Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#314908
Der er ikke lagt de store tanker i det. :) 2017-udgaven var jo en revision af 2015-udgaven. Samme hardware, men med nyt design, lidt færre porte og opfrisket controller.

Shield 2019 har ikke fået fratrukket point for manglende DRTV. Vi vurderer økosystemet på de lidt større penselstrøg. Jeg synes dog, at det er vigtigt at fremhæve, at den, ifølge flere opgørelser, mest udbredte streamingtjeneste herhjemme ikke er tilgængelig. Det skal potentielle købere gøres opmærksomme på.
#314925
Kunne der måske tilføjes lidt om enhanced og basic opskalering. Hvis denne viden findes.

Hvad er forskellen på ai-enhanced og enhanced og basic?

Det er sjovt - jeg har prøvet og undersøge det. Når man prøver at google forskellen på disse opskaleringer kommer der artikler frem hvor der bruges laaaang tid på at forklare hvad opskalering generelt set er og meget grundigt forklarende om hvor man finder indstillingen - men der er tilsyneladende ingen af disse forfattere der aner hvad nvidiaen nøjagtigt gør ved billedet på de 3 indstillinger for skarphed den har. I stedet får man volapykforklaringer som "den ene er ai-forstærket og den anden er ikke". Det siger jo intet! og hvorfor så lave en lang artikel om noget man intet ved om... det er frustrerende.

Måske er det information som nvidia simplehen ikke udleverer... vi må gætte os til hvad indstillingerne gør...
#314927
Typisk så er der ikke nogen der deler hvad der sker helt nede på algoritme-niveau. Når Samsung, Sony og LG proklamerer, at deres opskalering nu er "AI", så er eneste forklaring man får fra dem noget i stil med, at der er trænet på en intern billeddatabase og at parametrene i opskaleringsfunktionen kan fintunes automatisk.
Af kabri
#315025
Groundhog skrev: 22. maj 2020, 13:52 Det eneste jeg godt kunne tænke mig var en mere intelligent omskiftning mellem SDR/HDR og DV, så man ikke skal ændre settings alt efter indholdet. SDR 709 eller lavere kræver at man tvinger Shield ned, ellers er farverne overmættede. Min står som standard i 4K BT.709 4-4-4, og jeg skifter den så manuelt til BT.2020 4-2-0 (uden DV) for HDR materiale og slår kun DV til når jeg skal se noget Netflix med DV.
Jeg har ikke selv Shield men så vidt jeg kan læse mig frem til er der kommet en "match content color space" vælger under avanceret menu. Løser den ikke udfordringen?
Af steadi
#315065
Rasmus Larsen skrev: 25. maj 2020, 07:21 Steadi: Rygtet går, at der kommer en ny Apple TV-boks snart. Jeg synes, at det virker sandsynligt med AV1-dekodning i den og så vil den jo kunne trække 4K HDR fra YouTube. Men det er naturligivis spekulation lige nu.
Jeg ender sikkert også med at vente til en ny udgave af ATV lander, men rygtet om, at en ny version skulle være lige på trapperne har kørt i ret mange måneder/år snart.

Ift. Youtube i 4K, så var det min opfattelse, at der mest er tale om en styrkeprøve mellem Apple og Google - At Youtube sender 4K i et format, som ATV ikke kan afspille, men at Youtube ligeså vel kunne sende 4K i et andet format? Jeg synes det er åndsvagt, hvis det i sidste ende bare er to firmaer, som er fornærmede.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#315070
kabri skrev: 28. maj 2020, 07:22
Groundhog skrev: 22. maj 2020, 13:52 Det eneste jeg godt kunne tænke mig var en mere intelligent omskiftning mellem SDR/HDR og DV, så man ikke skal ændre settings alt efter indholdet. SDR 709 eller lavere kræver at man tvinger Shield ned, ellers er farverne overmættede. Min står som standard i 4K BT.709 4-4-4, og jeg skifter den så manuelt til BT.2020 4-2-0 (uden DV) for HDR materiale og slår kun DV til når jeg skal se noget Netflix med DV.
Jeg har ikke selv Shield men så vidt jeg kan læse mig frem til er der kommet en "match content color space" vælger under avanceret menu. Løser den ikke udfordringen?
Jo det gør den.
#315096
Der har efter lancering af Shield 2019 været debat om, hvori forskellen mellem Atmos på tidligere Shield og Shield 2019 består. Som nævnt i testen handler det om dekodning og således åbnes der med 2019-udgaven f.eks. for Atmos via Netflix. Teknisk kunne Netflix godt sende Atmos videre til dekodning på en anden enhed (skete f.eks. i en periode på Samsung TV, indtil smuthullet blev lukket), men i sidste ende handler det jo om licenskroner.

