Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330141
Ja, og der vil du så nok også opleve at lyden bliver bedre, da der er meget bedre kanaladskillelse i HDMI end i optisk kabel. Optisk og Coax kabel var godt til Stereo, men det fungerer bare ikke ret godt med 5.1 og 7.1 lyd, sammenlignet med HDMI.
#330211
burgurne skrev: 25. apr 2021, 10:31 Ja, og der vil du så nok også opleve at lyden bliver bedre, da der er meget bedre kanaladskillelse i HDMI end i optisk kabel. Optisk og Coax kabel var godt til Stereo, men det fungerer bare ikke ret godt med 5.1 og 7.1 lyd, sammenlignet med HDMI.
Der vil ikke være nogen lydmæssig forskel på optisk og hdmi ved DD. Det er hvis du gerne vil benytte dig af DD+ eller bedre formater at hdmi er eneste option. Det kan optisk slet ikke på grund af begrænset bitrate.
#330240
Det er vi så uenige i. Som jeg skriver, så er kanaladskillelsen væsentligt bedre med HDMI i en 5.1 opstilling (også ved alm DD).

Men tænker du kun på bedre "bas og diskant", så har du ret. Det er jo så bare ikke det komplette lydbillede. 8-)
#330440
Skal man generelt lade være med at pille ved noget når man ser HDR? Min kone og jeg sad nemlig og syntes det var meget lyst (der var en mørk scene med en der havde en lommelygte tændt) og kunne ikke helt få det til at passe når folk siger OLED ikke er lyst nok... Det så virkelig fedt ud men måske vi bare lige skal vende os til det?

Sendt fra min Nokia 7.2 med Tapatalk

#330454
jeg kan ikke finde et et hvor man kan indstille billedet til hdr indhold, og man ved jo heller ikke hvornår ens signal er hdr når man f.eks streamer.
Men jeg kan gå til "avancerede betjeninger" i billed profil isf og vælge "højeste lysstyrke"
Skal den altid indstilles til "højeste lysstyrke" og så finder tv selv ud af at regulere lysstyrken ?
#330463
larsenan skrev:jeg kan ikke finde et et hvor man kan indstille billedet til hdr indhold, og man ved jo heller ikke hvornår ens signal er hdr når man f.eks streamer.
Men jeg kan gå til "avancerede betjeninger" i billed profil isf og vælge "højeste lysstyrke"
Skal den altid indstilles til "højeste lysstyrke" og så finder tv selv ud af at regulere lysstyrken ?
På mit fjernsyn kommer der et lille logo frem oppe i højre hjørne, der viser at det modtager et HDR signal. Jeg undrer mig bare over at der ligger en masse indstillinger tilgængelig for SDR indhold, men ikke nogen for HDR indhold, så måske det slet ikke er nødvendigt?

Sendt fra min Nokia 7.2 med Tapatalk

#330571
HDR-profilerne kan kalibreres ligesom de øvrige, hvis man vil. HDR Cinema Home burde give godt 50 cd/m2 højere lysstyrke end FilmMaker, men til gengæld er den bedre indstillet end Cinema Home er, så benyt enten dén eller den almindelige Cinema-profil. I HDR burde Højeste belysning altid være High pr. default. Det er kun ved SDR den står på noget lavere. Den definerer blot hvor høj lysstyrken generelt kan blive, dvs. den sætter et cap på, hvilket i SDR vil være ret tydeligt hvis den står på Low, da lysstyrken ikke kommer over 100 cd/m2 i så fald. Jeg bruger den generelt på enten Medium eller High til SDR også - uden et HDR-signal, så kommer peaklysstyrken slet ikke op i nærheden af HDR-lysstyrkerne alligevel.

Hvis du bruger FilmMaker, så vil du sandsynligvis ikke have adgang til en del af indstillingerne. Kommer de ikke frem hvis du skifter til Cinema?
#330574
Det der undrer mig lidt, sikkert fordi jeg er ny i alt det her HDR er, at mange af filtrene er slået til i Cinema profilen for HDR, men det er de ikke i Filmmaker mode? Hvorfor den store forskel på de 2?
Dolby Vision står fx ret godt i Cinema profilen og her er alt slået fra.

Bør alt ikke slåes fra for HDR som man gør det for SDR?



Sendt fra min Nokia 7.2 med Tapatalk

#330578
så skal man altså selv skifte til en anden billedprofil , hvis man opdager ens signal er hdr/doly.
Jeg bruger nu isf og indstillingerne efter testen her på siden,
Men der er kun beskrevet anbefalinger til isf-billedprofilen.
kan man se på skærmen om de er hdr. ?
jeg synes det er lidt besværligt at det hele ikke går automatisk, som f.eks sd vs hd vs 4k
#330598
larsenan skrev: 4. maj 2021, 18:58 så skal man altså selv skifte til en anden billedprofil , hvis man opdager ens signal er hdr/doly.
Jeg bruger nu isf og indstillingerne efter testen her på siden,
Men der er kun beskrevet anbefalinger til isf-billedprofilen.
kan man se på skærmen om de er hdr. ?
jeg synes det er lidt besværligt at det hele ikke går automatisk, som f.eks sd vs hd vs 4k
Nej, den skifter selv, så det foregår automatisk. Hvis du ikke får vist et lille ikon oppe i højre hjørne der viser dig et Dolby Vision ikon eller et HDR ikon, så får du ikke vist noget i HDR.
Det jeg har gjort er at bruge indstillingerne her fra siden til SDR indhold. Så har jeg startet noget i Dolby Vision fx Løvernes Konge fra Disney+ hvorefter den skiftede til Dolby Vision tilstand. Den satte jeg til Cinema.
Herefter startede jeg Nomadland som er i HDR10 og fjernsynet gik i HDR tilstand. Her har jeg nu valgt Filmmaker Mode, fordi jeg syntes Cinema havde for mange "billedforbedringer" slået til.

Så det skal jo sådan set kun gøres den ene gang for hver tilstand fjernsynet kommer i. Jeg har også en Xbox Series X, så jeg har også indstillet en spil tilstand for SDR og en for HDR.
#330601
Tak for svar, men for at forstå helt korrekt, så skiftede du til cinemar første gang du så noget i dolby. skiftede den selv tilbage til billedprofil cinemar næste gang der kom noget i dolby ?
Men det er ok hvis man kun lige selv skal skifte billedprofil.
Jeg tror ikke jeg har haft noget i dolby eller hdr endnu, da jeg ikke har set noget ikon
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12