Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#332075
Anmeldelsen af Samsung QN95A (Neo QLED) er online. Det er Samsungs første LCD TV med miniLED-baglys. QN95A har også 4K-opløsning, ekstern One Connect-boks og ny Game Bar-funktion.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1623648089

Der findes varianter kaldet QN90A, QN91A, QN92A og QN93A. Se kommentarer i testen.

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#332078
Læg særligt mærke til denne note i anmeldelsen. I tidligere år har 90-serien været identisk med 95-serien ud over One Connect-boksen. I år skal man op i QN91A eller højere.

Bemærk: Flatpanels anmelder 55-tommer QN95A med eksterne One Connect-boks og VA LCD-panel. QN91A, QN92A og QN93A i Europa/Danmark samt QN90A i USA ser ud også at have VA LCD-panel, men der er meldinger om, at QN90A i Europa bruger et miks af VA og IPS LCD-paneler i nogle formater og lande. Tjek før du køber. IPS LCD har meget lavere kontrast.

Samsung har ikke tidligere haft udbredt praksis med 'panellotteri', men det hænger muligvis sammen med, at de er ved at udfase LCD-panelproduktion.
#332081
Tak for testen, som jeg i første omgang lige har skimmet kort igennem, men der var specielt en ting, der stak gevaldigt i øjnene, som var dette:

"Såfremt komponenterne står distancen, så bør QN95A's skærm leve længere end et OLED TV. Nogen brugere vil af denne årsag kunne overveje LCD TV til PC, spil og fremvisning af statiske billeder, f.eks. Samsungs Ambient Mode."

Den teoretiske levetid for begge teknologier er faktisk tæt på at være den samme, dog kan man i løbet af et OLED-TVs levetid forvente at billedkvaliteten degraderer i takt med cellerne ældes, da der benyttes organiske celler i de OLED-TV, der i dag er på markedet, men næppe noget den enkelte bruger vil bemærke, inden TVet har udstået sin værnepligt.
Min erfaring og fornemmelse siger mig, at der er langt større sandsynlighed for en anden del af elektronikken vil stå af, lang tid før selve panelet vil have udstået sin værnepligt, da prognoserne oplyser, man kan forvente 100.000 timer af panelet, som groft regnet svarer til en menneskealder ved normal TV-tid foran skærmen - ved "Ambient Mode", som du nævner, vil det svare til godt 11 år, forudsat skærmen er tændt 24-7-365 dage om året, hvor man ikke kan forvente, TVet stadig vil fungere!
#332095
Fin test men 3 ting bekymre mig; blooming, panellotteriet og så problemer med at vise "skumrings-tv"

Jeg tror at NeoQLED skal modne lidt mere før jeg hopper med på vognen - men Samsung er på rette spor og om et par generationer så er de helt på højde med OLED når det kommer til sort mv.
#332100
Med de priser OLED ligger i efterhånden, kan jeg ikke se hvorfor man overhovedet skulle købe et NeoQLED. Og selvom teknologien skulle modne, så sker der jo stadig udvikling på OLED fronten, og hvis de fortsætter med at blive billigere og billigere, så bliver det svært for Samsung at slå... Også når man tænker de ikke vil bruge DOBLY Atmos!
#332101
Jeg går ud fra, du mener "Dolby Vision", som er et HDR-format relateret til billedet, hvor "Dolby Atmos" er et lyd-format...