Jeg kom til at tænke på det igen fordi Tidal lige har lanceret Atmos-musik på bl.a. Shield 2019 (men ikke de tidligere bokse)

Der kommer nok mange flere eksempler i fremtiden.

Hvis der ikke er et officielt Dolby Atmos-logo på kassen eller specifikationslisten så husk, at boksen/TV'et sandsynligvis ikke har Atmos-licens. Så selvom den kan sende noget Atmos ud/videre i visse tilfælde, så vil man ramme hovedet mod muren i andre sammenhænge. Pt. gælder den situation f.eks. for Samsung TV, Shield 2015/2017 og Chromecast.

PS: Dolby har en side med udviklerdokumentation her. Der er en del nyttig info: https://developer.dolby.com
#318173
Tube shielden har problemer med at den med plex ikke kan afspille 4k uhd blurays,
Kodi kan godt.

det er fordi der kun er 2 gb ram. plex udviklerne er vant til at der er 3gb ram til rådighed. derudover har nvidia spottet en memory leak ifm hvordan boxen behandler lyd. samlet set betyder det at plex p.t løber tør for ram og videoen hakker i stor stil ved 4k uhd. 1080p er fint.

Så hvis man skal bruge den til uhd blurays med hd lyd så køb pro udgaven eller en af de gamle 2017 udgaver. det at udviklerne er vant til 64bit 3gb ram med shield kan også give problemer med kompabilitet stabilitet på tuben som er 32bit 2gb ram.

Så egentligt burde man måske nok undgå Tuben vil jeg sige. (med mindre behovet afspilning er meget beskedent)

det kan også anbefales at ændre på undertekster hvsi man ser netflix i hdr på den. underteksterne lyser med fuld styrke i modsætning til appletv hvor man har styr på at underteksterne ikke skal hdr-boostes. en grundlæggende fejl som det er utroligt ikke er fixet. hdr-undertekster i mørkt rum er nærmest smertefuldt for øjnene på et oled.

Vælg grå undertekster med baggrund så ligner de lidt apple tv løsningen.
Brugeravatar
Af TBC
#318182
budtzflatpanels skrev: 26. maj 2020, 20:33Det er sjovt - jeg har prøvet og undersøge det. Når man prøver at google forskellen på disse opskaleringer kommer der artikler frem hvor der bruges laaaang tid på at forklare hvad opskalering generelt set er og meget grundigt forklarende om hvor man finder indstillingen - men der er tilsyneladende ingen af disse forfattere der aner hvad nvidiaen nøjagtigt gør ved billedet på de 3 indstillinger for skarphed den har. I stedet får man volapykforklaringer som "den ene er ai-forstærket og den anden er ikke". Det siger jo intet! og hvorfor så lave en lang artikel om noget man intet ved om... det er frustrerende.
Jeg tror netop at det helt grundlæggende er fordi man som menneske i detaljen ikke rigtig kan forklare og udsige så meget præcist om "rationalet"/funktionen bag den kunstige intelligens (der jo er en anden en den naturlige intelligens vi besidder som mennesker) mere komplekse algoritmer, som man kan angående algoritmer frembragt på basis af menneskers naturlige intelligens, der som sådan bedre kan udredes og forklares på basis med og på basis af de naturligt mere forståelige rationaler der ligger bag. Så den forklaring som Sony og Samsung giver er sikkert ret tæt på den bedste forklaring der kan gives, med at det handler om at der i forvejen er maskin-trænet i store AI neurale netværk på basis af sammenlinginger af billeder i lavere opløsninger og hvordan disse bedst opskaleres til bedst muligt at tilsvare de billeder i højere opløsninger der benyttes som reference i den interne billeddatabase der trænes på, hvor parametrene i opskaleringsfunktionen således fintunes automatisk. Den algoritme der kommer ud af det og hvordan AI netværket er kommet frem til den forstår skaberne af AI netværket ikke nødvendigvis selv. Som en BBC artikel der beskæftigede sig med spørgsmålet om hvordan vi kunne stole på AI når vi ikke selv forstår hvordan det virker udtrykte det: "algorithms are becoming so complex even their creators don't always understand how they came up with the answers they did" ...Det er algoritmer skabt af de store maskin-trænede neurale netværk der benyttes i forbindelse med opskaleringen når der benyttes AI baserede opskalerings algoritmer og det er derfor sådanne mere komplekse algoritmer, hvis de ikke overdrives mht. intention, styrke og indstilling, også giver bedre resultater end konventionelle mere simple algoritmer, grundet deres større kompeksistet. Det er også derfor Shieldens ellers relative kraftige processor kun kan håndtere op til 1080p@30 fps materiale mht en regulær AI-opskalering og f.eks. meget kraftigere GPU'er kan benytte endnu mere kompekse algoritmer og off-line gerne måske stadig kun arbejde med f.eks. under 1 fps. Men det er grundet deres større komplesitet og bedre ydelse på selv mere jævne billedprocessorer jo stadig derfor også smart-tv fabrikanterne benytter dem og ofrer store data processing ressourcer på at få dem skabt, selv til i forhold til en stor GPU ellers relativt anæmisk hardware i et TV. Det er også derfor algoritmerne gradvist kan forfines og forbedres løbende efter som de store neurale netværk får behandlet mere og mere data, så algoritmerne gradvist kan forfines og fintunes yderligere og vedvarende over tid og f.eks. komme brugere til gavn via firmware opdateringer, så en nyere marginalt forandret algoritme kan tages i brug.

