Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#323996
Anmeldelsen af PS5 er online. Der er Sonys nye spilkonsol med HDMI 2.1, der åbner for bl.a. 4K120. PS5 har også HDR og ray-tracing, UHD Blu-ray og apps.
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1607405492

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Brugeravatar
Af bendix
#323998
Tak for en fantastisk test

På LG C9 og Beosound stage afspiller PS5 ikke lyd hvis den vækkes fra pausetilstand.

Slukker jeg PS5 helt så er der ingen problemer når man tænder. Bare som info til andre ejere hvis man sloges med lydproblemer.

Edit:det er fikset med seneste opdatering
Senest rettet af bendix 10. mar 2021, 16:43, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#324004
@rasmus har du prøvet det? Som om at C9 ikke genkendte PS5 som en spillekonsol.

Jeg har testet lidt yderligere, hvis jeg vækker ps5 med controller så tvet tænder og går over på den pågældende HDMI så aktiveres spiltilstand ikke.

Men tænder jeg først tvet og derefter tænder PS5 så aktiveres spiltilstanden korrekt.
Jeg svarer også lige på dit andet spørgsmål fra den lange PS5 tråd :)

PS5 har ikke HDMI ALLM, men har Sonys egen løsning (ligesom i PS4) til automatisk at sætte TV i Game-profil. LG har luret den og implementeret det i egne TV, ligesom det findes i Sony TV.

Men som du oplever, så er Sonys egen løsning ikke helt tilsvarende ALLM. Den sætter TV'et i Game-profil allerede i menuer og apps, hvilket ikke nødvendigvis er ønskværdigt. Personligt bryder jeg mig ikke om nogen af løsningerne. Min præference er at se bort fra ALLM og lignende og i stedet bare sætte TV'et op i fast billedprofil (det kan sagtens være Game-billedprofilen med den laveste input lag) for den HDMI-port, hvor PS5 eller Xbox er tilsluttet. Så slipper man for, at det hele står og skifter frem og tilbage.
Brugeravatar
Af bendix
#324007
Rasmus Larsen skrev: 8. dec 2020, 08:14 Mange tak. Vi har ikke oplevet problemer med manglende lyd sammen med LG E6 (2016) og LG GX (2020). Vi havde 2 nedbrud på PS5 den første dag, men det blev løst efter systemopdateringen til konsollen. Er du på seneste software til både PS5 og LG C9?
Ja de er begge på seneste FW C9 er det 5. Som gav VRR muligheder. Jeg troede først det var relateret til noget RGB indstilling. Men jeg kan tvinge fejlen til at opstå ved at sætte PS5 i pause.

Jeg fandt dog ud af igår at et hurtigt tryk på PS knappen på Dualsense giver en pop op til bla strømstyring. Så det er ikke så omstændigt at omgås :)
Af Alex B
#324012
Fin anmeldelse.

En note vedr. DualSense.

Den larmer! Sidder man med hovedtelefoner for ikke at genere andre i lokalet, så skal vibrationer også lige slåes fra. Det overrasker mig, at dette ikke kan laves bedre.
Af TobiasN
#324023
Hej
Kan I lave en sammenligning og måling af støjniveauet mellem en PS5, PS4, PS4 Pro, Xbox osv?
Det skal naturligvis være sammenligneligt.

Støj fra PS4 og PS4 pro er helt klart en af de store issues i forhold til at have en i stuen.

Tak for en rigtig fin anmeldelse!
Af JanThomsen
#324025
Kan man "snyde" og sætte PS5 til en 240hz skærm hvis man vil spille fx Fortnite og dermed opnår flere fps?
Eller bliver man holdt fast i maks 120fps?
Tænker PS5 vel har kræfterne til det når spillet ikke kræver alverden?
Brugeravatar
Af bendix
#324026
Fortnite kører i max 60fps på PS5, men der arbejdes på højere FPS.

