerne have Atmos lyd hvis det er muligt.
Er ikke så skarp hvad det angår, så håber på lidt hjælp herfra.
Hilsen Kristian
#334949
KristianF: Sonos Arc skal i TV-skærmens HDMI eARC port. Det er kun hvis man har HomePod, at eARC-funktionaliteten i Apple TV 4K kan bruges (til trådløs TV-lyd fra Apple TV 4K til HomePod).

Henning Dalgaard: Intet. De understøtter det samme på lydfronten inklusiv Dolby Atmos. Det eneste nye på lydfronten i 2021-udgaven er eARC (se svar ovenfor).
Brugeravatar
Af BigZ12
#334950
Rasmus Larsen skrev: 23. sep 2021, 11:47 Sker det i en specifik app eller dem alle?
Tror det skjer med alle.

Testet nå:
Netflix - Kate
- Starter med Dolby Atmos på LG SN10YG, og får Dolby Atmos når jeg koblet til Airpods med Spatial Audio.
- Starter med Airpods tilkoblet, og får kun stereo :( O-O under Spatial Audio.

Disney - Turner and Hooch.
- Får Atmos på SN10 og Airpods når jeg starter via lydplanke først.
- Får Flerkanal om jeg starter med Airpods tilkoblet

Hilsen han som alltid finner småfeil med alt :)
Brugeravatar
Af BigZ12
#334952
Rasmus Larsen skrev: 23. sep 2021, 13:45 Jeg prøver at tjekke på vores boks på redaktionen. Jeg skal bare lige have fat i konens AirPods Pro først :)
Jeg har oppdatert nå til 15.1.

Helt lik oppførsel med Disney+. Først Atmos på LG SN10, så Airpods Atmos.
Airpods først, og jeg får "kun" Flerkanal.

Med Netflix har det forandret seg.
Med Airpods tilkoblet først, får jeg stereo. Så trykker jeg Spatial Audio av og på igjen, da har jeg Atmos. (må ikke starte med lydplanke SN10 først)
Af lkodk
#334957
Har godt nok kun 1st gen atv 4k, men her er min erfaring med atmos med airpods max.

Itunes film: Får atmos de fleste gange. Engang imellem dog kun flerkanal, og må lukke appen og prøve igen for at få atmos.
Desværre så passer billede og lyd ikke sammen. Lyden kommer før billedet på flere af de film jeg har prøvet med.

På Disney+ får jeg også kun flerkanal hvis headset er forbundet ved start. Starter jeg med output sat til tv speakers (lg oled med atmos) og skifter til headset, så er der også atmos i headset
Umiddelbart passer lyd og billede sammen her.

Har ikke flere streaming tjenester med atmos at teste med :)
#334965
Jeg har ikke nået at tjekke igen, men ifbm. testen af Apple TV 4K noterede jeg mig, at streamet skal køre noget tid før det rykker op i Dolby Atmos til Spatial audio. Hvad sker der hvis I giver den nogle minutter yderligere?

Ift. lydforsinkelse så et par forslag:
- Slå al motion-halløj fra på TV-skærmen. Trådløs lyd kan endnu ikke måle og kompensere for billedforsinkelse automatisk, så hvis lyden er foran, er billedet sandsynligvis forsinket på TV'et pga. en eller anden billedbehandlingsproces. Husk at billedindstillinger på TV-skærm kører særskilt for SDR, HDR10 og Dolby Vision tilstand, så I skal opsætte tingene mens videoen kører for at være sikre på, at I er i rette tilstand.
- Prøv at kør 'Wireless Audio Sync' på Apple TV 4K under lydindstillinger. Her måles og kompenseres for AV-sync. Det kræver en iPhone. Wireless Audio Sync skal køres på hver af de videotilstande, som der opleves problem på. Skift Apple TV 4K manuelt til den gældende tilstand: Altså 4K SDR 24Hz, 4K DV 24Hz, 4K SDR 23.976Hz, 4K DV 23.976Hz osv. Dette har hjulpet på et problem jeg havde med AV-sync på HomePods, så det virker måske også på AirPods.
Af lkodk
#334999
Der er “desværre” ingen billede-forbedrings halløj der kan slås fra på nogen af profilerne.
Det er de allerede. :)

Det underlige er, at det kun er på iTunes film det sker. På Disney+ fungerer det uden problemer

Wire.ess audio sync gjorde ingen forskel.

Må lige prøve med manuelt skifte af indstilingwe.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7