I praksis er jeg dog personligt ret overbevist om at et af principperne der udnyttes i algoritmerne, om end i mindre grad på Shielden end på en stor GPU, inkluderer udnyttelsen af et Spatio-temporalt aspekt, hvor den ekstra AI rekontruerede opløsnings-information hentes ud af den spatio-temporale information man har hen over tilstødende frames. Det er jo en teknik man ser udnyttet i forbindelse med langt de fleste AI video-opskalering-algoritmer og sågar selv på enkelte non-AI video-opskaleringsalgoritmer der er i stand til at forbedre detaljeringsgraden på levende billeder.

Jeg er da også selv svært tilfreds med Shield 2019's AI opskalering på low setting, mens jeg syntes medium og high er direkte rædsomme - Der har man helt klart intentionelt efterstræbt en overdreven grad af effekt der meget vel kunne give associationer til "vivid" indstillinger til et TV på butikkernes salgsreoeler - Muligvis i forsøget på at få f.eks. SDR til at ligne HDR, da der ret åbenlyst direkte ændres på farve og lysstyrker på de højere settings - Ad! Men AI low giver overordnet set meget gode opskaleringsresultater, især på i forvejen kvalitativt godt materiale, og der minder opskaleringen meget om hvad men netop ser af opskalering på f.eks. Sony's TV og er dermed helt klart at betragte som en væsentlig merværdi ved en Shield 2019, i forhold til andre streamingbokse og tidligere Shield verioner, især hvis man har en monitor, projektor eller TV der behandler det indkomne 4K signal meget neutralt og ikke selv begynder at lægge yderligere et lag algoritmer på (for så rammer man ved siden af målet for begge algoritmer). I mit eget setup er det tydeligt at se at AI-Low på Shielden har en opskalering der er bedre end både min Blu-ray afspiller, mit ATV 4K, min PC og min Playstation. Det er kun Sony TV'et interne opskalering der kan følge med Shielden på opskaleringsområdet (og bruger man boks uden om TV'et indbyggede funktioner vil det jo typisk være streamingenheden der kommer til at stå for opskaleringen uanset hvad)

