Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#314586
Anmeldelsen af Nvidia Shield 2019 er online. Det er den opgraderede version af Shield-boksen med Android TV. 2019-udgaven har ny fjernbetjening, Dolby Vision, Dolby Atmos og match-funktion
Find testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1589870953

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.

PS: Og så skal jeg beklage, at det har taget så lang tid at få testen online. En række omstændigheder - ingen relateret til Shield - har gjort, at jeg mistede fokus på testen i en længere periode.
Brugeravatar
Af bbplayer
#314596
Det var en fin gennemgang af produktet. Og så desværre en ikke særlig opmuntrende omgang synes jeg.
Når den på flere punkter halter bagefter , præcis som jeg mener min Xiaomi boks gør.
Så har jeg personligt prøvet GeforceNow , det var ikke en god oplevelse på mit tv, dengang dog i beta til AndroidTV.
Jeg ved ikke om PLEX blev særligt godt testet men på min Xiaomi boks har de glemt support, så nu fungerer afspilning rigtig dårligt, måske det samme på den nye Shield?

Som i skriver i starten af artiklen så lyder det meget overraskende at de laver en variant af produktet som dårligt kan afspille spil titler eller i hvert fald får problemer fordi de kun kører 32bit og har 2GB ram, det er da slet ikke et mål her nu.

Når boksen heller ikke går ind og giver nogen fremtidig sikring af 4k/8K afspilning eller har HDMI 2.1 support, så den jo rimelig begrænset om nogle år, så afgjort værd at gemme på den gamle?

Hvor blev eARC af i denne anmeldelse? Kan denne boks så parse atmos videre til ens tv/soundbar uden problemer?

Jeg glemte at nævne den remote,
det er da fantastisk som Shield,Xiaomi,Chromecast ultra 2 og andre bruger samme design af denne remote? Er det mon samme fabrikant som laver den? Jo , knapper til netflix osv, kan være rykket, den øverste del synes jeg dog deles af andre produkter , altså fra cirkel og op.
Af Mr.DJ
#314613
Rasmus Larsen skrev: 19. maj 2020, 13:07 Anmeldelsen af Nvidia Shield 2019 er online.

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Allerførst, tak for en fin dybdegående anmeldelse! ;-)

Jeg har pt. selv hverken AppleTV eller Shield, men forud for at have læst anmeldelsen, var jeg umiddelbart mest varm på ShieldTV(har pt. en Popcornhour A500 mediaboks, jeg havde tænkt snart skal afløses med en HDR kompatibel enhed).....det blev straks mere lunkent efter anmeldelsen, øv!

Det sagt, jeg får dog lidt fornemmelsen af, at havde anmelderen valgt "pro" modellen istedet...ville anmeldelsen muligvis have haft, en mere positiv konklusion! Når jeg lige skimme hurtigt ned over anmeldelsen for negative indtryk...bliver især irritationsmomenter med aps der lukker ned, spil der ikke understøttes samt generalt mangel på mere data plads fremhævet flere gange i anmeldelsen.

Disse ting vil vel være løst, hvis man havde valgt "Pro" modellen, der har 50% mere hukommelse og dataplads(samt USB udgange)? :-)

Det eneste der irriterer mig lidt ved Shield'en, er at deres match frame funktion ikke er ordentligt implementeret endnu og at der ikke(mig bekendt) er sat nogen deadline på hvornår denne er 100% implementeret......eller om den nogensinde bliver det? :-(

Var lettere overrasket over den meget lille begejstring for AI opskalerings funktionen.....men det var dog nok mest fordi jeg kun havde læst citater på nettet fra andre online anmeldere....og tilfældigvis så et kort klip om den nye shield fra denne youtube kanal = https://www.youtube.com/watch?v=NYfmxb1OqzE (mon han er sponsoreret af Nvidia? ;-P )

Men fint at få klarhed over hvad funktionen egentlig gør ved billedet! :-)

Så er der vel egentlig kun tilbage at slå fast, Hvis AppleTV er alternativet....hvilken er bedst til at afspille Blueray/Ultra BR- rips af de to medie bokse? :-)

Der bliver nævnt noget om manglende understøttelse af lyd formater på AppleTV ifht. Shield.....er dette evt. løst ved rette valg af software afspiller på AppleTV? :-)

Og tilsidst, ved folkene hos Flatpanels evt. noget mere, om den rygtede kommende AppleTV efterfølger, vil få HDMI v2.1 indbygget? ;-)

Ps: Åh ja, glemte at spørge til....hvilken af de 2 mediebokse, tilbyder afspilning af BÅDE 23,976fps og 24 fps video indhold? ;-)
Af nilsson
#314617
tror jeg beholder den gamle model lidt endnu, den kører fint på mit samsung ks8005- eneste ulempe var den manglende fjerbetjening, den virker i øvrigt fint med fjernbetjeningen fra tv-et. Den nye koster sgu for meget, i forhold til de småting, der er bedre(i hvert fald den runde model)
#314618
bbplayer skrev: 19. maj 2020, 15:43Det var en fin gennemgang af produktet. Og så desværre en ikke særlig opmuntrende omgang synes jeg.
...
Når boksen heller ikke går ind og giver nogen fremtidig sikring af 4k/8K afspilning eller har HDMI 2.1 support, så den jo rimelig begrænset om nogle år, så afgjort værd at gemme på den gamle?

