Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#313487
Rasmus Larsen skrev: 28. apr 2020, 09:27 Jeg vil tro, at næste generation af konsoller vil understøtte HDMI VRR. Så har man vel næppe brug for en branded pendant som AMDs FreeSync?
Er der ikke en i denne tråd som har prøvet PC på en C9 skærm
viewtopic.php?f=5&t=49725

Og vigtigst mener, at det skuffer, og slet ikke fungerer korrekt, jeg ved dog ikke meget om detaljerne i prøven beskrevet.
Af NicklasG
#313733
Først vil jeg takke for jeres content, det er meget inspirerende og lærerigt! :)
Efter godt to måneder uden fjernsyn og på udkig efter et nyt, har jeg kommet frem til at det enten skal være LG C9 eller CX...
Mit spørgsmål til jer:
I forhold til jeres målinger både på C9 og CX, så er de primært identisk. Billedprofilerne på CX byder dog på bedre nøjagtighed, MEN er det ikke muligt og få en professionel "ISF" kalibrering på C9 og dermed vil billedprofilerne for C9 og CX have lige meget nøjagtighed ift. farver og lysstyrke?

Hvis det passer:
Så er den eneste fordel ved CX deres opgraderet videoprocessor samt Freesync.
Jeg prøver at gøre op med mig selv, om det er 15.000 kr. mere værd, at købe CX frem for C9. (Det skal siges, at jeg er en gamer og freesync kunne være en fin deltalje, når næste generation af PS og Xbox udkommer).

Er der noget som jeg har overset og kan I hjælpe mig frem til en beslutning? :D
#313734
bendix skrev: 4. maj 2020, 22:55 Interessant at LG har nedgraderet deres full HDMI 2.1 porte på CX I følge LG er det nu kun 2 på 8K OLED der kan håndtere 48gps

https://www.forbes.com/sites/johnarcher ... 44336f6276

Får dette betydning for jeres anmeldelses karakter?
De har ikke nedgraderet noget. Artiklens tekst er som sådan korrekt nok, men overskriften er meget misvisende. Jeg har også gjort John opmærksom på dette: https://twitter.com/Flatpanels/status/1 ... 9028435968

HDMI 2.1 er defineret som interface-standarden (HDMI 2.1 = FRL, HDMI 2.0 = TMDS). 48 Gbps er den maksimale båndbredde til fremtidige applikationer (12-bit systemer). Ingen TV - 4K eller 8K - er i dag over 10-bit. Heller ikke 2019 LG TV. Derfor er den relevante båndbredde i HDMI 2.1 for forbrugere på nuværende tidspunkt 40 Gbps. Det samme gælder Sony og Samsung TV (4K og 8K) med HDMI 2.1.

Efter samme definition ville så godt som ingen HDMI 2.0 TV - 4K eller HD - være fuld "HDMI 2.0" (se billede). Det er naturligvis nonsense.
Vedhæftede filer
IMG_9985_2.jpg
IMG_9985_2.jpg (363.98 KiB) Vist 4722 gange
#313735
NicklasG skrev: 5. maj 2020, 06:03I forhold til jeres målinger både på C9 og CX, så er de primært identisk. Billedprofilerne på CX byder dog på bedre nøjagtighed, MEN er det ikke muligt og få en professionel "ISF" kalibrering på C9 og dermed vil billedprofilerne for C9 og CX have lige meget nøjagtighed ift. farver og lysstyrke?
Det er så små udsving, at det i praksis ingen afgørende betydning har.

Der er også afvigelser fra en CX til en anden. Det er bare udsving i produktionen, så jeg synes ikke, at du skal lægge så meget i det.

NicklasG skrev: 5. maj 2020, 06:03 Så er den eneste fordel ved CX deres opgraderet videoprocessor samt Freesync.
Jeg prøver at gøre op med mig selv, om det er 15.000 kr. mere værd, at købe CX frem for C9. (Det skal siges, at jeg er en gamer og freesync kunne være en fin deltalje, når næste generation af PS og Xbox udkommer).
Det er helt sikkert ikke merprisen værd efter min opfattelse. Det dårligste tidspunkt at købe nyt TV er ved lancering - med mindre man køber sidste års modeller. Hvis det er CX, som du absolut vil have (for f.eks. at sikre, at du får det nyeste og hele med), så vent et par måneder til prisen falder. De nye konsoller kommer jo alligevel ikke før i slutningen af året.
#313736
Det kan vel give køberen indtryk af at der er tale om en fuld udnyttelse af HDMI 2.1 og ikke en næsten løsning. Om der findes materiale pt eller ej syntes jeg er et ret dårligt argument fra LG.

