Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ghidora
#324045
Har i målt strømforbruget når den er "slukket" helt?

Har lige læst dette:
In idle mode, the PS5 consumes around 2.1W. Our laboratory tests have shown that when switched off PS5 consumes more: about 5.1 W, with instantaneous power peaks 6 W. In practice a cost, at the best energy rates, of 10 euros per year, just to keep the console connected to power. But what is most striking is the accumulated waste: if over time a million PS5 were sold in Italy, we would have a committed power of 6 megawatts, a small hydroelectric power station dedicated only to keeping the consoles … off!

Det lyder jo helt vanvittigt at den skulle bruge mere strøm når den er slukket?
Af Ntn9000
#324052
I skriver at strømforbruget er et minus, hvilket måske også er rigtigt nok i visse tilstande, men er det ikke også at gøre konsollen uret, når man sammenligner med de ARM-baserede Shield og ATV? Bare fordi den er beregnet til at stå i stuen, ændrer det ikke på, at det nærmest er en PC 1:1. Hvis man vender den om, vil jeg vove den påstand, at konsollen får utroligt meget ud af de 200 watt, den suger under spil. Ift. støj har i virkelig også gjort jer umage ift. at kvæle konsollen mest muligt, men hvis det er setuppet, så må det jo være sådan. I har ikke uret, men vi er vist bare grundlæggende uenige om hvad man kan forvente. Derudover en fin anmeldelse.
Af blonko
#324059
Bare fordi den er beregnet til at stå i stuen, ændrer det ikke på, at det nærmest er en PC 1:1. Hvis man vender den om, vil jeg vove den påstand, at konsollen får utroligt meget ud af de 200 watt, den suger under spil. Ift. støj har i virkelig også gjort jer umage ift. at kvæle konsollen mest muligt, men hvis det er setuppet, så må det jo være sådan.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#324106
Ntn9000 skrev: 8. dec 2020, 13:58 I skriver at strømforbruget er et minus, hvilket måske også er rigtigt nok i visse tilstande, men er det ikke også at gøre konsollen uret, når man sammenligner med de ARM-baserede Shield og ATV? Bare fordi den er beregnet til at stå i stuen, ændrer det ikke på, at det nærmest er en PC 1:1. Hvis man vender den om, vil jeg vove den påstand, at konsollen får utroligt meget ud af de 200 watt, den suger under spil.
Sammenligningen med Shield og Apple TV går på streaming-delen. Det er samme opgave som udføres, altså 4K-streaming ved dekodning af HEVC/VP9. Og den udføres dårligere på PS5, men alligevel trækker PS5 11-13x strømforbruget af Apple TV. Det kræver ikke særlig hardware at dekode 4K via HEVC/VP9 efterhånden. For den omkostning, som det koster brugeren over få år, kunne Sony jo reelt have indbygget en hel companion ARM SoC. I stedet lægges omkostningen bare over på brugeren (og samfundet) på en anden måde. Der er flere potentielle løsninger.

Det er da også værd at bemærke, at PS5's strømforbrug ved videostreaming ligger markant højere end det for Xbox Series X. Faktisk 60-70% højere på PS5.

På spildelen er konkurrencefeltet naturligvis anderledes. Her kan der sammenlignes med PC og Xbox Series X, og der ligger PS5 jo på niveau, plus/minus det løse. Først senere i denne konsolgeneration kan vi sammenligne med andre løsninger.

Ift. støj har i virkelig også gjort jer umage ift. at kvæle konsollen mest muligt, men hvis det er setuppet, så må det jo være sådan. I har ikke uret, men vi er vist bare grundlæggende uenige om hvad man kan forvente. Derudover en fin anmeldelse.
Det synes jeg nu ikke, vi har. PS5 stod frit på gulvet det meste af tiden. Vi har i testen forsøgt at komme omkring flere brugsscenarier. Jeg kender ikke nogen i min omgangskreds, som ville have en konsol stående frit, hvis de virkelig fik valget. At mange gør det alligevel, er jo en konsekvens af, at konsollerne ikke bare i denne generation men generelt er for store, strømslugende og varme i brug.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#324115
Ghidora skrev: 8. dec 2020, 12:07 Hmm. jeg syntes jeg har set Miles Morales loade på ca. 10 sekunder og så 2 sekunder til at loade save filen?
Jeg kan ikke umiddelbart genskabe det her.

Tip: I Astro kan man nogle gange springe PS-splash skærmen over ved indlæsning af spil. Det kan man dog ikke umiddelbart i de andre spil.
Af Ntn9000
#324118
Sammenligningen med Shield og Apple TV går på streaming-delen. Det er samme opgave som udføres, altså 4K-streaming ved dekodning af HEVC/VP9. Og den udføres dårligere på PS5, men alligevel trækker PS5 11-13x strømforbruget af Apple TV. Det kræver ikke særlig hardware at dekode 4K via HEVC/VP9 efterhånden. For den omkostning, som det koster brugeren over få år, kunne Sony jo reelt have indbygget en hel companion ARM SoC. I stedet lægges omkostningen bare over på brugeren (og samfundet) på en anden måde. Der er flere potentielle løsninger.
Hvor højt er strømforbruget for en stationær computer i idle? 80-100 watt? Jeg godtager præmissen om, at det, på mediedelen, er dyrt og uhensigtsmæssigt sammenlignet med eksempelvis Apple TV, men hardwaren er helt grundlæggende en anden. Derfor bør det ikke være overraskende, at den trækker meget mere strøm end ATV og Shield. Sammenligningen med Series X bør dog give Sony røde kinder og det vil være en fiasko ikke at kunne rette lidt op på det i fremtiden.
Det synes jeg nu ikke, vi har. PS5 stod frit på gulvet det meste af tiden. Vi har i testen forsøgt at komme omkring flere brugsscenarier.
Jeg så bare jeres billede fra tv-møblet og tænkte, at I brugte jeres "hverdagssetup" i anmeldelsen. Personligt vil jeg også gemme den mest muligt af vejen, men lidt luft har den nu alligevel fortjent ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#324129
Ntn9000: Jeg er som sådan heller ikke overrasket for vi har målt strømforbruget på diverse konsoller op gennem tiden. Men jeg tror, at at en del købere derude vil blive overrasket over forholdene.

Jeg ved ikke, hvor mange der bruger deres konsol som primær streamingboks længere, men engang var PlayStation den mest anvendte platform til Netflix (ifølge Netflix selv). Så det er ikke unormalt, at det sker :)
Af Alex B
#324139
Enig, hastigheden lader til at være bedre end PS4 på det samme wifi. PS5 understøtter wifi 6, men der må være andet i spil også, da jeg ikke forventer min gamle router taler det nyeste sprog.