I øvrigt kan jeg for enhver der måtte have interesse i det fortælle at en anden bruger her i forumet (i en anden tråd) gjorde mig opmærksom på at der findes en App der slet og ret bare hedder "refresh rate" ...Den er omstændig om meget detaljeret at sætte op (jævnfør 2 Yuotube videoer - Part 1/2: https://youtu.be/me810N3qR0Y ), men til genæld kan man indstille den helt ned til App-niveau og angribe match-funktionen på flere forkellige måder og infaldsvinkler (brugerdefinere ting som Hz ved start af app, om der matches automatisk ved start af video i appen, om den matchede frekvens beholdes efter stop af video eller om der slås tilbage til default, om man vil have readout af framerate på skærmen i 5 sekunder, hvor mange sekunder der skal gå før der framerate matches mv), så man kan altså nu kan give Shielden et egentligt autoswitchet framerate match også på selv de mere "besværlige apps" som ATV'et f.eks. ikke rammer ...Jeg har endnu ikke mødt et app jeg ikke har kunnet tvinge til at lystre og bruge appen den ene eller den anden vej. Et hint, der med tak til Supergris der gjorde mig opmærksom på dens eksistens, nu er givet videre. Med bitstreaming, bedre opskalering og auto-switch af både colorspace og framerate alt sammen på plads har jeg for første gang nogensinde fået oplevelsen af en streamingboks der er mere eller mindre komplet med næsten alt hvad hjertet kunne begøre fraset HDMI 2.1, VP9 profile 2 og AV1. Shielden er imho stadig mest for nørder og entuisiaster. Det er ikke Hr og fru Jensen der bare lige sætter omtalte refreshrate app op (Hr og Fru Jensen er sku udfordrede nok ved bare at skulle aktivere ATV'ets matchfunktioner - og faktisk vil jeg ikke overraskes hvis langt de fleste enheder fakstisk står uden funktionerne aktiverede :( )
#318310
Godt indlæg

Der er ny opdatering med en kæmpe masse fejlrettelser. De fleste sider fokusere på de små funktionændringer. Det virker relativt i småtingsafdelingen/ligegyldigt. Til gengæld lister Nvidia en lang række rettelser som har relevans for daglig brug af boksen men som ingen rapportere på.

De er her

Bug Fixes
Audio:

Restores surround sound audio while casting
Fixes bug where music would not play if display was turned off
Resolves audio connectivity issues when pairing with LDAC compatible headsets
Adds surround sound support for SoundBlaster X-Fi surround 5.1 pro v3
Restores support for 96kHz/192kHz TrueHD and DTS-HD MA audio passthrough
Resolves audio dropout issue when transcoding Dolby audio to AC3
Resolves system hang instances when USB DAC is connected
Resolves audio issues when listening to Dolby content on headphones
Fixes audio dropout issues when playing high bitrate and TrueHD 7.1 content
Resolves bug where USB microphone would not be detected properly
Fixes bug where system sounds would not be present after sleep/wake cycles
SHIELD 2015/2017: Fixes bug when using Google Home where volume would be reduced but not restored

Video/Display:

Resolves issue detecting Dolby Vision on Vizio or Panasonic TVs when connecting through Samsung soundbars
Removes BT.2020 signaling on standard Dolby Vision displays
Fixes crash bug when enabling/disabling "Match Color Space" setting in Netflix
Fixes bug where selected custom display modes would not be visible in the "Resolution" list
Resolves issues where AI upscaling incorrectly detects some video content as "unsupported"
SHIELD 2015/2017: Fixes bug where some VC-1 encoded video would not play properlyFixes SHIELD 2015/2017: Fixes stutter issue observed when playing interlaced video for ~15 minutes
SHIELD 2015/2017: Resolves issue where SHIELD loses TV sync on mode set (e.g. power on, wake, refresh/resolution changes)

Network:

Resolves WiFi disconnect issues when SHIELD sleeps or when connecting to mesh routers
Fixes issue where NAS would not be connected after reboot
Resolves reporting issue where status would show up as "Unavailable" when mounting NAS
Resolves issue where Mac users could not access SD card content from local network

Accessories:

Increases IR volume control speed for SHIELD Remote 2019
Fixes bug where IR/CEC volume control would not work if using a button remapper
Fixes bug where IR control would not work in Restricted Mode
Fixes pairing issues with 2015 SHIELD controller
Fixes bug where notification would be displayed while pairing SHIELD accessories
Fixes bug where customized menu button default setting would not work properly on Kodi
Fixes issue where "OK Google" detection settings would not be visible after language change
Fixes bug where connected Bluetooth devices with lose pairing after rebooting SHIELD
Resolves Bluetooth pairing issues for JBL and AKG devices
Adds alternate Bluetooth pairing mode for devices with pairing issues
Restores home button functionality when pairing XBOX One Bluetooth controller
Resolves disconnect issues with paired DualShock 4 controllers
Resolves Bluetooth pairing issues when accessibility services are enabled

Misc:

