Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#318903
Helt enig...der sker ikke voldsom meget i forhold til billedkvalitet i disse år. Det lader til at dem som sælger OLED lidt har droppet at investere ret meget i deres LCD skærme, samtidig med at der ikke sker den store udvikling på OLED fronten lige nu.
#321021
Tak for testen, dog kan jeg ikke helt greje, hvordan jeg f.eks. skal sammenligne HDMI features for XH95 og XH90, specielt efter at XH90 har for en uge siden fik den annoncerede opdatering.

Kigger man på de officielle specs for de to modeller, er de ens, bortset fra "Funktioner angivet i HDMI 2.1" og "HDMI Audio Return Channel (ARC)".

For "Funktioner angivet i HDMI 2.1" står XH90 til at have "4K120/eARC/VRR/ALLM", mens XH95 står til kun at have "eARC".

For "HDMI Audio Return Channel (ARC)" står XH90 til "Ja (ARC)", mens XH95 står til "Ja (eARC/ARC)".


For mit vedkommende vil jeg gerne kunne sende 7.1 lyd (fx. DTS-HD Master Audio 7.1) fra fjernsynet til en surround receiver via eARC/HDMI 2.1, men jeg kan ikke gennemskue om XH90 eller XH95 vil være det bedste valg, set i lyset af funktionerne og forskellene i modellernes chip generationer ... ?

Ref:
https://www.sony.dk/electronics/fjernsy ... ifications
https://www.sony.dk/electronics/fjernsy ... ifications
#321026
Begge har eARC. Det er kun XH90, som har de øvrige HDMI 2.1 features. Du har ikke brug for eARC til det lydspor du nævner, men hvis der kommer ukomprimeret Atmos på et tidspunkt, så har du. Det burde dog stadig ikke være er problem, da begge kan klare det.
#321077
Torben Rasmussen skrev: 24. okt 2020, 07:38 Begge har eARC. Det er kun XH90, som har de øvrige HDMI 2.1 features. Du har ikke brug for eARC til det lydspor du nævner, men hvis der kommer ukomprimeret Atmos på et tidspunkt, så har du. Det burde dog stadig ikke være er problem, da begge kan klare det.
Som jeg har forstået det, kan standard ARC ikke håndtere mere end standard core 5.1, hvilket betyder at 7.1 HD lydspor (fx. DTS-HD Master Audio eller TrueHD) bliver nedskaleret, hvis der kun er support for ARC.

".. It’s worth noting ARC doesn’t allow you to bitstream the full-fat high-quality codecs such as Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS-HD Master Audio or DTS:X soundtracks that you find on Blu-rays and 4K Blu-rays. It simply strips out the core 5.1 data stream. If you want this level of functionality, you’ll need HDMI eARC. "

Ref.: https://www.whathifi.com/advice/hdmi-ar ... ed-to-know

Som jeg har forstået det, har XH95 via sin bedre billedbehandling en højere billedkvalitet, men ser ikke ud til, at have fuld understøtttelse for de nye HDMI 2.1 funktioner (4K120/VRR/ALLM).
XH90 har (via sit nyere chipset og den nye opdatering) support for de nye HDMI 2.1 funktioner, men ikke for eARC.

Hvordan skal man forstå "HDMI Audio Return Channel (ARC)" = "Ja (ARC)" for XH90, og "Funktioner angivet i HDMI 2.1" = "eARC" for XH95 ?
#321084
Nej, beklager - HD-formaterne klarer ARC naturligvis ikke ukomprimeret. Der har du også brug for eARC.

Jeg skal ikke stå på mål for Sonys hjemmeside, men XH90 er testet her på siden og den har været tilsluttet via eARC. De oplysninger vi har fra Sony selv siger, at begge har eARC, ligesom de fleste af deres øvrige TV har.
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php
#321143
Rasmus Larsen skrev: 8. sep 2020, 12:19
Kallespears skrev: 5. aug 2020, 12:43 Flere andre medie, skriver den har vildsomme problemer med baggrundsbelysningen.
Den er skinner meget igennem, f.eks. ved undertekster. Samt det skaber synlige skygger omkring lyse objekter.
Er der HDMI 2.1 på alle porte?
Mht. HDMI 2.1 så kommer det på 2 porte efter firmware-opdateringen. Dog er den ene port den samme som til HDMI eARC, så man vil ikke kunne tilslutte to HDMI 2.1 kilder, hvis man også vil bruge eARC til f.eks. en soundbar.
Det er godt nok skidt, at det er implementeret på den måde. Så kan man jo kun have en kilde tilslutte ad gangen.

Så bliver det ikke et køb herfra.
#321644
Computer skærme til gaming der kigger man altid på opdateringer hastigheden som helst skal være 1ms. Undrer mig over at man ikke opgiver dette på tv skærme, eller hvad skal man kigge efter?

Skriver det i denne tråd, da jeg har dette tv i kikkerten og skal bruge det til PS5 og Xbox Series X, men er i tvivl om dette tv (i 65") vil være optimalt, kontra en 24" gaming skærm på 1ms?
#334546
Jeg har for knap 3 uger siden fået et stort problem med mit 85" tv.
Det startede med let pixellering på "tunge" kanaler som HD og Sport kanalerne.
Siden har det ramt alle kanaler, og jeg har derfor fejlsøgt på antennenet, kabel, div. indstillinger og nulstilling af enheden. I går har jeg så haft en antenneteknikker ude, for at måle på kablerne, som kunne melde "Alt OK" vi kunne også se godt signal indput på diagnose programmet i tv´et.
Næste skridt var så kontakt til Sony Support.
De oplyste til min store forbavselse at de har et kendt problem med diverse tv modeller og seneste software, at tvet ikke kan holde signalet når der er CAM CI+ modul I. Det skal lige siges at det altid har virket perfekt.
Sony oplyser at der ikke findes en work around, og man skal afvente ny software, selvom de ikke ved hvornår denne bliver release. Seneste SW er fra februar.
Afventer pt. svar fra salgsstedet hvad de vil/kan gøre. Så indtil da er der bare sort skærm
( Ja har yousee bland selv kanaler som kræver CAM modulet, men den tv pakke jeg har blandet)