HDMI på C9 bliver ofte omtalt som full fat HDMI- hvilket jo reelt set er forkert. Og denne “sag” tilføjer jo bare ekstra mystik fordi at AudioEDID for LPCM 8 kanaler kun har LPCM 2. Dvs i forvejen er HDMI 2.1 implementeringen mangelfuld.

Samtidig har CX også mistet ATSC 3.0 tuner også kaldet ‘Nextgen’ fordi tuneren kan kombinere kabel og streaming (IP TV).

Det er faktisk 3 grundlæggende egenskaber som CX blev annonceret til der ikke opfylder specifikationerne alligevel.
#313737
Der er da tale om fuld udnyttelse af HDMI 2.1 indenfor TV'enes grænser? Alle 4K og 8K TV med HDMI 2.1 - fra LG, Samsung og Sony - er jo 10-bit systemer, så det siger jo sig selv, at de ikke kan arbejde med 12-bit. Det siger også sig selv, at et 4K TV ikke kan arbejde/vise 8K. Et sted i kæden må det nedkonverteres. Artiklen handler om LG, men samme forhold gælder alle de andre producenter.

Grunden til, at LG 2019 TV identificerer sig som 48 Gbps kompatible var fordi der bag porten sad 4x HDMI 2.0 signalveje, så først blev signalet spillet, derefter samlet til 1x HDMI 2.1 (FRL). Men selv hvis man fik et 12-bit 4K120 signal igennem så ville det ikke komme videre til TV’ets processeringssystemer for video.

Det er ikke forkert, at HDMI på C9 eller CX er full-fat HDMI. Der er tale om FRL (Fixed Rate Link), som er det nye signalsystem for HDMI (før da brugte man TMDS). Det giver en langt højere båndbredde - men naturligvis ikke en højere båndbredde end TV'ets teknisk parametre muliggør.

Efter samme skæve definition har så godt som ingen TV "fuld HDMI 2.0".
Eller ingen 4K TV har fuld "HDMI 2.1" fordi de ikke kan modtage/behandle 8K-signaler.

HDMI eARC sagen er noget særskilt. Det er jo en fejlagtig implementering, som rettes.
#313738
bendix skrev: 5. maj 2020, 07:09Samtidig har CX også mistet ATSC 3.0 tuner også kaldet ‘Nextgen’ fordi tuneren kan kombinere kabel og streaming (IP TV).
I Europa bruger vi DVB. ATSC har ingen betydning for os. LG har aldrig annonceret, at CX får ATSC 3.0, så hvis nogen medier har skrevet det, så er det fri fantasi. Det er fra GX og opefter, at der er ATSC 3.0.

Vi dækker ikke udviklingen indenfor ATSC på FlatpanelsDK da det ikke er relevant for Europa, men vi dækkede annonceringerne fra CES om ATSC 3.0 på FlatpanelsHD: https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1578985266
#313741
bendix skrev: 5. maj 2020, 07:09 Det kan vel give køberen indtryk af at der er tale om en fuld udnyttelse af HDMI 2.1 og ikke en næsten løsning. Om der findes materiale pt eller ej syntes jeg er et ret dårligt argument fra LG.
Det handler i øvrigt ikke om, hvorvidt der er materiale i 12-bit eller ej. Om der så fandtes videomateriale i 12-bit, så ville LG 2019 TV med HDMI 2.1 stadig ikke kunne arbejde med 12-bit. Det kan ingen TV på forbrugermarkedet i dag.

Jeg forstår slet ikke din pointe?
#313742
Det virker besynderligt at der stadig skal være disse udfordringer med LG og HDMI- som nævnt tidligere så efter 1 år i handlen fungere PCM multikanal stadig ikke. Ej heller på CX.

Samtidig er det et krav fra HDMI organisationen at EARC skal fungere selvom simplink/CEC er deaktiveret. Det gør det stadig ikke.

De interne apps er også begrænsede i lydkvalitet via Earc- og LG har været nødt til at sige at passtrough ikke er gældende for interne apps. Så folk- heller ikke ejere af CX får aldrig Dolby True HD fra Netflix eller Plex, ej heller Disney Plus eller Apple tv appen.

Så flatpanels må forstå at med så mange begrænsninger/fejl og mangler implementeringer så er brugere over hele verden i forvejen ret frustrede. Det viser flere hundrede sider på forskellige forums.

