Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329743
Anmeldelsen af Sony A90J OLED er online. Det er Sonys første OLED TV med HDMI 2.1 samt et mere lysstærkt panel. Med lanceringen starter Sony også overgangen fra Android TV til Google TV.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1618548409

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#329744
”Sony tilbyder både AirPlay 2 og Chromecast, så skulle du sidde tilbage med apps, som ikke lige kan findes i AppStore for Android TV, så kan du sandsynligvis caste indholdet i stedet. Desværre så er systemerne stadig låst til 60 Hz, så materiale fra eksempelvis 50 Hz kilder, som de fleste danske udsendelser er skudt i, vil fremstå med en vis hakken. Vi har klaget over denne mangel i adskillige år, men Sony er dog ikke alene om at låse AirPlay 2 i 60 Hz.”

Gælder begrænsningen til 60 Hz både ift. AirPlay2 og Chromecast? Det er den sidste sætning, der gør mig usikker på svaret.

Hvordan er det at navigere rundt i menuerne på Android TV/Google TV? Mere eller mindre fyldende end på Chromecast med Google TV?
#329747
Hej.

Tak til Flatpanels for testen. Jeg tror at det var dette TV, som jeg hørte en test om, hvor lysstyrken ikke nåede de ca 1300 nits i kalibreret tilstand. Og det er jo også det, som Flatpanels er nået frem til. I lyset af at det når ca 1300 nits i Vivid-mode er det for mig en stor skuffelse, at det kun har relativ lave lysstyrker i de forskellige vinduer. Jeg har længe ment, at det optimale for OLED vil være at kunne opnå mindst 1000 nits fra 2 % vindue og helt op til 100 % vindue i mindst et minut. HVor stort mit ønske vil få på risikoen for burnin og en for stor el-regning har jeg svært ved at vurdere.

Kærlig hilsen Jan - Samsung Q90R ( 2019-model)
#329758
1000 nits i 100% dækning kan du ikke engang få med et LCD-TV. Effektforbruget ville være astronomisk med den effektivitet panelerne har i dag. Hvis det er dét du venter på, så forvent at der kommer til at gå adskillige år. Jeg tænker også at producenterne vil være nødt til at begrænse lysoutput, da man ellers ikke vil kunne leve op til de nye EU-krav om effektivitet.

@ddur: Navigationen er rimelig smooth overalt i systemet, så det bør du ikke bekymre dig om. Frekvensen er låst i begge typer af cast.
#329760
Silversurfer skrev: 16. apr 2021, 14:10 Hej.

Tak til Flatpanels for testen. Jeg tror at det var dette TV, som jeg hørte en test om, hvor lysstyrken ikke nåede de ca 1300 nits i kalibreret tilstand. Og det er jo også det, som Flatpanels er nået frem til. I lyset af at det når ca 1300 nits i Vivid-mode er det for mig en stor skuffelse, at det kun har relativ lave lysstyrker i de forskellige vinduer. Jeg har længe ment, at det optimale for OLED vil være at kunne opnå mindst 1000 nits fra 2 % vindue og helt op til 100 % vindue i mindst et minut. HVor stort mit ønske vil få på risikoen for burnin og en for stor el-regning har jeg svært ved at vurdere.

Kærlig hilsen Jan - Samsung Q90R ( 2019-model)
1000 nits på 100% vindue har du slet ikke lyst til. Så skal du i hvert fald huske nogle gode solbriller.
#329771
Endnu engang tak for den omfattende test.

Måske jeg misforstår afsnittet om direkte tilslutning af højtaler kanaler.
Jeg troede man kunne tilslutte H/V front passive højtalare direkte til tvet uden brug af ekstern reciever?
#329774
Nej, det er ikke sådan den fungerer. Det fungerer som beskrevet, at du kan bruge TV’et som centerhøjttaler. Det har været en feature på de store modeller i nogle år nu. TV’et bruger signalet som linjesignal og driver højttaleren med sin egen forstærker, så du ikke risikerer at den futter af hvis du skruer for højt op.

Forbindelsen ser således ud
Billede
#329782
Til Torben.
Hvordan oplever du forskellen mellem A90J og AG9? Er der mere lys på billedet? Også på normal SDR, eller er det kun I HDR at A90J giver mere højlys,.

Hvis du skal sammenligne lysstyrken med Panasonic HZ2000, hvilket tv har så det mest lyse billede ved SDR når det er kalibreret til korrekt billede kvalitet?
som jeg læser din test, så giver Panasonic HZ2000 en generel højere lysstyrke overalt, hvor i mod A90J kan afgive en højere lysstyrke i peak, men ikke er lige så lyst generelt som HZ2000.
er det korrekt forstået?
#329784
Til SDR er der ikke rigtig forskel på HZ2000 og A90J. De kan begge klare en ret høj lysstyrke og mere end hvad SDR kræver.

A90J er blevet noget mere lysstærk overall set og ikke kun i højlyset. Der er dog synlig forskel op til de 1000 nits Panaen kan klare. Ift AG9, så har A90J mere overskud generelt set, så der vil der også være synlig forskel. Hvis du allerede har et AG9, så synes jeg dog ikke at forskellen er en opgradering værd.

Mht HDMI 2.1, så er det port 3 og 4, hvor 3’eren desværre er ARC-porten. Det er ikke super smart lavet.
#329786
Fik I testet med et Apple TV 4K på TV og med Dolby Vision indhold? Jeg har et AF8 OLED idag hvor jeg har været nødt til at slog Dolby Vision fra mit Apple TV da billedet ellers er så mørkt det er umuligt at se noget. Dolby Vision virker uden problemer fra min Blu Ray afspiller. Alt andet ved mit TV er som det skal være men lige den del med Dolby Vision og Apple TV irritere med meget, så jeg håber det er noget der blevet bedre i de nye TV.