Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Anmeldelsen af Sony A90J OLED er online. Det er Sonys første OLED TV med HDMI 2.1 samt et mere lysstærkt panel. Med lanceringen starter Sony også overgangen fra Android TV til Google TV.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1618548409

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
”Sony tilbyder både AirPlay 2 og Chromecast, så skulle du sidde tilbage med apps, som ikke lige kan findes i AppStore for Android TV, så kan du sandsynligvis caste indholdet i stedet. Desværre så er systemerne stadig låst til 60 Hz, så materiale fra eksempelvis 50 Hz kilder, som de fleste danske udsendelser er skudt i, vil fremstå med en vis hakken. Vi har klaget over denne mangel i adskillige år, men Sony er dog ikke alene om at låse AirPlay 2 i 60 Hz.”

Gælder begrænsningen til 60 Hz både ift. AirPlay2 og Chromecast? Det er den sidste sætning, der gør mig usikker på svaret.

Hvordan er det at navigere rundt i menuerne på Android TV/Google TV? Mere eller mindre fyldende end på Chromecast med Google TV?
Hej.

Tak til Flatpanels for testen. Jeg tror at det var dette TV, som jeg hørte en test om, hvor lysstyrken ikke nåede de ca 1300 nits i kalibreret tilstand. Og det er jo også det, som Flatpanels er nået frem til. I lyset af at det når ca 1300 nits i Vivid-mode er det for mig en stor skuffelse, at det kun har relativ lave lysstyrker i de forskellige vinduer. Jeg har længe ment, at det optimale for OLED vil være at kunne opnå mindst 1000 nits fra 2 % vindue og helt op til 100 % vindue i mindst et minut. HVor stort mit ønske vil få på risikoen for burnin og en for stor el-regning har jeg svært ved at vurdere.

Kærlig hilsen Jan - Samsung Q90R ( 2019-model)
1000 nits i 100% dækning kan du ikke engang få med et LCD-TV. Effektforbruget ville være astronomisk med den effektivitet panelerne har i dag. Hvis det er dét du venter på, så forvent at der kommer til at gå adskillige år. Jeg tænker også at producenterne vil være nødt til at begrænse lysoutput, da man ellers ikke vil kunne leve op til de nye EU-krav om effektivitet.

@ddur: Navigationen er rimelig smooth overalt i systemet, så det bør du ikke bekymre dig om. Frekvensen er låst i begge typer af cast.
Silversurfer skrev: 16. apr 2021, 14:10 Hej.

Tak til Flatpanels for testen. Jeg tror at det var dette TV, som jeg hørte en test om, hvor lysstyrken ikke nåede de ca 1300 nits i kalibreret tilstand. Og det er jo også det, som Flatpanels er nået frem til. I lyset af at det når ca 1300 nits i Vivid-mode er det for mig en stor skuffelse, at det kun har relativ lave lysstyrker i de forskellige vinduer. Jeg har længe ment, at det optimale for OLED vil være at kunne opnå mindst 1000 nits fra 2 % vindue og helt op til 100 % vindue i mindst et minut. HVor stort mit ønske vil få på risikoen for burnin og en for stor el-regning har jeg svært ved at vurdere.

Kærlig hilsen Jan - Samsung Q90R ( 2019-model)
1000 nits på 100% vindue har du slet ikke lyst til. Så skal du i hvert fald huske nogle gode solbriller.
Endnu engang tak for den omfattende test.

Måske jeg misforstår afsnittet om direkte tilslutning af højtaler kanaler.
Jeg troede man kunne tilslutte H/V front passive højtalare direkte til tvet uden brug af ekstern reciever?
Nej, det er ikke sådan den fungerer. Det fungerer som beskrevet, at du kan bruge TV’et som centerhøjttaler. Det har været en feature på de store modeller i nogle år nu. TV’et bruger signalet som linjesignal og driver højttaleren med sin egen forstærker, så du ikke risikerer at den futter af hvis du skruer for højt op.

Forbindelsen ser således ud
Billede
Til Torben.
Hvordan oplever du forskellen mellem A90J og AG9? Er der mere lys på billedet? Også på normal SDR, eller er det kun I HDR at A90J giver mere højlys,.

Hvis du skal sammenligne lysstyrken med Panasonic HZ2000, hvilket tv har så det mest lyse billede ved SDR når det er kalibreret til korrekt billede kvalitet?
som jeg læser din test, så giver Panasonic HZ2000 en generel højere lysstyrke overalt, hvor i mod A90J kan afgive en højere lysstyrke i peak, men ikke er lige så lyst generelt som HZ2000.
er det korrekt forstået?
Til SDR er der ikke rigtig forskel på HZ2000 og A90J. De kan begge klare en ret høj lysstyrke og mere end hvad SDR kræver.