Hvor blev eARC af i denne anmeldelse? Kan denne boks så parse atmos videre til ens tv/soundbar uden problemer?
Tak :)

Nej hvis man har den gamle boks (eller f.eks. en 4K-boks fra Xiaomi), så synes jeg ikke der er mange ting, der taler for at springe på Shield 2019. Jeg tror på, at der kommer en Shield, som tager et rigtig spring på hardware, men spørgsmålet er naturligvis hvornår. Med lanceringen af denne udgave, så tror jeg godt, at der kan gå 1-2 år. Who knows :)

Lyden kan godt ryge videre via en eARC-opsætning. Husk at Nvidia Shield (og andre afspillere) til lyd bruger 'downstream' linket i HDMI fordi det er en HDMI-udgang. Downstream linket har fuld båndbredde til lyden. Så det er først senere i kæden, at eARC spiller ind, når signalet loopes gennem TV.
#314620
Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44Det sagt, jeg får dog lidt fornemmelsen af, at havde anmelderen valgt "pro" modellen istedet...ville anmeldelsen muligvis have haft, en mere positiv konklusion! Når jeg lige skimme hurtigt ned over anmeldelsen for negative indtryk...bliver især irritationsmomenter med aps der lukker ned, spil der ikke understøttes samt generalt mangel på mere data plads fremhævet flere gange i anmeldelsen.

Disse ting vil vel være løst, hvis man havde valgt "Pro" modellen, der har 50% mere hukommelse og dataplads(samt USB udgange)? :-)
Jeg tror, at flere RAM ville hjælpe lidt på sagen, men dog vil jeg mene, at 16GB stadig er alt for lidt lagerplads. Selv vores Apple TV 4K med 64GB mangler konstant plads - dog primært pga. installation af spil. Jeg mener, at såfremt man vil skabe et blomstrende økosystem for disse TV-platforme, så skal producenterne skabe rammeforudsætninger. Bygger man økosystemet på svagelige MediaTek SoC'er (som i Android TV-skærme) og alt for lidt lagerplads (som i næsten alle Android TV-enheder) så får man heller ikke udviklerne til at udgive ambitiøse apps og spil. Så bliver det i stedet en negativ spiral. At Nvidia har valgt at skalere ned, ikke op, med 2019-udgaven af Shield synes jeg er stærkt indikation på, at Android TV-økosystemet ikke blomstrer i den grad, som det burde.

Uanset hvad så skal man nok påregne en ekstrainvestering i noget lagerplads til Shield, uagtet om man køber røret eller Pro :)
Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44Det eneste der irriterer mig lidt ved Shield'en, er at deres match frame funktion ikke er ordentligt implementeret endnu og at der ikke(mig bekendt) er sat nogen deadline på hvornår denne er 100% implementeret......eller om den nogensinde bliver det? :-(
Vi har ikke hørt noget konkret fra Nvidia om udsigterne til at den forbedres eller bliver automatisk. Men kan sige, at Androids mere åbne natur (ift. tvOS/iOS) er en styrke i flere situationer (f.eks. med Kodi og plugins), men en svaghed lige præcis på dette punkt idet det giver mindre kontrol over, og overensstemmelse mellem, apps. Netop kontrollen er gavnlig, når man vil bygge ting som match-funktion ned på systemniveau.
#314621
Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44Var lettere overrasket over den meget lille begejstring for AI opskalerings funktionen.....men det var dog nok mest fordi jeg kun havde læst citater på nettet fra andre online anmeldere...
Jeg prøver generelt at undgå at kommentere på andre anmelderes konklusioner, men jeg vil gerne pointere, at mange af de anmeldere, som kigger på Android-bokse, har deres store viden fra Android-smartphones. De har givetvis et lidt andet perspektiv på, hvad en TV-enhed er, end os der har baggrund i TV-verdenen. Og nogle andre erfaringer. Hvis man ikke har set opskaleringsystemer gennem tiden, så kan jeg godt forstå, at man indledningsvis måske bliver lidt forblændet. Det er samme årsag til at butiks-tilstand sælger TV ude på gulvene.

Hele diskussionen om opskalering er dyb nok til at være et emne for sig selv, men diskussionen blusser op med jævne mellemrum. Engang var det Darbee, nu er det "AI". I den forbindelse synes jeg, at man bør notere sig, at løsningerne altid glider ud igen efter den indledende begejstring blandt skarren af first movers, som er ivrige for at 'beskytte' deres nye udstyr.

Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44Så er der vel egentlig kun tilbage at slå fast, Hvis AppleTV er alternativet....hvilken er bedst til at afspille Blueray/Ultra BR- rips af de to medie bokse? :-)

Der bliver nævnt noget om manglende understøttelse af lyd formater på AppleTV ifht. Shield.....er dette evt. løst ved rette valg af software afspiller på AppleTV? :-)
Afgjort Nvidia Shield, hvis du vil have lyden i fuld kvalitet samt mulighed for at komme ind i Blu-ray-filmmenuer, have adgang bonusmateriale og lign. Hvis du i stedet ripper dine Blu-ray-skiver til et andet videoformat, så er Infuse en rigtig god løsning på Apple TV 4K.

Apple kunne sikkert godt udbygge supporten i software (jeg tror ikke der er hardwarebegrænsninger) og tilføje Dolby TrueHD og DTS-HD MA, men jeg tror bare ikke, at det sker. Jeg ville i hvert fald ikke købe boksen på den forventning. Hvor vigtig Dolby TrueHD så er kan man diskutere, og det afhænger naturligvis også af ens udstyr. Har man en Atmos-soundbar, så er det næppe et springende punkt.

Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44Og tilsidst, ved folkene hos Flatpanels evt. noget mere, om den rygtede kommende AppleTV efterfølger, vil få HDMI v2.1 indbygget? ;-)
Vi ved desværre ikke mere end hvad der florerer af rygter. Jeg må dog sige, at rygtet om, at ny Apple TV 4K "kun" får A12X chip (fra 2018) gør mig lidt pessimistisk ift. om den rykker på HDMI 2.1. Jeg mener, at Apple TV-boksen bør være kraftigere end Apples håndholdte enheder og at tiden er inde til en dedikeret chip, som er udviklet specifikt til TV-brug.

Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44Ps: Åh ja, glemte at spørge til....hvilken af de 2 mediebokse, tilbyder afspilning af BÅDE 23,976fps og 24 fps video indhold? ;-)
Fik ikke nævnt det i anmeldelsen, men Shield klarer begge. Begrænsningen mht. eksakt 24.000 på Apple TV består indtil videre.
#314623
PS: Jeg kan i øvrigt se, at jeg ikke fik lagt klikbare links på til vores benchmarks af Nvidia Shield. De er nu tilføjet i afsnittet om Tegra X1/X1+ under 'Shield som spilkonsol'. Bemærk at visse benchmarks ikke kunne udføres på Shield 2019 pga. den begrænsede mængde RAM (ifølge app'ens rapportering).

Målt på grafikydelse per Watt, så er Shield 2019 kraftigere end de forrige udgaver (og for den sags skyld PS4 og Xbox One), men det giver jo primært noget i mobile enheder, hvor der er hensyn til batteritid og i større grad varmeudvikling. En TV-boks er tilsluttet fast strømkilde, så her er det mindre afgørende, ud over at det naturligvis er et fint hensyn til miljøet.

Og så synes jeg personligt, at det er sørgeligt, at set-top bokse som eksempelvis YouSee-boksen har højere effektforbrug i standby-tilstand end bokse som Shield og Apple TV har ved fuld chip-aktivitet. Nykøb af en boks som Shield eller Apple TV kan af forbrugeren selvfinansieres på 4-5 år ved at man blot afkobler en set-top-boks á la YouSees. Mange husstande har flere af disse bokse stående.
Af aalb1970
#314628
Er er nogen der ved, om Shield TV Pro (2019) modellen, altså en med 16 GB, er udgået? Ingen butikker har haft den på lager i månedsvis.
Brugeravatar
Af bbplayer
#314630
aalb1970 skrev: 20. maj 2020, 08:31 Er er nogen der ved, om Shield TV Pro (2019) modellen, altså en med 16 GB, er udgået? Ingen butikker har haft den på lager i månedsvis.
hmmmmmm, tør jeg fortælle dig om den tid vi lever i.
Producenter lukket, krisetid, medarbejdere sendt hjem, lande lukket osv.osv....
Af aalb1970
#314634
bbplayer skrev: 20. maj 2020, 09:11
aalb1970 skrev: 20. maj 2020, 08:31 Er er nogen der ved, om Shield TV Pro (2019) modellen, altså en med 16 GB, er udgået? Ingen butikker har haft den på lager i månedsvis.
hmmmmmm, tør jeg fortælle dig om den tid vi lever i.
Producenter lukket, krisetid, medarbejdere sendt hjem, lande lukket osv.osv....
Men den var udsolgt længe inden Corona krisen. Og den lille tube Shield TV kan jo stadig købes.
Af Depechefan
#314636
Har selv Pro udgaven og et par Apple TV 4K. Min oplevelse er, at Nvidia Shield nu er på niveau med Apple TV på billedet. Min egen oplevelse af AI opskalering er i øvrigt meget positiv. Jeg har det slået til på højeste indstilling. Jeg bruger den ikke til spil, men til BD rips og HD audio formater så er Shield langt foran Apple TV og det meste andet på markedet.
Jeg er enig i, at det er irriterende at content match (frame rate) ikke er ordentligt implementeret, og så er det trist, at DRTV app stadig mangler!