Recordere kalder nyheden for citat “ 4K 2019-modellerne fra LG havde næsten komplet HDMI 2.1 understøttelse, men det har 4K 2020-modellerne ikke“
#313748
Det er helt sikkert også frustrerende fejl og begrænsninger, men det har jo ikke noget med denne sag at gøre som sådan? Jeg synes, at det forvirrer mere end det gavner at blande det sammen. De problemer findes jo også på LG 2019 TV som efter Forbes misforståelse, modsat 2020 LG TV, har "fuld HDMI 2.1".


HDMI 2.1 og Forbes-artiklen:
Med "ikke fuld HDMI 2.1" tales der om båndbredden. 48Gbps er til 12-bit systemer hvilket tabellerne fra HDMI-gruppen (som jeg postede tidligere) klart angiver. At Forbes har misforstået det er beklageligt. Recordere citerer Forbes uden at evaluere de tekniske aspekter.


HDMI eARC:
Ingen streamingtjenester leverer Dolby TrueHD. Det bruges kun til disc og Dolby har gjort det klart, at næste skridt for streaming er AC-4. Passthrough understøttes mig bekendt ikke af Netflix app'en på nogen platform - det er vel ikke kun hos LG?

Man finder ikke et TV på markedet, som ikke har spøjse begrænsninger eller fejl. Desværre. Sony har også problemer med eARC - om det så skyldes noget fundamentalt i eARC-systemet eller fejlimplementering hos både LG og Sony, er svært at vurdere.
#313757
Jeg kan få Dolby True HD (Atmos) fra ATV 4K og feks Netflix Drive to Survive Sæson 2 til Beosound Stage.

Sony lider ikke at lip sync udfordringerne på Earc- det er kun LG som gør det.

Sony understøtter også multichannel PCM via HDMI.

Sammenhængen som du beder om, består i at LG gør et stort nummer ud af at tale om HDMI 2.1 understøttelse. Men der er så store mangler at jeg ikke forstår det ikke har større spalteplads på danske forums. Udenlandske forums er en anden sag.

Manglende Multi Channel PCM på LG C serie
Manglende Dolby true HD på interne apps på LG CX (Apple tv kan)
Manglende LIP sync implementering af HDMI 2.1 på LG CX
Manglende evne til at deaktivere CEC ved EARC, et krav der skal opfyldes ifølge HDMI.org

Dette er 4 fejl/mangler på HDMI implementeringen men alligevel fortæller Flatpanels at det er full fat HDMI- kan det passe at LG kan være selektiv i deres brug af HDMI 2.1 og dennes funktioner?

Se billedet jeg har taget med Dolby True HD fra ATV4K og Netflix Drive To Survive sæson 2
Vedhæftede filer
347B8ACD-BC27-4083-99B9-9C6C5C9CB0F8.png
347B8ACD-BC27-4083-99B9-9C6C5C9CB0F8.png (228.26 KiB) Vist 4646 gange
#313761
Netflix har Dolby Atmos i Dolby Digital Plus, men Apple TV udsender det udpakket som 'Dolby MAT 2.0', hvilket er PCM med metadata ovenpå. Du kan læse mere om Dolby MAT her: https://www.dolby.com/us/en/technologie ... heater.pdf

Din app kategoriserer tilsyneladende Dolby MAT 2.0 signaler som TrueHD, men det er ikke det samme. Det er tilsyneladende blot et forkert label, der sættes på.

Der er den afgørende forskel, at Apple TV bruger downstream-delen af HDMI-kablet, mens eARC bruger opstream-delen. Det har i mange, mange år været muligt at sende lossless lyd via downstream-kanalen i HDMI. Det er jo derfor, at man i mange år har tilsluttet HDMI-kilder via en receiver. Først med eARC er det også blevet muligt via opstream/returkanalen i HDMI. Derfor kan du heller ikke sammenligne Atmos-outputtet fra Apple TV og LG TV. Det er forskellige tekniske vilkår, der gælder.

Jeg synes, at vi skal oprette en særskilt forumtråd for at sætte spot på problemerne med eARC i LG TV. Jeg vil foreslå en indledende opsummering, så andre eventuelt nemmere kan teste eller fejlfinde og vi kan få en god debat i gang om emnet.
#313764
God ide Rasmus.

Men omkring CX anmeldelsen- så betyder denne “nyhed” jo at fremtidige PC spillere ikke kan output 4k120 4:4:4 , 12 bit fra et fremtidigt 2.1 gfx kort. Og det er særdeles relevant da CX sælges som gaming skærm med full fat HDMI. Også relevant for denne anmeldelse.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12