A90J er blevet noget mere lysstærk overall set og ikke kun i højlyset. Der er dog synlig forskel op til de 1000 nits Panaen kan klare. Ift AG9, så har A90J mere overskud generelt set, så der vil der også være synlig forskel. Hvis du allerede har et AG9, så synes jeg dog ikke at forskellen er en opgradering værd.

Mht HDMI 2.1, så er det port 3 og 4, hvor 3’eren desværre er ARC-porten. Det er ikke super smart lavet.
Fik I testet med et Apple TV 4K på TV og med Dolby Vision indhold? Jeg har et AF8 OLED idag hvor jeg har været nødt til at slog Dolby Vision fra mit Apple TV da billedet ellers er så mørkt det er umuligt at se noget. Dolby Vision virker uden problemer fra min Blu Ray afspiller. Alt andet ved mit TV er som det skal være men lige den del med Dolby Vision og Apple TV irritere med meget, så jeg håber det er noget der blevet bedre i de nye TV.
Er det stadig kun via Apple tv at man får den høje bitrate på ITunes og Apple +?
har du testet hvad bitrate er via Google tv?
Føddernes designmæssig placering på A90J er en fadæse og eklatant fiasko...!

Netop, fordi, og som citeret: "Fødderne sidder næsten helt ude i hjørnerne på skærmen, hvilket er værd at notere sig, hvis TV-møblet er smallere end TV’et."

...så afskære dette temmelig mange forbrugere i, at købe denne model, hvorimod Panasonic med JZ2000 har gennemtænkt placeringen af foden på midten.
Gromit skrev: 17. apr 2021, 21:31 Føddernes designmæssig placering på A90J er en fadæse og eklatant fiasko...!

Netop, fordi, og som citeret: "Fødderne sidder næsten helt ude i hjørnerne på skærmen, hvilket er værd at notere sig, hvis TV-møblet er smallere end TV’et."

...så afskære dette temmelig mange forbrugere i, at købe denne model, hvorimod Panasonic med JZ2000 har gennemtænkt placeringen af foden på midten.
Bredden på et 55" A90J er knap 121 cm og for 65" er det knap 143 cm.

121 ud af 139 TV/medie-møbler hos IKEA har en bredde på 150 cm eller mere:
https://www.ikea.com/dk/da/cat/tv-og-me ... 2147483647

Har man råd til et A90J har man nok også råd til et nyt TV-bord - hvis man da ikke har det i forvejen og TV'et ikke skal hænges op på væggen.

Føddernes position giver mulighed for at anbringe en meget bred soundbar under TV'et/mellem fødderne i stedet for - som man ser det ved mange andre modeller - at den ligger et stykke foran en centerfod, som måske endda er i vejen for kablerne til soundbar'en.

Mange TV-modeller med centerfod sidder også så lavt, at en soundbar vil rage op over den nederste del af panelet.

Dertil kommer, at en *ordentlig* centerfod til en stor skærm sikkert er en væsentligt dyrere og stadig mindre stabil løsning end løsningen med separate fødder i siderne.

Jeg forstår ganske udmærket problematikken. Jeg har selv et TV-bord fra 90'erne som er beregnet til et 32" CRT TV og jeg er da også en lille smule træt af, at det ikke kan bruges til en meget stor del af de TV-modeller, der er på markedet i dag, men jeg gav altså kun 700 kr. for det for over 20 år siden og jeg kan få et egnet bord hos JYSK for ca. den samme pris, hvis det skulle være, så det vil ikke være nogen katastrofe eller forhindring, hvis det skulle blive nødvendigt.
Globulus skrev: 18. apr 2021, 08:23
Gromit skrev: 17. apr 2021, 21:31 Føddernes designmæssig placering på A90J er en fadæse og eklatant fiasko...!

Bredden på et 55" A90J er knap 121 cm og for 65" er det knap 143 cm.

121 ud af 139 TV/medie-møbler hos IKEA har en bredde på 150 cm eller mere:
https://www.ikea.com/dk/da/cat/tv-og-me ... 2147483647

Har man råd til et A90J har man nok også råd til et nyt TV-bord - hvis man da ikke har det i forvejen og TV'et ikke skal hænges op på væggen.

Føddernes position giver mulighed for at anbringe en meget bred soundbar under TV'et/mellem fødderne i stedet for - som man ser det ved mange andre modeller - at den ligger et stykke foran en centerfod, som måske endda er i vejen for kablerne til soundbar'en.

Mange TV-modeller med centerfod sidder også så lavt, at en soundbar vil rage op over den nederste del af panelet.

Dertil kommer, at en *ordentlig* centerfod til en stor skærm sikkert er en væsentligt dyrere og stadig mindre stabil løsning end løsningen med separate fødder i siderne.

