Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#317489
Anmeldelsen af Philips OLED805 er online. Det er første 2020 OLED fra Philips. OLED805-serien er et Android TV (Android 9.0) med bl.a. 4K, Ambilight og bred HDR-support. Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1600853275

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.

Bemærk: Som noget nyt er debattråden til spørgsmål op til publicering af testen nu lagt sammen med debattråden til selve testen. Indlæg omkring selve testen starter fra dette indlæg.
#319426
allerede nu ser jeg frem til 935 review :-)
bortset fra 'no-go' for hardcore konsol-gamers så kommer det tv nok meget tæt på at blive 'anbefalet'

man kan kun håbe på at 806 (2021) bliver udstyret med HDMI 2.1 - hvis 'ja' så får LG en monster konkurrent
#319464
Fin test . Lidt sjovt, at Philips igen er med i toppen af hierakiet.
Kunne godt tænke mig at FP på et tidspunkt lavede en tilbundsgående analyse af, hvornår ambliligt er godt/skidt for billedoplevelsen . Alt andet lige,så har ambilight en merpris - og så gir det jo ingen mening at foretrække,at slukke for det . .
#319465
Ambilight er som udgangspunkt ikke godt for billedkvaliteten i nogen anden konstellation end hvis den viser korrekt biaslys. Korrekt biaslys indbefatter, at den farvetemperatur du får retur fra reflektionen på væggen passer med 6500K, som er hvidpunktet skærmen kalibreres imod. Alle andre farver vil forvirre dine øjne - og de er nemme at forvirre.
#319491
ziphnor skrev: 23. sep 2020, 13:36
Rasmus Larsen skrev: 23. sep 2020, 12:52 Så er testen af Philips OLED805 online.
Hvad tænker du om manglen på BFI? Jeg sidder selv og overvejer udskiftning af mit Pioneer Kuro KRP600M, og efter at have læst om BFI, så fjernede jeg faktisk Phillips fra min liste.
Rent personligt kunne jeg aldrig drømme om at aktivere BFI på hverken LCD eller OLED TV. Jeg har problemer nok med at sidde længe foran ikke-flimmerfri LED LCD-skærme. Jeg kan ikke forestille mig, at 60 eller 120Hz BFI er sundt for øjne eller hjerne i længden.

Jeg synes, at den rigtige og "sunde" vej til bedre billeder i bevægelse er højere billedfrekvens i indholdet. Altså f.eks. 60fps+ i PC/konsolspil.

Sådan i det større billede, ud over min egen oplevelse, så mener jeg, at 60Hz BFI i OLED TV er ubrugelig. 120Hz BFI i visse 2020-modeller er brugbar, men sænker lysstyrken en del. Jeg synes, at man får mere ud af spiloplevelsen ved at have de ekstra nits til HDR. Til SDR-spil kan det godt fungere, med mindre man spiller i dagstimerne. Det giver nogle ekstra detaljer i bevægelse, men jeg er bare ikke overbevist om, at det er det værd.
#319492
VildMedBiksemad skrev: 24. sep 2020, 15:18 Er pris sætningen ikke lidt mærkelig?

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5201772 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5276118 ... ign-Priser

23000 kr for 805 og 22000 kr for 935?
Jeg ved ikke lige hvorfor 65OLED805 står så højt - måske fordi den ikke er lagervare? Ellers så tjek 65OLED855, som ligger mere realistisk og som kan leveres: https://www.pricerunner.dk/pl/2-5221071 ... ign-Priser
#319497
Rasmus Larsen skrev: 25. sep 2020, 08:41 Jeg synes, at man får mere ud af spiloplevelsen ved at have de ekstra nits til HDR. Til SDR-spil kan det godt fungere, med mindre man spiller i dagstimerne.
Nu spiller jeg slet ikke på mine tv, det har jeg en PC med sin egen skærm til. Jeg ville bruge 120hz BFI sammen med streaming på mit Apple TV for at kunne matche matche motion på mit plasma.

Det kom sig af at jeg så denne video fra hdtvtest: https://youtu.be/iLdkiyYeod8 hvor Vincent beskriver hvordan han matcher plasma motion resolution.
#319498
Jeg synes, at du skal få det afprøvet i praksis før du tager beslutningen. Jeg kender ikke nogen ude i den virkelige verden, som efter at have prøvet BFI på LCD og OLED TV er store fortalere for det.

Bevægende billeder på plasma-TV har en fordel af sub-field drive og at man ikke bruger sample-and-hold. Jeg synes ikke, at BFI matcher det. En anden grund til at 24fps bevægelse på plasma ikke er lige så problematisk som på OLED er forskellen i lysstyrke. Ved højere lysstyrke vil 24fps automatisk fremstå mere blinkende (stroboskopisk). Bl.a. Disney har peget på, at man til hjemmebrug minimum skal op i 32fps pga. højere lysstyrke. Film er jo lavet med de tekniske forudsætninger, som lyssvage projektorer i biografer har defineret.

Jeg synes, at en bedre løsning til at præsentere 24fps film på OLED TV er 5:5 pulldown. I Philips OLED805 findes 'Pure Cinema'. Ellers kan man sætte motion-systemet i diverse TV på et af de laveste niveauer (så undgår man som regel artefakter, soap opera og kunstigt look).
#319506
Rasmus Larsen skrev: 25. sep 2020, 09:47 Jeg synes, at du skal få det afprøvet i praksis før du tager beslutningen. Jeg kender ikke nogen ude i den virkelige verden, som efter at have prøvet BFI på LCD og OLED TV er store fortalere for det.
Jeg må bestemt ud og kigge, desværre er de fleste butikker fokuseret på at vise (Q)LED lysstyrke frem under stærk belysning, men motion kan man vel stadig godt vurdere.

Nu jeg har fået fat i dig, hvad synes du så er det bedste OLED (med rimelig pris, så nok ikke HZ2000, men måske GZ2000 hvis prisen kommer under 20k) som Apple TV "monitor", dvs kun fokus på billede og ligeglad med remote, smart OS etc?