Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Depechefan
#314645
Ikke, hvis du vil have en ensartet brugergrænseflade til det meste af det du ser og hører. Og lyden fra Shield er virkelig fantastisk, hvis man har et godt surround setup.

Men det kommer jo helt an på behov. Jeg kan godt lide kombinationen af Apple TV og Shield. Af de grunde, der er nævnt ovenfor så er det desværre ikke muligt at få det bedste med kun een af boksene... Og så er der selvfølgelig lige det at man ikke kan rippe Dolby Vision metadata, så man har faktisk også brug for en UHD Blu-Ray afspiller ;-)
Af Mr.DJ
#314646
Rasmus Larsen skrev: 20. maj 2020, 06:46 .............................................................
Fik ikke nævnt det i anmeldelsen, men Shield klarer begge. Begrænsningen mht. eksakt 24.000 på Apple TV består indtil videre.
Mange tak for de uddybende svar på mine spørgsmål Rasmus, som jeg tænker andre end mig også kan bruge! ;)

Ang. Apple vs Nvidia. Hvis der ikke kommer hdmi v2.1 på den kommende nye AppleTV, så er der vel reelt ikke megen nyt de kan tilbyde? Altså udover en hurtigere software afvikling ifht. deres nuværende AppleTV modeller? ....hvilket ikke umiddelbart lyder særlig spændende eller som noget der er værd at vente længe på isåfald, IMO selvf.! ;)

Kan ikke huske det, men har I/flatpanels, nogensinde undersøgt hvor gode de indbyggede TV apps(såsom Netflix/HBO/youtube)i moderne tv modeller, er til at spytte indhold ud i korrekt synkroniseret framerate, samt farveformat(BT709 mv)? ...slog mig lige kunne være et godt tillægsspørgsmål! ;)
Senest rettet af Mr.DJ 20. maj 2020, 12:48, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#314647
Depechefan skrev: 20. maj 2020, 12:38 Ikke, hvis du vil have en ensartet brugergrænseflade til det meste af det du ser og hører. Og lyden fra Shield er virkelig fantastisk, hvis man har et godt surround setup.
Men du overser jo de problemer som forskellige producenter pålægger disse eksterne enheder, som i anden tråd, at Sony begrænser DolbyVision til at vise korrekt materiale, andre gør måske lignende.

Så du vil ensarte men på bekostning af en forskel i de forskellige måder eksterne enheder håndterer kommunikation med et tv.

Tag det som en bearbejdning af et tryk af en PDF i repro regi, så vil du ikke ensarte dit flow, hvis det gør at farver går hen og ødelægges fordi dit flow og ensartet brugervenlighed prioriteres højere end det originale dokument som du skal producere.

For et optimal flow og præsentation, vil man altid vælge den direkte vej, og ikke sætte forhindringer op ind imellem , som du altså mener er fordi du vil ensarte betjeningen og interface på dit tv, fremfor at udnytte native apps som ikke går igennem en bearbejdning på hz, farve scala, opløsning, og muligvis også bitrate og DV/HDR10+ på tv.

Jeg har et surround setup og ikke soundbar til formålet. Lyden fra mit tv er fin på min receiver :) Den bliver ikke bedre af og sætte en Shield op som skal sende lyden til receiveren.

Jeg har også samme bruger oplevelse på interface, dog via tv eller Xiaomi boks som også deler platform der. Samme fjernbetjening er også uændret, så det kan dårligt blive bedre.
Af Depechefan
#314648
Hvis det er dit foretrukne setup så er det fjong. Mht. lyd så tænker jeg på, at jeg bruger Shield til at afspille de lydfiler som jeg har på min NAS, og det gør den bedre end Plex på mit TV. Mit er så også et B7, så det har et par år på bagen, men jeg får eksempelvis ikke Dolby TrueHD eller det tilsvarende DTS format. Anyways, jeg tror det er petitesser vi taler om. Personligt ville jeg ønske, at man kunne bitstreame fra Apple TV. Så var det den perfekte enhed.
#314661
Rasmus Larsen skrev: 20. maj 2020, 11:26Findes der en teknisk diskussion om problemer med Disneys titler et sted derude?
Et bud er her: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=327153&page=2

Læg mærke til at en kodiudvikler siger at der er ingen der arbejder på sagen. De har vist fixet et sted men ingen til at implementere det p.t.. De kunne jo også fixe det på den måde som nvidia har gjort i deres afspiller men så vil det jo kun være kodi på shield der fixes og kodi er jo krydsplatform så derfor vælger de vist ikke at gøre dette.

Man kan også se i changelog for kodi nyeste version 18.6 at der fixes til truhd crash som er en afart af samme problematik.