Jeg forstår ganske udmærket problematikken. Jeg har selv et TV-bord fra 90'erne som er beregnet til et 32" CRT TV og jeg er da også en lille smule træt af, at det ikke kan bruges til en meget stor del af de TV-modeller, der er på markedet i dag, men jeg gav altså kun 700 kr. for det for over 20 år siden og jeg kan få et egnet bord hos JYSK for ca. den samme pris, hvis det skulle være, så det vil ikke være nogen katastrofe eller forhindring, hvis det skulle blive nødvendigt.
Fødderne i soundbarposition giver en total bredde på 136,5 cm, så alle tv borde med en bredde på 140 cm kan bruges.
Men stop al det sludder med, at der bare kan købes et nyt tv bord. I min egen situation, kan jeg ikke bare købe det tv bord, jeg helst vil have. Der findes surround setups, hvor der en centerhøjttaler, der er større end de gængse hyldemål på stort set alle tv borde.
Jeg fandt et tv bord for tre år siden, med en bredde på 140cm, både på topplade og hylde nedenunder. Men du kan evt. selv søge på tv bord, som er op til 150 cm bredt, hvor der er plads til en Dali Mentor Vokal. Du får lige lidt hjælp til størrelsen, “Dimensions With Base (HxWxD) [mm] 210 x 895 x 295”.
MigSelv skrev: 18. apr 2021, 08:40 Fødderne i soundbarposition giver en total bredde på 136,5 cm, så alle tv borde med en bredde på 140 cm kan bruges.
Men stop al det sludder med, at der bare kan købes et nyt tv bord. I min egen situation, kan jeg ikke bare købe det tv bord, jeg helst vil have. Der findes surround setups, hvor der en centerhøjttaler, der er større end de gængse hyldemål på stort set alle tv borde.
Jeg fandt et tv bord for tre år siden, med en bredde på 140cm, både på topplade og hylde nedenunder. Men du kan evt. selv søge på tv bord, som er op til 150 cm bredt, hvor der er plads til en Dali Mentor Vokal. Du får lige lidt hjælp til størrelsen, “Dimensions With Base (HxWxD) [mm] 210 x 895 x 295”.
Jeg talte ikke om surround setups med centerhøjttaler, men derimod om soundbars.

Som jeg skrev, så er det ofte svært at kombinere en centerfod med en soundbar fordi TV'et ofte sidder for lavt og stikker for langt frem til at man kan placere en soundbar foran TV'et på en måde, der ikke ser rodet ud eller måske ligefrem dækker det nederste af skærmpanelet. Separate fødder løser dette problem og er samtidig en billigere og mere stabil løsning end en centerfod - særligt ved de store modeller.

De møbler, der sælges flest af i dag, matcher de TV'apparater, der ditto sælges flest af hvad denne detalje angår og længere er den ikke.

Jeg ved ikke, hvor mange soundbars der sælges i forhold til surroundanlæg, men et godt bud er nok, at sidstnævnte er en forsvindende lille andel i forhold til førstnævnte. HiFi er en om ikke død, så i det mindste døende kategori hos Bilka/Elgiganten/Power og surround udgør kun en lille del af denne kategori. Omvendt finder du typisk 10x så mange soundbars i de pågældende butikker.

De mange "surround-in-a-box"-anlæg, der blev solgt en del af tilbage i Blu-ray-dagene, hensygner i genbrugsbutikkerne og på brugtmarkedet. Den nyeste model fra Sony er vist fra 2014.

Når diskussionen går på, om Sony har begået en brøler mht. valget mellem en centerfod vs. separate fødder, forholder jeg mig kun til, hvad der ellers findes på markedet af andre modeller og TV-møbler - ikke hvad folk måtte have stående af gamle møbler eller hvad en meget snæver målgruppe måtte have af behov pga. et komplet surround-setup.

Selvfølgelig kan man købe et nyt TV-bord til et nyt TV. På samme måde som man kan købe et nyt vægbeslag, hvis det er dét, der skal til. Nogle køber begge dele for at hænge deres TV på væggen samtidig med at de har et møbel under det til deres spillekonsol, Blu-ray-afspiller og hvad de ellers måtte have at bruge et sådant møbel til.

Igen: Tag udgangspunkt i, hvad der passer sammen på det brede marked.
Jeg ser det ikke ligefrem som en "fadæse", at fødderne sidder i hjørnerne. Det ser ret godt ud i i min mening, og TV'et står meget stabilt på dem. Der er adskillige andre modeller derude, som har samme placering, men der er også mange modeller, som vil kunne bruges hvis TV-møblet er smalt - Sony A80J eksempelvis, eller et LG C1.