Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329400
Anmeldelsen af Chromecast med Google TV er online. Chromecast har nu fuld TV-brugerflade og fjernbetjening, foruden 4K, HDR og Dolby Atmos support. Google TV er den nye brugerflade ovenpå Android TV.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1617956456

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#329406
Rasmus. Ville ikke være søde at prøve at bruge Google app'en til at sætte den op. For når man er i Google app'en siger man bare ok Google. Konfigurere enheder, så går den igang, og det eneste man skal, er at skrive sin kode til Google konto på telefonen, og lige opdatere enheden. Så er den i gang.

I stedet for at gå manuelt. For i sætte jo heller ikke Apple tv 4k op, manuelt. Men lagde en iPhone oven på den.

Og en anden ting der springer i øjnene i den anmeldelse. Det er i siger at assistenten ikke virker på dansk, på nogle Android tv enheder. Altså på Shield tv 2019 som endda har en ældre Android tv en den nye Chromecast, virker fremragende på dansk.

Så endnu en gang har i skrevet en halv hjertet test af et Android tv produkt, som til tider ikke stemmer overens med virkeligheden
#329408
Jeg oplevede heller ikke en nævneværdig lang opsætning. Brugte også Google Home. Jeres bekymring for deling af oplysninger med Google er jeg... delvis enig i? Men det bør ikke komme som en overraskelse, hvis personen vælger at købe et Google-produkt.

Jeg er overordnet enig i jeres tanker om hardwaren, både boks og fjernbetjening. Volume-knapperne er fx ret håbløst placeret, synes jeg. Og måske er det bare mine hænder, men crikey, hvor er fjernbetjeningen glat. Det hjælper ikke, at den samtidig er ret lille. Ved normal brug kan jeg også godt mærke, at hardwaren ikke er fundet på øverste hylde. Og så føles det som, at den er blevet lidt langsommere bare på den 1,5-2 uger, som vi har haft den?

I skriver, at Google Assistent ikke fungerer særligt godt i Danmark. Det er vel primært med tanke på tv-funktionerne? Til de opgaver, som jeg normalt ville "bede" vores Home Mini om, fungerer Google TV fint.

Jeg er ikke stødt på hak i videomaterialet endnu - jeg har dog ikke set nogle af Netflix' Originals. Har brugt Netflix, men dog primært Youtube, Disney+ og DRTV.

Som erstatning for Chromecast synes jeg, at den fungerer virkelig godt. Jeg gad sjældent at bruge Chromecast fordi, at jeg ikke gider bruge min telefon som fjernbetjening.

Google har dog gevaldigt mange muligheder for at "fucke" Google TV. Det klart farligste punkt er reklamer. Kommer der pludselig reklamer i større omfang, så vil jeg gøre mit for at overtale husholdningen om, at vi skal videre til Apple. I forvejen bliver jeg sur, når jeg skal se reklamer for Samsungs nye telefon på tv'et (fordi jeg har Samsung).
#329410
Jeg ÆÆLSKER min Chromecast! 😘 ...som jeg købte for DKK 600 hos franske fnac.com. Med VPN spiller det max. Så lever jeg med de billedmæssige shortcomings i form billeder, som en sjælden gang hænger ved afspilning af Netflix. I praksis er det virkelig ikke noget stort problem.

Muligheden for download af apps til enheden, navnlig ExpressVPN, gør hos mig Chromecast til en klar vinder sammenlignet med AppleTV, som på tekniksiden muligvis nok er bedre, men som til gengæld har begrænsede muligheder på indholdssiden, når det gælder omgåelse af streamingtjenesternes geo-blokeringer.
Af OleA
#329422
Jeg har både Shield og Chromecast Google TV. Jeg kan bedst lide Shield. Den kærer mere flydende og remoten er også bedre.
#329432
edinger skrev: 9. apr 2021, 14:17 Muligheden for download af apps til enheden, navnlig ExpressVPN, gør hos mig Chromecast til en klar vinder sammenlignet med AppleTV, som på tekniksiden muligvis nok er bedre, men som til gengæld har begrænsede muligheder på indholdssiden, når det gælder omgåelse af streamingtjenesternes geo-blokeringer.
Jeg bruger Getflix DNS-halløj og er ikke begrænset med Apple TV.

Det er under al kritik at Google udgiver et apparat der ikke kan skifte opdateringsfrekvens automatisk.
Af lennon
#329433
erdinger_ som den glade ejer af et OLED tv, har jeg haft meget glæde af leje/køb af 4k HDR film via Itunes . Jeg fornemmer stadig,at Itunes er ret så enestående mht film udbud og bitrate når vi snakker 4k HDR ? Godt nok har Apple frigivet en app så man kan dyrke Itunes på andre platforme - men mig bekendt ikke 1:1 kvalitetsmæssigt i forhold til AppleTV4 ? Og lige der bliver Cromecast så uinteressant . . . ?
#329437
dine kritik punkter er relevante, men set fra et prismæssigt synspunkt synes jeg, man får et udmærket produkt. Jeg har både en shield , gammel model+ Google TV. foretrækker Google TV på grund af fjernbetjeningen, hvad koster fjernbetjening til shield , den fulgte jo ikke med -skulle måske prøve med den til Google TV. det tæller for mig, at den er let at gå til. Angående opsætning gik du nu også den bøvlede vej, det kunne jo være gjort nemmere
#329453
Jeg har ikke haft problemer med at forbinde min PS4 controller til den nye Chromecast over bluetooth. Har virket upåklageligt. Måske I skulle prøve igen, eller få en ny enhed.

