Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#310693
Er der en måde at eliminere judder i billedet ved sideværts bevægelse i billedet på et LG C9?
Ved visning af blu-ray via min PS4 Pro, havde jeg troet, at man var nået længere med eliminering af dette siden mit sidste TV, et Samsung 65KS7005 blev introduceret. Jeg synes at det er en smule mindre udtalt ved visning af indhold fra ét af de indbyggede programmer som f.eks. Netflix o.lign.

Jeg forstår måske ikke problemet ordentligt.
#311101
Jeg har fortsat Lip sync problemer.

Sætter jeg udgang til PCM retter det problemet- men tv’et nulstiller den indstilling ved stand-by. Og går tilbage til passtrough.

Kan man ikke få PCM til at være fast- virker mærkeligt at muligheden er der.
#311252
"Budtz: Vi kalibrerer ikke HDR pt. idet der ikke er enighed om, hvad målværdierne er. Så pt. er bedste bud at vælge en af de mest præcise profiler, f.eks. Technicolor eller Movie. I den lille infoboks til højre i kalibreringsafsnittet kan man se, hvilke billedprofiler der er mest præcise.

Vi kommer nok til at kommentere mere på HDR-indstilling i fremtiden."


Nu har jeg selv fundet ud af problemet. Måske er det jeg savner i anmeldelsen, at læser hjælpes lidt bedre igennem LG's fuldstændig tåbelige profil roderi.

Med tåbelige profiler mener jeg at isf (lys rum) sætter farvegengivelse til "bred" og dermed overmætter farvene. Det gør det til en ret upræcis profil. technicolor er farvetemp sat til varm 1 i stedet for varm 2 som er mest præcis for dette tv ud af boksen. Dette kompliceres yderligere af at nogle profiler kan bruges i hdr og andre ikke.

isf mørk er dermed vist nok meget præcis ud af boksen. Det skriver I også men ikke hvorfor: Den er bl.a. sat til automatisk på farvedybdesiden og varm 2 så farvetemp er god.

Så hvis man er "almindelig entusiast" der går op i præcis billedegengivelse (i hdr, sdr og spil) men som ikke har måleudstyr og alt muligt - så skal man jo være opmærksom på dette. (jeg tænker de fleste brugere falder i denne kategori)

Især hvis man som jeg ikke ser tv i et helt mørkt rum. så vælger man lystigt isf lys og får ret forkerte farvemætning.

M.a.o. hvis man vil have et lg c9 tv til at være så præcist så muligt og man ikke har måleudstyr - så bør man kopiere indstillingerne fra isf mørk til en profil der også er tilgængelig på hdr. så får man da i det mindste omtrent samme billede i hdr og sdr.

Hvorfor LG gør det så kompliceret begriber jeg ikke. hvorfor ikke bare have demo-mode til butikkerne - og så kun have nøjagtige profiler til hdr/sdr hhv. mørkt rum lyst rum. Det fatter jeg ikke.

Men man kan altså selv lave disse ud fra profilen isf mørkt rum.

På denne måde kan man også lave en nøjagtig game mode profil. Testen nævner all-mode som mulig løsning men den virker jo ikke med en pc eller en Nintendo switch eller alskens andre dimser. Hvis man vil have lavt input lag og præcist billede fra eks sin pc (eller bare det samme billede som man har når man ser film) så må man ty til ovenstående så vidt jeg kan se.

Det er nok mere LGs profiler der er irreterende end selve testen som jeg synes er rigtig god.

VH
#311287
Det er sandt, at vi kunne gå hver enkelt profils egenskaber igennem minutiøst, men det ville nok hurtigt blive en smule kedeligt at læse for flertallet. Det er desværre ved at være normen, at der bare kommer flere og flere profiler at vælge mellem, hvilket gør det uoverskueligt for forbrugeren. Både Pana, Sony, Philips og LG bombarderer brugeren med muligheder for at vælge profiler og kun Samsung er gået den anden vej og har efterhånden ganske få (som dog alle kræver noget arbejde med hvidbalancen). Med indtoget af Movie Maker Mode og Calman autocal, så får man ofte endnu flere profiler :-(

Vi prøver at skære så meget ind til benet, at testen stadig kan læses af alle, men det er lidt en balancegang at gøre det tilpas teknisk og tilpas læseligt. Hvis skal gå mere i detaljer med menuer og valgmuligheder, så skal det nok brydes ud i et eller andet separat format ligesom Rtings, men så ville jeg egentlig foretrække at det skete i forum, hvor entusiasterne alligevel samles. Det besværliggøres naturligvis lidt af, at vi sandsynligvis har afleveret TVet når testen udkommer og dermed ikke kan gå tilbage og tjekke indstillinger.
#315619
Jeg har netop apdateret C9 til nyeste SW som skulle indeholde LPCM 7.1-8.1

Jeg har så ændret i C9 HDMI indstillinger for indgangen til ATV4K. Ændringen er fra Bitstream til PCM. Og de første 20 min her er mine lip sync udfordringer blevet bedre på Beosound Stage.

Jeg er dog i tvivl om det er er det rigtige valg teknisk og kvalitets mæssigt? Jeg hører rygter om at LG ved en fejl har sænket kvaliteten på den nye PCM opdatering
#315623
Hvor har du fundet den nye firmware, bendix? Så vidt jeg kan se ligger den stadig ikke på LGs supportsider. Jeg hører, at den er ude i Korea, men den kan vel kun genbruges til USA-modeller.

Kan dine tidligere lip-sync problemer ikke være relateret til, at LG C9 ikke understøttede PCM på eARC? Altså Apple TV udsender jo Atmos sådan (Dolby MAT, altså PCM med metadata). Så LG C9 er vel faldet tilbage på normal ARC, som ikke kan håndtere Atmos i PCM, og derved er der sket en konvertering. Denne konvertering har måske været kilden til forsinkelsen på lydsignalet.

Det lyder som korrekt opsætning, ja.
#315630
Jo måske- nu er jeg lige på job men inden syntes jeg det så fint ud. Jeg tror du harvret i at der skete for meget konvertering. JEG HÅBER 😊

Men selve opdateringen kom på selve tv’et. altså over luft. Jeg har ikke downloadet den til USB
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9