Fortnite er et meget krævende spil, specielt i arena hvor der ofte er 30 spillere i den mindste zone. Der bliver bygget på et helt andet niveau.
Af aalb1970
#324027
Tempest3D lyder ret skuffende. Er det dit indtryk, at det fungerer dårligere end f.eks. Dolby Atmos over hovedtelefoner på Xbox Series X? Personligt synes jeg nemlig, at Atmos via hovedtelefoner fungerer ret godt på Series X i spil som f.eks. Call of Duty Cold War, Metro Exodus og Resident Evil 2. Jeg kan tydeligt fornemme, om en lydkilde kommer forfra, bagfra, fra venstre eller højre, og om den er på samme horisontale akse eller ovenfra/nedefra.

Inden vi lægger systemet helt i graven, skal vi nok lige vente på de store førsteparts-titler. Det er jo et relativt nyt system, som spiludviklerne skal lære at bruge. Det kan også tænkes, at de forud-kalibrerede profiler simpelthen bare ikke passer til alles ører, og der kommer jo senere en mulighed for en mere personlig indstilling i forhold til individuelle øreprofiler.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#324029
JanThomsen skrev: 8. dec 2020, 11:23 Kan man "snyde" og sætte PS5 til en 240hz skærm hvis man vil spille fx Fortnite og dermed opnår flere fps?
Eller bliver man holdt fast i maks 120fps?
Tænker PS5 vel har kræfterne til det når spillet ikke kræver alverden?
Maks 120fps. Det er PS-styresystemet, som sætter den begrænsning. Sony har også fravalgt mulighed for 1440p output. Så man kan sætte den til enten 720p, 1080p eller 2160p - og senere 3840p.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#324030
aalb1970 skrev: 8. dec 2020, 11:36 Tempest3D lyder ret skuffende. Er det dit indtryk, at det fungerer dårligere end f.eks. Dolby Atmos over hovedtelefoner på Xbox Series X? Personligt synes jeg nemlig, at Atmos via hovedtelefoner fungerer ret godt på Series X i spil som f.eks. Call of Duty Cold War, Metro Exodus og Resident Evil 2. Jeg kan tydeligt fornemme, om en lydkilde kommer forfra, bagfra, fra venstre eller højre, og om den er på samme horisontale akse eller ovenfra/nedefra.

Inden vi lægger systemet helt i graven, skal vi nok lige vente på de store førsteparts-titler. Det er jo et relativt nyt system, som spiludviklerne skal lære at bruge. Det kan også tænkes, at de forud-kalibrerede profiler simpelthen bare ikke passer til alles ører, og der kommer jo senere en mulighed for en mere personlig indstilling i forhold til individuelle øreprofiler.
Mine oplevelser med Dolby Atmos fra både sidste Xbox-generation og denne generation er, at det giver en bedre effekt. Ligesom dig kan jeg også tydeligt afgøre, hvor lydene kommer fra. Det er et detaljeret lydbillede.

Netop det med kalibrering til øreprofiler er jeg spændt på. Det fik vi gjort hos Sony på CES 2019, hvor de bag lukkede døre fremviste deres egen forskning indenfor objekt-baseret lyd. Det var med tanke på at lancere objekt-baseret lyd til musikbrug - altså det som er lanceret offentligt nu. Det fungerede virkelig overbevisende dengang. Både på et større højttaler-setup og i over-the-ear hovedtelefoner.

EDIT: Vi har indkøbt alt udstyret selv (PS5, Xbox Series X, hovedtelefoner osv) så vi kan følge op på disse ting senere.
Brugeravatar
Af bendix
#324033
Rasmus Larsen skrev: 8. dec 2020, 11:48
JanThomsen skrev: 8. dec 2020, 11:23 Kan man "snyde" og sætte PS5 til en 240hz skærm hvis man vil spille fx Fortnite og dermed opnår flere fps?
Eller bliver man holdt fast i maks 120fps?
Tænker PS5 vel har kræfterne til det når spillet ikke kræver alverden?
Maks 120fps. Det er PS-styresystemet, som sætter den begrænsning. Sony har også fravalgt mulighed for 1440p output. Så man kan sætte den til enten 720p, 1080p eller 2160p - og senere 3840p.
Men vi er enige om at når Fortnite kun understøtter 60 fps pt så er der ikke noget at vinde?