Man kan også søge på nogle af filmtitlerne fra disney og så audio dropouts og kodi eller plex (som var ramt indtil nvidia fixede deres afspiller)

Kan nemt empirisk testes med frost 2 eller pirates uhd - de er fyldt med lydudfald. Frost 2 i sangene. men kun når man kører truehd bistream. Det er når bitraten bliver meget høj at det driller. disney bryder vist nok med standarderne her så codecsne skal rettes til for at imødekomme det.

Jeg har 2019 modellen som testes her. 2015 har jeg aldrig prøvet.

grunden til at bruge en boks i stedet for apps i tv er flere. for det første kan jeg ikke få dts hd og true hd på min aldrende receiver. jeg tænker heller ikke appen i tv'et autoskifter 24p 25p 30p og skifter mellem farverum mm ligesom eks apple tv kan. men jeg ved det egentlig ikke.

Jeg ville ønske man ku få et "dumt" tv der bare var et korrekt indstillet panel uden "smart-delen"

jeg har heller aldrig været glad for arc funktionen. Ville meget hellere fortrække en simpel "dum" hdmi lyd ud på tv'et i stedet for. måske som erstatning for optisk ud.

der er også en ordentlig omgang fixes til lyd og videorelaterede ting i seneste udgave af shieldens OS - måske værd at nævne at folk bør opdatere til 8.1.1 er det vist. På den måde er testen (forsinket som den blev) godt timet da shield aldrig har været bedre til hjemmebiobrug end nu. Ikke mindst autoskift mellem farverum har der været store problemer med men nvidia har fixet det. den ros skal de have - selv om de kludre lidt rundt i det så blir tingene fixet før eller siden. Nvidia responderer mere på brugerne og kommer med svar i forums mm. Og de er meget mere gennemsigtige med det hele ift hemmelighedsfulde apple. det er værd at have med i overvejelserne. med apple ved man aldrig hvad der bliver lavet og hvad der kommer.

Jeg har hørt at dts hd og truehd godt kan indeholde metatdata der knytter sig til nomalisering af lyden eller sådan noget. jeg ved ikke om det er det der gør at lyden er lavere på apple tv eller ikke helt så god. men det er løse rygter. jeg har ikke kunnet finde noget konkret evedensbaseret på dette.

Måske der er stof til en artikel som sammenligner smart-tv (og tager en status på dem i 2020) med de forskellige streamingbokse
Af Fidoble
#314682
Ganske udmærket anmeldelse. Jeg vil dog sige at dem der syntes anmeldelsen virker en anelse negativ ikke behøver læse det sådan. Rasmus påpeger nogle ting han syntes den er dårlig til, men generelt er det altså en ret fed lille boks.
Jeg har selv den anmeldte enhed og jeg syntes den klarer alt det jeg skal bruge den til helt og aldeles fremragende. Når DR kommer med deres app, så er den i mine øjne perfekt til mit behov.

Generelt har jeg heller ikke helt samme præferencer som Rasmus. Han bruger Apple produkter og Playstation (gætter jeg), jeg bruger Android og Xbox og jeg syntes tit det skinner lidt igennem, at især Apple bare gør tingene bedre/mere brugervenligt. Måske, jeg skal ikke kunne sige det, men jeg syntes opsætningen af Shield var utrolig nem og jeg var oppe at køre ret hurtigt. Det skal ikke læses som en kritik at hverken Rasmus eller testen, tænker det er helt naturligt at foretrække et, frem for noget andet (sådan vil jeg også selv have det).

Plex kan for i øvrigt også godt selv skifte frekvens, ikke kun KODI. Det skal bare lige aktiveres i appen. Jeg nyder ihvertfald at se mine Blu-Rays i 24 Hz på fjernsynet.

Så igen en god anmeldelse og et rigtig godt produkt, kan klart anbefales :)
Af Groundhog
#314693
Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44 Det eneste der irriterer mig lidt ved Shield'en, er at deres match frame funktion ikke er ordentligt implementeret endnu og at der ikke(mig bekendt) er sat nogen deadline på hvornår denne er 100% implementeret......eller om den nogensinde bliver det? :-(
Jeg må tilstå jeg aldrig hart oplevet problemet med stutter/judder på mine shields i praksis, og jeg har medier i alle afskygninger af encoding og FPS. 23.97/24/25/29.97/30/50/60... Jeg har brugt SPMC, Kodi og Plex i mange år og har haft flere modeller af tv. 32" Philips, 40" Sony, 55" Sony og nu LG C9 55". Aldrig problemer med det på Nvidia Shield.