Resolves issue where some apps would not be available on Google Play Store for certain SHIELD devices
Fixes audio stutter issue when launching Netflix
Resolves issue where newly added files would not be visible on external storage until reboot
Fixes bug where twitch streaming would not start
Fixes PLEX playback issue when playing TrueHD content
Fixes bug where SHIELD would not enter daydream mode when paused in Netflix
Resolves issue where low battery warning would show up after replacing batteries
Removes incorrectly displayed IR setup popup on Phillips TVs
Resolves Live Channels app issue where closed captioning was not available
Adds IR/CEC volume setup notification while casting
Fixes instances where casting would crash if IR volume control was enabled
Fixes bug where screenshots were limited to 1080p resolutions
#322333
Der er kommet en opdatering (8.2.1) til Shield, primært med bug fixes: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/fo ... -11162020/


Enhancements
Adds notification to enable AI-upscaling when upscaling GeForce NOW
Adds IR power control for projector displays
Adds IR power/volume control for the following brands: Arris, Atyme, BC Acoustique, Dayton, Kora, Monoprice, ONN, Point Source Acoustics, Savant, Sennheiser, SMSL, Tascam
Improves system volume levels when audio is routed to USB DAC or Bluetooth headset
Adds developer option to force HDCP 1.4 compatibility mode (4K protected content will not be available)
Allows IR power commands sent from SHIELD Remote 2019 when using Alexa skill
Includes security patches up to Android security bulletin (August 2020)
Bug Fixes

AI Scaling:
Resolves issue where AI upscaling would incorrectly detect content as unsupported, requiring a reboot
Resolves issue where AI upscaling would randomly detect content as unsupported
[SHIELD TV Pro 2019] Resolves dropped frames when AI upscaling 60fps video when overscan is adjusted

Display:
Fixes issue where line is visible when using AI upscaling on Prime Video
Resolves issue where Screen Saver timers were not set properly
Resolves black screen issue when playing Dolby Vision content and overscan adjusted

Network/Storage:
Allows special characters in username when accessing SHIELD over network
Fixes issue when copying >2GB files from Mac to SHIELD 2019
Fixes issue when connecting to SHIELD over local network when username has a space
Fixes rare crash bug when mounting network storage to SHIELD
Fixes bug where connected storage would become inaccessible, requiring reboot to recover

Accessories:
Fixes bug where IR volume control would stop working when Talkback is enabled
Fixes "Long Press Menu" functionality for customized menu button
Resolves issue where configuring IR control might fail when older SHIELD remotes and controllers are paired
Fixes bug where IR control was still active after factory reset
Fixes bug where IR control would not be available after changing language to traditional Chinese
[SHIELD TV 2019] Resolves issue where IR control would stop working, requiring reboot to recover
[BFGD] Resolves volume and play/pause button press issues on new SHIELD Remote 2019

Audio:
Improves system volume levels when using USB DAC or bluetooth speakers
Fixes bug where audio would randomly drop, requiring a reboot to recover
Resolves issue where manually enabling AC3 in "Available formats" was not working as advertised
Fixes NETFLIX issue where 5.1 audio would not be available after disconnecting bluetooth speaker
Fixes bug where volume control notification would show up incorrectly on KODI

Other:
Fixes bug where SHIELD Experience upgrade would be blocked if accessory battery is low
Resolves background display issue when exiting settings menu
[BFGD] Fixes YouTube crash issue
Fixes alignment issues on "Ok Google" configuration page
Resolves issue where SHIELD would not show up available as a cast device
Af Enrique
#324644
kan det passe at man kun kan have en usb harddisk i ? jeg har købt nvidia shield tv pro , når jeg sætter begge i siger den om den ene harddisk at den bliver skubbet sikkert ud, og inde i plex media server står der storage location med det navn jeg nu har givet den ene harddisk, den anden er der slet ikke, kan der være noget jeg har glemt at sætte til eller fra?? for hvad skal man så bruge 2 usb porte hvis man kun kan læse en :(
#326154
Efter seneste opdatering til Shield kan man bruge PS5 DualSense og Xbox Series X/S controllere. Der er også kommet Control4 home automation.

Stadig intet nyt om Android 10 eller 11, hvilket er lidt spøjst. Gad vide om Nvidia pønser på at skifte til Google TV-brugerfladen.

Nvidia Shield virker nu med PS5's DualSense & Xbox Series X/S controllere