Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Der er ikke lagt de store tanker i det. :) 2017-udgaven var jo en revision af 2015-udgaven. Samme hardware, men med nyt design, lidt færre porte og opfrisket controller.

Shield 2019 har ikke fået fratrukket point for manglende DRTV. Vi vurderer økosystemet på de lidt større penselstrøg. Jeg synes dog, at det er vigtigt at fremhæve, at den, ifølge flere opgørelser, mest udbredte streamingtjeneste herhjemme ikke er tilgængelig. Det skal potentielle købere gøres opmærksomme på.
Kunne der måske tilføjes lidt om enhanced og basic opskalering. Hvis denne viden findes.

Hvad er forskellen på ai-enhanced og enhanced og basic?

Det er sjovt - jeg har prøvet og undersøge det. Når man prøver at google forskellen på disse opskaleringer kommer der artikler frem hvor der bruges laaaang tid på at forklare hvad opskalering generelt set er og meget grundigt forklarende om hvor man finder indstillingen - men der er tilsyneladende ingen af disse forfattere der aner hvad nvidiaen nøjagtigt gør ved billedet på de 3 indstillinger for skarphed den har. I stedet får man volapykforklaringer som "den ene er ai-forstærket og den anden er ikke". Det siger jo intet! og hvorfor så lave en lang artikel om noget man intet ved om... det er frustrerende.

Måske er det information som nvidia simplehen ikke udleverer... vi må gætte os til hvad indstillingerne gør...
Typisk så er der ikke nogen der deler hvad der sker helt nede på algoritme-niveau. Når Samsung, Sony og LG proklamerer, at deres opskalering nu er "AI", så er eneste forklaring man får fra dem noget i stil med, at der er trænet på en intern billeddatabase og at parametrene i opskaleringsfunktionen kan fintunes automatisk.
Af kabri
Groundhog skrev: 22. maj 2020, 13:52 Det eneste jeg godt kunne tænke mig var en mere intelligent omskiftning mellem SDR/HDR og DV, så man ikke skal ændre settings alt efter indholdet. SDR 709 eller lavere kræver at man tvinger Shield ned, ellers er farverne overmættede. Min står som standard i 4K BT.709 4-4-4, og jeg skifter den så manuelt til BT.2020 4-2-0 (uden DV) for HDR materiale og slår kun DV til når jeg skal se noget Netflix med DV.
Jeg har ikke selv Shield men så vidt jeg kan læse mig frem til er der kommet en "match content color space" vælger under avanceret menu. Løser den ikke udfordringen?
Af steadi
Rasmus Larsen skrev: 25. maj 2020, 07:21 Steadi: Rygtet går, at der kommer en ny Apple TV-boks snart. Jeg synes, at det virker sandsynligt med AV1-dekodning i den og så vil den jo kunne trække 4K HDR fra YouTube. Men det er naturligivis spekulation lige nu.
Jeg ender sikkert også med at vente til en ny udgave af ATV lander, men rygtet om, at en ny version skulle være lige på trapperne har kørt i ret mange måneder/år snart.

Ift. Youtube i 4K, så var det min opfattelse, at der mest er tale om en styrkeprøve mellem Apple og Google - At Youtube sender 4K i et format, som ATV ikke kan afspille, men at Youtube ligeså vel kunne sende 4K i et andet format? Jeg synes det er åndsvagt, hvis det i sidste ende bare er to firmaer, som er fornærmede.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
kabri skrev: 28. maj 2020, 07:22
Groundhog skrev: 22. maj 2020, 13:52 Det eneste jeg godt kunne tænke mig var en mere intelligent omskiftning mellem SDR/HDR og DV, så man ikke skal ændre settings alt efter indholdet. SDR 709 eller lavere kræver at man tvinger Shield ned, ellers er farverne overmættede. Min står som standard i 4K BT.709 4-4-4, og jeg skifter den så manuelt til BT.2020 4-2-0 (uden DV) for HDR materiale og slår kun DV til når jeg skal se noget Netflix med DV.
Jeg har ikke selv Shield men så vidt jeg kan læse mig frem til er der kommet en "match content color space" vælger under avanceret menu. Løser den ikke udfordringen?
Jo det gør den.
Der har efter lancering af Shield 2019 været debat om, hvori forskellen mellem Atmos på tidligere Shield og Shield 2019 består. Som nævnt i testen handler det om dekodning og således åbnes der med 2019-udgaven f.eks. for Atmos via Netflix. Teknisk kunne Netflix godt sende Atmos videre til dekodning på en anden enhed (skete f.eks. i en periode på Samsung TV, indtil smuthullet blev lukket), men i sidste ende handler det jo om licenskroner.

Jeg kom til at tænke på det igen fordi Tidal lige har lanceret Atmos-musik på bl.a. Shield 2019 (men ikke de tidligere bokse)

Der kommer nok mange flere eksempler i fremtiden.

Hvis der ikke er et officielt Dolby Atmos-logo på kassen eller specifikationslisten så husk, at boksen/TV'et sandsynligvis ikke har Atmos-licens. Så selvom den kan sende noget Atmos ud/videre i visse tilfælde, så vil man ramme hovedet mod muren i andre sammenhænge. Pt. gælder den situation f.eks. for Samsung TV, Shield 2015/2017 og Chromecast.

PS: Dolby har en side med udviklerdokumentation her. Der er en del nyttig info: https://developer.dolby.com