Det eneste jeg godt kunne tænke mig var en mere intelligent omskiftning mellem SDR/HDR og DV, så man ikke skal ændre settings alt efter indholdet. SDR 709 eller lavere kræver at man tvinger Shield ned, ellers er farverne overmættede. Min står som standard i 4K BT.709 4-4-4, og jeg skifter den så manuelt til BT.2020 4-2-0 (uden DV) for HDR materiale og slår kun DV til når jeg skal se noget Netflix med DV. Dette er dog knap så relevant mere da mit LG C9 har Netflix og andre gode streaming apps indbygget, så det er nemmere at starte dem derfra. Ja faktisk er den eneste grund til at jeg stadig har shield, at den fungerer som plex server og at min receiver ikke har e-arc. (Næste upgrade)
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#314757
Altså jeg kan ikke forstå hvorfor i kritiserer opsætningen så meget. Når det er praktisk sammen med med Chromecast via Google home app'en, og kan Ske både med Apple og Android telefoner. Og bedstemor uden iPhone har lige så store problemer med at sætte et Apple tv op som en en bedstemor med Shield tv, hvis hun ikke har smartphone, og nu har jeg både Shield tv og Apple tv. Syntes det var lige nemt med iPhone at sætte begge enheder op
Af steadi
#314825
Jeg overvejer at sætte enten et ATV 4K eller Shield under vores 2016-Samsung, men ud fra den her anmeldelse, så virker det til, at ATV er det sikreste valg?

Vi bruger DRTV ret meget herhjemme, så alene her har Apple en fordel, må man sige. Jeg ser dog ret meget YouTube, og lidt ærgeligt, hvis det kun kan blive i 1080p højst.

Jeg er dog stadig lidt loren ved, at hardwaren i Apples boks har nogle år på bagen. Man læser konstant rygter om, en ny udgave er på vej, men de artikler har været skrevet de sidste to år...
#314830
OrigT-Duck skrev: 23. maj 2020, 13:53 Altså jeg kan ikke forstå hvorfor i kritiserer opsætningen så meget.
Med Apple TV kan du bare lægge en iPhone ovenpå boksen, hvorefter den overfører WiFi-kode mv. og opsætter tvOS. Der findes ikke noget tilsvarende på Nvidia Shield eller Android TV pt. Efter opsætning skulle vi også opdatere styresystem, mange apps og dernæst fjernbetjening. Det synes jeg godt kan strømlines.
Brugeravatar
Af bbplayer
#314833
Rasmus Larsen skrev: 25. maj 2020, 07:20
OrigT-Duck skrev: 23. maj 2020, 13:53 Altså jeg kan ikke forstå hvorfor i kritiserer opsætningen så meget.
Med Apple TV kan du bare lægge en iPhone ovenpå boksen, hvorefter den overfører WiFi-kode mv. og opsætter tvOS. Der findes ikke noget tilsvarende på Nvidia Shield eller Android TV pt. Efter opsætning skulle vi også opdatere styresystem, mange apps og dernæst fjernbetjening. Det synes jeg godt kan strømlines.
Det er da vist en sandhed med modifikationer, ikke?

På AndroidTV kan du sætte din installation op, ved at logge ind via din telefon, så du ikke skal sætte noget andet op end wifi.
Så overføres indstillinger og konti den vej.
På Android har du også muligheden for at overføre indstillinger mellem 2 telefoner via NFC bare ved at lægge dem op af hinanden, så der bliver det præcis samme tech, som du mener Apple har på deres platform. Det behov har android så ikke rigtig udviklet på, som niche funktion hvis man f.eks tager Chromecast som hænger i luften, så bliver det svært at gøre tricket efter :)

Så det er jo derude, bare ikke specifikt til bokse , da AndroidTV slet ikke er så udbredt som selvstændig boks og udviklet siden Google selv lavede en nexus boks, og først nu med Chromecast ultra 2, kan man se en åbning for en reel boks som kan ligge på en hylde igen, og åbne for den NFC løsning, hvis den er så meget mere værd end folk som logger ind via mobilen.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#314849
Rasmus Larsen skrev: 25. maj 2020, 07:20
OrigT-Duck skrev: 23. maj 2020, 13:53 Altså jeg kan ikke forstå hvorfor i kritiserer opsætningen så meget.
Med Apple TV kan du bare lægge en iPhone ovenpå boksen, hvorefter den overfører WiFi-kode mv. og opsætter tvOS. Der findes ikke noget tilsvarende på Nvidia Shield eller Android TV pt. Efter opsætning skulle vi også opdatere styresystem, mange apps og dernæst fjernbetjening. Det synes jeg godt kan strømlines.
jeg kan tilføje da jeg nulstillet min gamle Shield for at sætte den frisk op kun til streaming via plex. For et par mdr. Da skulle jeg bruge Google home app'en, så kom en engangskode på skærmen og min mobil, trykket ok, og om jeg ville bruge mine WiFi og Google indstillinger på Shield. Ja tak, så var den sat op, og den gik selv i gang med at opdatere remoten. Så var den klar
#314850
Jeg er endnu ikke blevet promptet for at bruge Home-appen på et Android TV, men ja, dén app kan godt dele Wifi-kode. I opsætningen af TV, så er det altid setup-hjemmesiden man skal ind igennem.