Jeg synes anmeldelsen er meget negativ. Det er klart, at den nye Chromecast ikke er for entusiaster, og at den har en del mangler i forhold Apple TV og NVIDIA Shield TV.

Men taget prisen i betragtning, så er den nye Chromecast stadig en virkelig god og alsidig enhed. Den vil være fin til de fleste mennesker og opfylde deres behov.

At sammenligne den med Apple TV og NVIDIA Shield er som at sammenligne en KIA med en Mercedes. Der er selvfølgelig stor forskel i kvaliteten, men det bør der også være, når men ser på prisforskellen. De fleste mennesker vil dog fint kunne klare sig med en KIA som transportmiddel :-)

Det er kun godt, at der er budget og high end devices. Og den nye Chromecast er et klasse budget device. Det får den for lidt ros for i anmeldelsen, efter min mening. Jeg forventer ikke Apple TV og Shield niveau til den pris.

Det er fint nok at fremhæve de ting, som den nye Chromecast ikke kan i forhold til de mere dyre enheder fra Apple og NVIDIA. Det kommer anmeldelsen også fint ind på.

Der er bare stadig en for negativ tone omkring produktet i forhold til hvad den egentlig koster. Den kommer nok til at koste under 500 kr, når den engang bliver lanceret herhjemme, og til den pris er det jo et virkelig godt produkt.
Senest rettet af disqus_YDl2jLkae7 11. apr 2021, 00:05, rettet i alt 1 gang.
#329475
Man kan endnu ikke få Progressive Web Apps (PWA) på Android TV / Google TV. Det er simpelthen ikke korrekt. Alt hvad der findes på Android TV er native apps.

Det er muligt, at en del Android TV apps bruger webteknologi i form af et webview i appen til deres interface. Og den del kunne måske være gjort mere native.

Men der har intet med PWA at gøre, og der er ingen garanti for at appen vil fungere mere smooth af den grund.

Er der bedre forudsætninger for at udvikle en mere lækker og smooth interface oplevelse, hvis man går ren native, i stedet for at bruge et webview? Det er der sikkert, men det er ikke en garanti herfor. Du kan også lave en lækker app oplevelse med webteknologi i dag.

Google har gjort det muligt nu at udgive rene PWA'er til deres Play Store som Trusted Web Activity (TWA). Men dette er lige nu kun muligt på Android til mobiler og tablets. Ikke på Android TV.

Det kan godt være, at nogle apps på Android TV der bruger webview til deres interface, minder om PWA'er. Men det er ikke PWA'er.

Jeg er heller ikke fan af den nedladende omtale af web-apps generelt i anmeldelsen. Som om vi stadig befandt os i 2007.

Man kan sagtens lave en lækker web-app i dag, hvis man gør det ordentligt. Web platformen er kommet langt de seneste 10 år. Især udenfor Apple enheder.
#329534
OrigT-Duck skrev: 9. apr 2021, 13:30 Rasmus. Ville ikke være søde at prøve at bruge Google app'en til at sætte den op. For når man er i Google app'en siger man bare ok Google. Konfigurere enheder, så går den igang, og det eneste man skal, er at skrive sin kode til Google konto på telefonen, og lige opdatere enheden. Så er den i gang.
Jeg brugte Google Home app'en. Det gør jeg altid. Vi opsætter hvert år mange Android TV-enheder, da bl.a. Sony og Philips jo også bruger Android.

Men der er stadig mange skridt i opsætningen og Google Home app'en logger jo ikke brugeren ind i diverse apps som TV 2 Play, Netflix osv. Min mor ville ikke kunne opsætte Chromecast selv.

Apple TV er også for besværlig at opsætte, særligt med tanke på login i apps.


OrigT-Duck skrev: 9. apr 2021, 13:30Og en anden ting der springer i øjnene i den anmeldelse. Det er i siger at assistenten ikke virker på dansk, på nogle Android tv enheder. Altså på Shield tv 2019 som endda har en ældre Android tv en den nye Chromecast, virker fremragende på dansk.
Det er Googles "normale" stemmeassistent. Google Assistant, som den fulde funktionalitet hedder, virker ikke på dansk på TV-enheder. Samme melding fra alle partner; Google, Philips, Sony osv. De forskellige parter venter på at Google bliver klar.

Nvidias liste over supporterede sprog for Google Assistant
Sonys liste over supporterede lande/sprog for Google Assistant
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8