Jeg er i øvrigt af den opfattelse, at Dolby Vision er rart at have, men det er ikke altid er at foretrække, selvom det på papiret har nogle fordele.
Samsung har så i stedet HDR10+, som dog ikke er så udbredt...
Senest rettet af Supergris 14. jun 2021, 15:22, rettet i alt 1 gang.
#332103
oakie skrev: 14. jun 2021, 14:51 Med de priser OLED ligger i efterhånden, kan jeg ikke se hvorfor man overhovedet skulle købe et NeoQLED. Og selvom teknologien skulle modne, så sker der jo stadig udvikling på OLED fronten, og hvis de fortsætter med at blive billigere og billigere, så bliver det svært for Samsung at slå... Også når man tænker de ikke vil bruge DOBLY Atmos!
Det er jo ikke kun priserne der diktere om man bør/kan/skal købe et OLED eller et QLED - bl.a i en meget lys stue vil en QLED klart være en fordel og Tizen er meget forbrugervenligt og til en alm. bruger er det klart en fordel at have et OS der indeholder alle de mest alm. apps plus flertallet er komplet ligeglade med om der er DOLBY Vision eller ej - de vil bare glo tv uden de store problemer.

Langt de fleste af dem der spørgere mig om råd foreslå jeg gerne et Samsung - det kan alt det de ønsker og de skal ikke tænke på burn-in osv. - De vil bare smide benene op og glo tv og hvis de kan lokke med en kop kaffe og få mig til at indstille deres tv og apps. så er de tilfredse de næste mange år - Samsungs tv er brugervenlige og bekymringsfri og det er præcist hvad mange ønsker - de hverken læser flatpanelsdk eller tests og nørder som mange her gør - det skal bare spille og helst kun med en remote og helst den der følger med tvet (de orker ikke Apple bokse osv.)

Tro mig jeg har fortalt om de smukke OLED og sendt dem til Power mv. for at se på skærme - men i sidste ende så er de trygge ved Samsung QLED og det passer til deres stuer og alt det sære lys de har tændt ;) (ja de fleste er ældre).
#332104
Det er kun de absolutte topmodeller fra Samsung, der leverer markant mere lys end et OLED, og OLED leverer rigeligt lys til de flestes behov, så QLED er ikke automatisk en klar fordel, og den med "den lyse stue" burde ikke bruges som argument; derimod kan nogle af deres modeller være bedre i visse situationer, hvis der opstår problemer med hensyn til refleksioner, som oftest opleves, når skærmen er slukket, eller i helt mørke scener...

Smart-TV burde heller ikke afgøre valget, da det ofte er en vanesag, hvad man foretrækker, og Tizen hverken er bedre eller dårligere end nogle af de andre.
De fleste systemer har efterhånden de mest udbredte apps, dog mangler Panasonics My Homescreen stadig Disney+...
Senest rettet af Supergris 14. jun 2021, 15:31, rettet i alt 1 gang.
#332105
Supergris skrev: 14. jun 2021, 15:27 Det er kun de absolutte topmodeller fra Samsung, der leverer markant mere lys end et OLED, og OLED leverer rigeligt lys til de flestes behov, så QLED er ikke automatisk en klar fordel, og den med "den lyse stue" burde ikke bruges som argument; derimod kan nogle af deres modeller være bedre i visse situationer, hvis der opstår problemer med hensyn til refleksioner, som oftest opleves, når skærmen er slukket, eller i helt mørke scener...
Jeg plejer kun at anbefale deres top-modeller og en lys stue gør en forskel og som jeg skrev de fleste er ældre og de har tonsvis af lys tændt og det giver mange refleksioner - tro mig de er meget glade for deres Samsungs.
#332127
Jeg har gået og kikket på det her da jeg har Samsung KS8005 og tænkte dette måske var et godt valg, men efter og have læst lidt på anmeldelsen og kommentarer. Tør jeg ikke rigtig og begive mig ud i det, både med burn in, blooming, panellotteriet og lidt af det andet der bliver talt om. Jeg spiller også på min Nintendo switch og ser meget streeming og film. Jeg har vært super glad for min 800 serie, og fortrækker stadig Samsung. Men jeg tør ikke og begive mig ud i den her serie hvis den ikke rigtig er god. Jeg går ikke så meget op i OLD, da jeg venter. Men er det et dårligt køb? For så vil jeg vente lidt endnu